2015-04-12, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Om kausalitetssambanden i universum aldrig kan rubbas av en tänkande varelse och slumpen inte styr några fenomen i universum, så betyder det att all hemskhet som allt liv i universum fått uppleva för alltid varit förutbestämt sen tidens början. Antilopen skulle bli sönderslitet av fyra hungriga lejon på just den dagen den råkade snubbla, miljontals judar skulle dö i koncentrationsläger för ett fåtal nazisters galna ideologi och oräkneliga människor genom historien skulle lida och dö i krig och svält bara för någon annans övertygelser. Det fanns aldrig något annat sätt det någonsin kunde gå på.

Ingen verkligt ond eller god, bara orsakssamband som ledde fram till det oundvikliga. En enda lång kedjereaktion av total skit som pågått sedan universums skapelse.

Ja, precis så jävligt är det. Allt detta ohyggliga har varit förutbestämt i miljarder år.
Citera
2015-04-12, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Bara en liten fundering...varför är du så övertygad om att du har rätt?

Det har vi ju förklarat nu, både anonym.hedonist och jag. Det kan inte finnas något som inte är deterministiskt eller indeterministiskt. Alltså finns det inget utrymme för någon fri vilja. Bara en vidskeplig person kan tro på fri vilja.
Citera
2015-04-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Om kausalitetssambanden i universum aldrig kan rubbas av en tänkande varelse och slumpen inte styr några fenomen i universum, så betyder det att all hemskhet som allt liv i universum fått uppleva för alltid varit förutbestämt sen tidens början. Antilopen skulle bli sönderslitet av fyra hungriga lejon på just den dagen den råkade snubbla, miljontals judar skulle dö i koncentrationsläger för ett fåtal nazisters galna ideologi och oräkneliga människor genom historien skulle lida och dö i krig och svält bara för någon annans övertygelser. Det fanns aldrig något annat sätt det någonsin kunde gå på.

Ingen verkligt ond eller god, bara orsakssamband som ledde fram till det oundvikliga. En enda lång kedjereaktion av total skit som pågått sedan universums skapelse.

Ja, ska man vara noga så är det big bang som fortfarande pågår.

Sen om det är förutbestämt eller inte spelar mindre roll. Vi kan dock vara säkra på att inga transcendenta själar bor i våra kroppar och styr vad ska hända.
Citera
2015-04-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Finns det inte, förutom de vetenskapliga argument som anförts mot existensen av fri vilja, även ett filosofisk argument? Fri vilja måste å ena sidan vara utan orsak, ty annars är den inte fri. Å andra sidan måste fri vilja ha en orsak, om vi accepterar kausalitetsprincipen. Hur väljer man att göra ett val?

Exakt, vi kan inte ens på ett filosofiskt/teoretiskt plan definiera vad fri vilja är. Det är en bra indikationen på att den faktiskt inte finns.

Alla definitioner innehåller något som inte är "verkligt", och det är egentligen ett under att så många människor tror på fri vilja.

Utan tvekan våran tids religion.
Citera
2015-04-12, 12:49
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allestadesnarvaro
Vi, liksom allt levande, har en viss autonomi. Vi kan agera teleologiskt "för oss", p.g.a. våra inre bestämningar.

Människan har genom sitt medvetande en högre grad av autonomi än andra levande varelser, och denna reflexiva kapacitet kan vi kalla "fri vilja".

Denna kapacitet har vi förstås i egenskap av en särskild kausal struktur. Det är meningslöst att förstå "fri vilja" som ett oberoende av all kausalitet. En icke-orsakad handling är svårt att ens föreställa sig, men den vore hur som helst inte min handling. Mina handlingar är som jag - min karaktär, mina åsikter, mina begär, mina skäl - orsakar.

Frihet handlar inte om att fly från kausaliteten utan om att behärska den. Ju mer vi blir medvetna om våra psykologiska och sociala villkor och erövrar möjligheten att påverka dem i praxis, desto friare blir vi.

Alltså. I egenskap av reflekterande människor har vi alla en kapacitet till frihet men graden av frihet är någonting vi utvecklar och som vi kan erhålla mer eller mindre av.
Graden av frihet är fortfarande låg, även för de individer som inbillat sig "ha kontroll över läget". Varken du, jag eller någon annan människa kan fly hur vårt genetiska arv och vår omgivning format oss.

Tänk dig en ändlöst lång brunn. Du försöker kliva uppåt för att nå frihet, men stegen du tar för dig inte närmare slutet för att det inte finns ett slut . Ungefär lika fåfäng och lönlös är den av dig illustrerade kampen mot kausaliteten eller slumpen. I tanken kanske du känner dig mera fri när du påstår dig bli medveten om de villkor du lever under, men verkligheten speglar tyvärr inte alltid tanken.
Citera
2015-04-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allestadesnarvaro
Vi, liksom allt levande, har en viss autonomi. Vi kan agera teleologiskt "för oss", p.g.a. våra inre bestämningar.

Människan har genom sitt medvetande en högre grad av autonomi än andra levande varelser, och denna reflexiva kapacitet kan vi kalla "fri vilja".

Denna kapacitet har vi förstås i egenskap av en särskild kausal struktur. Det är meningslöst att förstå "fri vilja" som ett oberoende av all kausalitet. En icke-orsakad handling är svårt att ens föreställa sig, men den vore hur som helst inte min handling. Mina handlingar är som jag - min karaktär, mina åsikter, mina begär, mina skäl - orsakar.

Frihet handlar inte om att fly från kausaliteten utan om att behärska den.
Ju mer vi blir medvetna om våra psykologiska och sociala villkor och erövrar möjligheten att påverka dem i praxis, desto friare blir vi.

Alltså. I egenskap av reflekterande människor har vi alla en kapacitet till frihet men graden av frihet är någonting vi utvecklar och som vi kan erhålla mer eller mindre av.

Den fullständiga slutliga friheten kommer när du inser att du inte gjort ett enda val i hela ditt liv, utan att allt kommer till dig.

Varje känsla, andetag och "val" är något som spontant uppstår.
Citera
2015-04-12, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Var går denna gräns då enligt dig? Det låter tämligen finurligt att hävda en fri viljas existens om du inte kan vilja vad du vill utan att att bli påverkad av yttre krafter.

Jag vet inte var gränsen går, jag vet bara att den går. Sedan vad just en gräns är kan ju debatteras. Men vi alla är ju styrda av något, så därför måste fri vilja existera eftersom att den omöjligt kan existera utan gränser. Fri vilja har vi eftersom att vi uppfattar vår vilja som fri. Jag äter vanligtvis inte bullar, men igår var jag hos farmor. Jag valde att ta en bulle, för att hedra farmors bakkonst. Hos en annan person hade jag tackat nej till tigerkaka. Och nästa farmorsbesök kanske jag tackar nej till kakan. Ett fritt val.
Citera
2015-04-12, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Det är en motsägelse.

(Total)Frihet kan endast existera om det ej finns gränser, och nej fri vilja existerar ej.

Jag skrev i mitt tidigare inlägg att "fri vilja! är ett rundresonemang.

Detta rundresonemang involverar flera teorier och jag har kunnat motbevisa de flesta.

Om det bara finns en banan så är det endast den du kan välja. Det går inte att rubba på.

Och vad i helvetes tusan är total frihet?! Låter bara som ett fjolligt ord.
Citera
2015-04-12, 13:51
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jag vet inte var gränsen går, jag vet bara att den går. Sedan vad just en gräns är kan ju debatteras. Men vi alla är ju styrda av något, så därför måste fri vilja existera eftersom att den omöjligt kan existera utan gränser. Fri vilja har vi eftersom att vi uppfattar vår vilja som fri. Jag äter vanligtvis inte bullar, men igår var jag hos farmor. Jag valde att ta en bulle, för att hedra farmors bakkonst. Hos en annan person hade jag tackat nej till tigerkaka. Och nästa farmorsbesök kanske jag tackar nej till kakan. Ett fritt val.
Finns gud, tomten eller påskharen om du uppfattar att de finns? Inte ett särskilt övertygande argument.

Du blandar också ihop val och friheten att välja vad man vill. Du väljer inte vilken kaka du äter, det är slumpen och/eller gener/omgivningen (kausalitet) som bestämmer vilken kaka du väljer. Denna kapabilitet att utan hänsyn till yttre krafter kunna välja vad man vill kräver en tro på transcendentella krafter, som är precis lika fånigt som gudstro. Nåja, ditt val.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-04-12 kl. 13:55. Anledning: e
Citera
2015-04-12, 13:53
Bannlyst
Citat:
Och vad i helvetes tusan är total frihet?! Låter bara som ett fjolligt ord.

Precis vad han säger - att inga gränser finns. Definitionen av att något är fritt är att det inte är begränsat. Andning är t.ex. totalt fri, eftersom det finns så mycket syre att alla kan andas hur mycket de vill. Visserligen finns det inte oändligt med syre, men så länge det finns ett överskott så är syre helt fritt.
Citera
2015-04-12, 13:53
Medlem
Citat:

Valet är fritt, men det kommer till "dig" spontant. Det finns inget inre "du" som kan göra valet.

Bara ideén/rösten som påstår det i efterhand, efter valet är gjort.
Citera
2015-04-12, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det har vi ju förklarat nu, både anonym.hedonist och jag. Det kan inte finnas något som inte är deterministiskt eller indeterministiskt. Alltså finns det inget utrymme för någon fri vilja. Bara en vidskeplig person kan tro på fri vilja.
Aj då, då vart mina pedagogiska försök meningslösa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in