2017-02-01, 18:40
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Självklart kan vi fritt fatta de mest korkade beslut, det har jag inte förnekat.

Ja, jag har läst den lilla boken i tråden jag startade om att läsa just den lilla boken.

Att Sam Harris har den ena eller andra meriten hindrar inte honom från att skriva de mest korkade saker. I tråden går jag in på detaljer, men ska man sammanfatta hans bok så är den pinsamt dålig, full av slarvigt formulerade nonsensargument. Jag skulle karakterisera den som en pamflett och inte ett filosofiskt verk.

Det finns ingen som helst anledning för mig att tala om något 'utanför den kausala kedjan', slumpmässighet m.m. Det låter som fullkomligt främmande för de argument jag framfört.

Mitt främsta argument för att överge metafysiken i detta ämne är tusentals år av fruktlös förvirring.
Jaha, det är du som har startat tråden. Har själv inte orkat gå in och läsa den i.om. att det redan existerar så många trådar om fri vilja.

Hur som helst så får vi vara oense om ännu en sak i.om. att jag anser att Harris bok om fri vilja är en av de mest frapperande och oemotsägliga böckerna som behandlar ämnet.
Citera
2017-02-01, 19:00
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Jaha, det är du som har startat tråden. Har själv inte orkat gå in och läsa den i.om. att det redan existerar så många trådar om fri vilja.

Hur som helst så får vi vara oense om ännu en sak i.om. att jag anser att Harris bok om fri vilja är en av de mest frapperande och oemotsägliga böckerna som behandlar ämnet.

""There are more bacteria in your body than there are human cells. In fact, 90 percent of the cells in your body are microbes like E. coli ( and 99 percent of the functional genes in your body belong to them). Many of these organisms perform necessary functions - they are "you" in some wider sense. Do you feel identical to them? If they misbehave, are you morally responsible?"

Frapperande och oemotsägligt? Trams snarare, på en mental nivå ungefär som får mig att tänka på Aftonbladetskribenter a la Anders Lindberg eller Fredrik Virtanen.
Citera
2017-02-01, 19:29
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
""There are more bacteria in your body than there are human cells. In fact, 90 percent of the cells in your body are microbes like E. coli ( and 99 percent of the functional genes in your body belong to them). Many of these organisms perform necessary functions - they are "you" in some wider sense. Do you feel identical to them? If they misbehave, are you morally responsible?"

Frapperande och oemotsägligt? Trams snarare, på en mental nivå ungefär som får mig att tänka på Aftonbladetskribenter a la Anders Lindberg eller Fredrik Virtanen.
Det är ett anatomiskt argument för att påvisa att man inte ens har kontroll över sin egna kropp.
Citera
2017-02-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Jag beskriver hur mitt liv ser ut från ett utomstående objektivt perspektiv. Tänk dig en robot/program som analyserar mitt beteende, det skulle se helt slumpartat ut, precis som en sannolikhetsvåg. Det går inte att hundraprocentigt säkerställa/räkna ut vad jag skall göra härnäst. Bara jag vet vad jag skall göra.

Jag tror inte att fri vilja är slump, men den skulle se ut som slump om en robot eller program observerade den. Möjligen skulle man kunna någorlunda förutse en person med grav aspergers handlingar, men inte riktigt heller då. Jag tror inte att "fri vilja" är determiniserad eller slump. Jag tror vi har en genuin "fri vilja".
Det är faktiskt precis tvärt om, vilket Alan Turing bevisade genom att definiera haltproblemet. Ett program som analyserar dig och vet allt om dig kan rent teoretiskt beräkna exakt vad du kommer att göra härnäst. Men det förutsätter att du själv inte har tillgång till programmet, för då kan du välja att göra tvärt emot vad programmet förutsåg.

Det leder till den paradoxala slutsatsen att ett system bara kan vara deterministiskt sett utifrån. Är man själv en aktör i systemet så kan man påverka sin framtid och systemet är således indeterministiskt. Även om vi aldrig kunde valt annorlunda så väljer vi ändå vår framtid.
Citera
2017-02-01, 23:58
Medlem
Meningen som sammanfattar allt…
"Vi har en inbyggd vilja av att vilja inneha en fri vilja, fast den viljan är tyvärr helt och hållet ofri!"

Men om vi inte har någon fri vilja, varför ska vi då anstränga oss undrar någon då, när så att säga alla framtidsscenarier på ett sätt är ”riggade” så att utgången redan är given?

Det enkla svaret på den frågan är att vi helt enkelt är förprogrammerade att anstränga oss, eller har en inbyggd ofri vilja att vilja anstränga oss. För en del av de ”biologiska enheterna” där ute krävs det visserligen att det påhittade konceptet ”fri vilja” måste nyttjas för att stabilisera vissa negativa tankemönster som ibland kan uppstå men andra biologiska enheter klarar sig därmed gaska bra utan detta koncept.
Citera
2017-02-02, 01:29
Bannlyst
Citat:
Hur ställer du upp den sannolikhetsskattningen? Jag menar inte något alltför formellt, det räcker med ett resonemang.

Ungefär allting som inte är levande och i hög mån djur anses inte ha fri vilja anser en del.
Men nu skulle människan ha fri vilja för att den har en annorlunda hjärna (som kan skapa hög intelligens).
Närmast en gudsmateria någonstans i hjärnan som istället för att bara fungera som allt annat blev av snöflingekaraktär.

Mm sure, betydligt mer sannolikt att människan av evolutionen har format fram en känsla av Jag jag jag, jag som är så uniiik.
Senast redigerad av Daftdark 2017-02-02 kl. 01:36.
Citera
2017-02-02, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Meningen som sammanfattar allt…
"Vi har en inbyggd vilja av att vilja inneha en fri vilja, fast den viljan är tyvärr helt och hållet ofri!"

Men om vi inte har någon fri vilja, varför ska vi då anstränga oss undrar någon då, när så att säga alla framtidsscenarier på ett sätt är ”riggade” så att utgången redan är given?

Det enkla svaret på den frågan är att vi helt enkelt är förprogrammerade att anstränga oss, eller har en inbyggd ofri vilja att vilja anstränga oss. För en del av de ”biologiska enheterna” där ute krävs det visserligen att det påhittade konceptet ”fri vilja” måste nyttjas för att stabilisera vissa negativa tankemönster som ibland kan uppstå men andra biologiska enheter klarar sig därmed gaska bra utan detta koncept.

Räcker säga "det behöver du inte". Till en person som frågar varför den ska anstränga sig.
Citera
2017-02-02, 01:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det är faktiskt precis tvärt om, vilket Alan Turing bevisade genom att definiera haltproblemet. Ett program som analyserar dig och vet allt om dig kan rent teoretiskt beräkna exakt vad du kommer att göra härnäst. Men det förutsätter att du själv inte har tillgång till programmet, för då kan du välja att göra tvärt emot vad programmet förutsåg.

Det leder till den paradoxala slutsatsen att ett system bara kan vara deterministiskt sett utifrån. Är man själv en aktör i systemet så kan man påverka sin framtid och systemet är således indeterministiskt. Även om vi aldrig kunde valt annorlunda så väljer vi ändå vår framtid.

Vilken värdelös tankerunk.
Då vet programmet uppenbarligen inte allt om dig-det missade att du kommer vara obstinat.
Skulle programmet vetat allt om dig skulle det vetat allt om den materia du består av och sedan lagarna som gäller för denna materia.

Det belyser väl dock att allting är en del av det hela. Att människan skulle vara en liten särskild enhet är absurt, fast egentligen är det bara definitionsfråga.

EDI T: ville inte ha 3 svar, bad om multipost, men så blev det såhär
Senast redigerad av Daftdark 2017-02-02 kl. 01:49.
Citera
2017-02-02, 04:10
Medlem
Det är ganska vanligt att blanda ihop determinism med förutsägbarhet.

Determinism innebär bara att saker sker på ett givet sätt, inte att det skulle gå att förutse vad som kommer ske.
Citera
2017-02-02, 04:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det är ganska vanligt att blanda ihop determinism med förutsägbarhet.

Determinism innebär bara att saker sker på ett givet sätt, inte att det skulle gå att förutse vad som kommer ske.

skriv om skriv rätt
Ett system kallas deterministiskt om man med god noggrannhet kan förutsäga dess framtida uppträdande endast med hjälp av en uppsättning kända parametrar

citat från nätet
Citera
2017-02-02, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daftdark
skriv om skriv rätt
Ett system kallas deterministiskt om man med god noggrannhet kan förutsäga dess framtida uppträdande endast med hjälp av en uppsättning kända parametrar

citat från nätet

Googla på determinism vs predictability.

Och det är ganska sunt att särskilja de två.
Citera
2017-02-02, 04:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Googla på determinism vs predictability.

Och det är ganska sunt att särskilja de två.

tack för svar före jag somnar om.

Ja du var ta mig fan en sådan douchebag att du orkar skapa ännu ett begrepp till denna perverterat begreppsfyllda värld.

Att människan inte kan uppmätta något exakt means shit, om vi ens kommer misslyckas för alltid..

God natt till mig själv nu ska jag sova natti natt själv
Senast redigerad av Daftdark 2017-02-02 kl. 04:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in