2015-04-11, 20:30
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, jag tror inte på någon judisk konspiration, vare sig inom SD eller i resten av samhället.

Sedan har du fel om du tror att jag i alla lägen försvarar judar. Jag försvarar folk som jag tycker gör rätt och kritiserar dem jag tycker gör fel, oavsett vilken folkgrupp eller religion de tillhör. Jag skrev just om en annan SD-politiker:

Jag tycker man ska ha nolltolerans mot politiker som torgför hat mot andra människor, vare sig det handlar om antisemitism, islamofobi eller annan rasistisk dynga.

Har funderat på det sistnämnda: Om man dvs SD följer det du sa strikt vilka finns då kvar i partiet?
Citera
2015-04-11, 20:31
Medlem
JustZlatans avatar
Ledningen bestämmer självklart framtiden för partiet. De som riskerar att uteslutas är ju bara rädda för sin framtid och att de måste söka riktiga jobb om de blir uteslutna. Rätt åt dom kan jag tycka. Hahne har gjort bort sig flera gånger på fyllan så att han var en av dom som blev filmad på fyllan i Almedalen kan nog stämma. SD får bilda ett nytt SDU helt enkelt.
Citera
2015-04-11, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Enligt Expressen så finns det ett fall till av icke-medlem som ska uteslutas. De kan ju ha fel men eftersom någon i MU eller partiledningen nyligen sålt info om personärenden till Expressen är det rimligt att de har god insyn.

Expressen har väl läst Fria Tider..
Citat:
Jacob, 16, "utesluts" ur SD – trots att han inte ens är medlem

Jacob Krasowski är en av ett trettiotal personer som i veckan har fått brev hem om att han är på väg att uteslutas ur Sverigedemokraterna. Det finns dock ett problem: Krasowski är inte – och har aldrig ens varit – medlem i partiet.
– Det här är ett klart och tydligt bevis för att de knappt ens granskat personerna de vill få bort, säger han.

...
http://www.friatider.se/jacob-16-utesluts-ur-sd-trots-att-han-inte-ens-r-medlem
Citera
2015-04-11, 20:35
Medlem
Citat:
Några funderingar kring den fraktionsstrid vi nu bevittnar.

1. Det hela har skötts otroligt klantigt av SD-ledningen, främst då Mattias Karlsson och Richard Jomshof. Mattias Karlsson har redan tidigare visat brist på omdöme när han vände sig till Expo för att få hjälp med att jaga högerextremister i de egna leden. Även om det fanns anledning att jaga extremister så är det ju sinnessvagt att vända sig till en mot det egna partiet fientligt inställd organisation, och dessutom skriva ett brev så att dumheten finns dokumenterad. Karlsson borde ha förstått att brevet skulle komma att användas mot honom och SD. Att han inte gjorde det visar att han är olämplig som partiledare, oavsett vad man tycker i sakfrågan (utrensningarna).

2. Detta sagt, så förstår jag varför Karlsson och andra i SD-ledningen är oroade. Det finns ett hot mot SD:s framtid som ett socialkonservativt men inte fascistiskt eller nazistiskt parti, och det hotet heter Motpol. Denna sajt är verkligen en ulv i fårakläder.

Många artiklar på Motpol kan tyckas tämligen oskyldiga och till och med läsvärda. Jag kan förstå om unga - och även äldre - SD:are dras till Motpol eftersom de tycks erbjuda något som saknas i det egna partiet: en konservativ idédebatt där det är högt i tak.

Synar man bloggarna på Motpol och de tankar som förs fram där framträder dock ett obehagligt mönster. De radikalkonservativa och andra högerextrema filosofer som diskuteras har ofta fascistiska och rasistiska idéer som inte hör hemma i en demokrati. Den mest kände bloggaren på Motpol - Joakim Andersen (Oskorei) - kallar sig för Identitär Indo-Europeisk Traditionalist. Det låter ju ganska oskyldigt, men om man byter ut Indo-Europeisk mot synonymen Arisk blir det plötsligt lite tydligare vilka idéer han står för.

Bakom den polerade fasaden Motpol finns det en annan sajt där det i all önskvärd tydlighet framgår var Motpolgängets ideologiska hemvist är: den öppet nazistiska och rasistiska Metapedia (eller Nassepedia som den ofta kallas). Här flödar Hitlerdyrkan, antisemitisk dynga och allsköns rasism över alla bräddar. Artiklarna på andra språk är ofta ännu grövre än de på svenska, som är gräsliga nog.

Kopplingarna mellan Motpol och Metapedia är tydliga även om Metapedias skribenter föredrar att vara anonyma. Metapedia startades av personerna bakom Motpol, och sajten påstås fortfarande ägas av Motpol AB (där den ur SD utkastade Patrik Ehn nu är delägare). När Metapedia relanserades gjorde Motpol reklam för systersajten:

http://www.motpol.nu/oskorei/2007/01/20/metapedia-ar-tillbaka/

Om folk inom SDU börjat intressera sig för Motpol och de idéer som torgförs där och på systersajten Metapedia finns det alltså all anledning för SD-ledningen att dra åt sig öronen. Därmed inte sagt att man hanterat frågan på ett bra sätt.

För en insiktsfull artikel om Motpol, se SD:aren Zeth Arkö Gogmans blogg:

http://rattzeth.blogspot.se/2013/09/ett-inlagg-om-motpol.html

Arkö Gogman är trots sina unga år en klok person. Kanske en framtida partiledare? Om SD har en framtid finns den hos folk som honom och inte hos kryptonassar som läser Motpol och Metapedia.

Jag tycker hela premissen att politisk extremism, rasism och radikala filosofer skulle utöva dragningkraft på ens marginella andelar av SD:s 17 000 medlemmar eller SDU:s 5000, är väldigt besynnerlig.

Vari ligger denna förföriska sång av sirener som skulle locka SD i djupet?

Själv ser jag både filosoferande om "etnonationalism" som Karlssons "öppna svenska kulturentitet" som sökta konstruktioner, poler i ett spektrum utan praktiskt intresse eller politisk sprängkraft.

När vi talar om nationalism som den starkaste politiska urkraften av alla ideologier så handlar det inte om precis teori utan organisk praktik. Två exempel bland oändliga på nationalism på ett verkligt, denotationsplan: Kämpande kurder i Kobane och självständighetstörstande ester i Tallinn.

I båda fallen kunde engagemanget inte vara större - att med livet som insats trotsa IS respektive sovjetiska tanks för idéen om det egna folkets rätt och värde. En insikt om gemenskap och tillhörighet.

Ingen som draperade sig i en estnisk eller kurdisk flagga ställde sig frågor om Kalles Kaviar, furu, att stå i kö - eller DNA-strängar och radikala filosofer att name-droppa.

I dagens Sverige är det ingen som kräver att SD ska blockera stridsvagnar med sina kroppar - men när partiet så till den grad köpt den etablerade nidbilden av vad svensk nationalism måste vara, konnotationen till nazism och godsfinkor, att man SJÄLVA känner olust inför anblicken av svenska ungdomar med svenska flaggor - då har man lämnat ett vakuum som kräver att fyllas.

Det är helt enkelt Karlsson sterila tankesnickerier som är så undermåliga att andra esoteriska teoribyggen alls kan känns som potenta utmaningar. Och SD:s självhatande Stockholmssyndrom som är så djupt att SDU:s relativa rättframhet blir revolutionär.

Det är det jag menat med "flaggviftande nationalism" - en oproblematisk, bejakande övning i svensk gemenskap som det fragmenterade, alienerade samhället skriker efter. Ett otvunget insisterande på att det svenska särintresset är minst lika legitimt som andra i det land som Vilhelm Moberg sa tillhör oss.

Och det konsekventa förnekandet av att det ligger någon unik ondska och fara med just denna gemenskap - om kurderna och esterna kan vara goda grannar utan chauvinism och folkmord så kan sannerligen svenskar det också. Att tro annat - det är rasistiska föreställningar.

För du har ju fel när du skriver om "fascistiska och rasistiska idéer som inte hör hemma i en demokrati". I en fungerande demokrati behöver inga idéer överprövas av dig, Mattias Karlsson eller någon annan. Tror man på demokrati så är man säker på att det enda som krävs är en fri opinionsbildning på alla nivåer för att folket som kollektiv ska förskjuta det dåliga och välja det anständiga.
Citera
2015-04-11, 20:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
Fria Tider, 2015-03-11:

http://www.friatider.se/mattias-karlsson-pekas-ut-som-skribent-p-neofascistisk-sajt

Dags att Expo-Karlsson utesluter sig själv.

Jo, jag läste hela intervjun med "Anders Lundgren", som ju var ganska lång. Mina kommentarer:

1. Vi vet inte om det var Mattias Karlsson. Det tycks dock vara en centralt placerad person inom SD som jobbar med ideologiska frågor, och då ligger Karlsson nära tillhands.

2. Inget som "Anders Lundgren" svarade tydde på fascistiska värderingar. Tvärtom var han mycket tydlig i att försvara demokratin och rättsstaten:

Nej, vi har inga ambitioner att ställa några meningsmotståndare inför rätta. Vi tror på demokrati och västerländska rättsprinciper. Detta medför också att vi inte kan acceptera retroaktiv lagstiftning, vilket det ju isåfall skulle bli frågan om, eftersom det idag inte är olagligt att plädera och arbeta för en destruktiv politik. Våra styrande politiker är faktiskt väldigt öppna med vilken politik de vill föra och det svenska folket har trots det valt dem. Vi väljer att fokusera vår energi på att förändra folkets normer och värderingar snarare än på att planera hämndaktioner mot dagens folkvalda.

http://web.archive.org/web/20110902141458/http://wodinaz.motpol.nu/samtal-med-sd/

3. Denna intervju skedde för snart sex år sedan, då Motpol var ganska nytt. Det är inte säkert att Mattias Karlsson - om det var han - visste vad de stod för då.
Citera
2015-04-11, 20:44
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
Expressen har väl läst Fria Tider..
http://www.friatider.se/jacob-16-utesluts-ur-sd-trots-att-han-inte-ens-r-medlem

Nej, man namnger även en från Nordisk Ungdom som inte varit medlem i SD sedan 2013. Antar att de vill ha en riktig NUare med i uteslutningarna så att de verkar befogade.
Citera
2015-04-11, 20:44
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

1. Vi vet inte om det var Mattias Karlsson. Det tycks dock vara en centralt placerad person inom SD som jobbar med ideologiska frågor, och då ligger Karlsson nära tillhands.

Jo, vi vet att det var Karlsson som intervjuades, han har nämligen bekräftat det genom att påstå att han inte minns intervjun.

Citat:
2. Inget som "Anders Lundgren" svarade tydde på fascistiska värderingar.

Det relevanta är att han lät sig intervjuas av en sida som han avfärdar som neofascistisk. Ska man skänka legitimitet åt neofascister på det sättet som han gjorde? Hade det visat sig att det i själva verket var Kasselstrand som intervjuades av Motpol så hade det använts mot honom, det vet både du och jag.

Citat:
3. Denna intervju skedde för snart sex år sedan, då Motpol var ganska nytt. Det är inte säkert att Mattias Karlsson - om det var han - visste vad de stod för då.

Det förutsätter att Karlssons IQ ligger på en sensationellt låg nivå. Du måste väl begripa varför han intervjuades under pseudonym?
Citera
2015-04-11, 20:53
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Några funderingar kring den fraktionsstrid vi nu bevittnar.

1. Det hela har skötts otroligt klantigt av SD-ledningen, främst då Mattias Karlsson och Richard Jomshof. Mattias Karlsson har redan tidigare visat brist på omdöme när han vände sig till Expo för att få hjälp med att jaga högerextremister i de egna leden. Även om det fanns anledning att jaga extremister så är det ju sinnessvagt att vända sig till en mot det egna partiet fientligt inställd organisation, och dessutom skriva ett brev så att dumheten finns dokumenterad. Karlsson borde ha förstått att brevet skulle komma att användas mot honom och SD. Att han inte gjorde det visar att han är olämplig som partiledare, oavsett vad man tycker i sakfrågan (utrensningarna).

2. Detta sagt, så förstår jag varför Karlsson och andra i SD-ledningen är oroade. Det finns ett hot mot SD:s framtid som ett socialkonservativt men inte fascistiskt eller nazistiskt parti, och det hotet heter Motpol. Denna sajt är verkligen en ulv i fårakläder.

Många artiklar på Motpol kan tyckas tämligen oskyldiga och till och med läsvärda. Jag kan förstå om unga - och även äldre - SD:are dras till Motpol eftersom de tycks erbjuda något som saknas i det egna partiet: en konservativ idédebatt där det är högt i tak.

Synar man bloggarna på Motpol och de tankar som förs fram där framträder dock ett obehagligt mönster. De radikalkonservativa och andra högerextrema filosofer som diskuteras har ofta fascistiska och rasistiska idéer som inte hör hemma i en demokrati. Den mest kände bloggaren på Motpol - Joakim Andersen (Oskorei) - kallar sig för Identitär Indo-Europeisk Traditionalist. Det låter ju ganska oskyldigt, men om man byter ut Indo-Europeisk mot synonymen Arisk blir det plötsligt lite tydligare vilka idéer han står för.

Bakom den polerade fasaden Motpol finns det en annan sajt där det i all önskvärd tydlighet framgår var Motpolgängets ideologiska hemvist är: den öppet nazistiska och rasistiska Metapedia (eller Nassepedia som den ofta kallas). Här flödar Hitlerdyrkan, antisemitisk dynga och allsköns rasism över alla bräddar. Artiklarna på andra språk är ofta ännu grövre än de på svenska, som är gräsliga nog.

Kopplingarna mellan Motpol och Metapedia är tydliga även om Metapedias skribenter föredrar att vara anonyma. Metapedia startades av personerna bakom Motpol, och sajten påstås fortfarande ägas av Motpol AB (där den ur SD utkastade Patrik Ehn nu är delägare). När Metapedia relanserades gjorde Motpol reklam för systersajten:

http://www.motpol.nu/oskorei/2007/01/20/metapedia-ar-tillbaka/

Om folk inom SDU börjat intressera sig för Motpol och de idéer som torgförs där och på systersajten Metapedia finns det alltså all anledning för SD-ledningen att dra åt sig öronen. Därmed inte sagt att man hanterat frågan på ett bra sätt.

För en insiktsfull artikel om Motpol, se SD:aren Zeth Arkö Gogmans blogg:

http://rattzeth.blogspot.se/2013/09/ett-inlagg-om-motpol.html

Arkö Gogman är trots sina unga år en klok person. Kanske en framtida partiledare? Om SD har en framtid finns den hos folk som honom och inte hos kryptonassar som läser Motpol och Metapedia.

Sorry, men med det här inlägget tappade du allt... Gogman som partiledare? Rövslickare och opportunister som Gogman kommer i bästa/värsta fall bara komma till positionen som bisittare; likt en modern Jöran Persson (till Erik XIV). Det gick inte så bra till slut för Jöran...just saying.

För övrigt har ju Mattias Karlsson själv varit flitig skribent på motpol, så det resonemanget blir ju lite av "gör inte som jag gör, utan gör som jag säger".
Citera
2015-04-11, 20:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jo, vi vet att det var Karlsson som intervjuades, han har nämligen bekräftat det genom att påstå att han inte minns intervjun.

Ett förnekande är väl ingen bekräftelse?

Citat:
Det relevanta är att han lät sig intervjuas av en sida som han avfärdar som neofascistisk. Ska man skänka legitimitet åt neofascister på det sättet som han gjorde? Hade det visat sig att det i själva verket var Kasselstrand som intervjuades av Motpol så hade det använts mot honom, det vet både du och jag.

Han har alltså utpekat Motpol som nyfascistiskt idag, sex år senare. Att döma av brevet till Expo hade han misstankar mot Motpol redan för två år sedan, men det var fortfarande fyra år efter intervjun. Så det är fullt möjligt att han inte hade klart för sig vad Motpol stod för vid intervjun, om det nu var han som var "Anders Lundgren".

Citat:
Det förutsätter att Karlssons IQ ligger på en sensationellt låg nivå. Du måste väl begripa varför han intervjuades under pseudonym?

På den tiden framträdde nästan alla som skrev på Motpol under pseudonym. Men det borde iofs ha varit en varningsklocka för den som intervjuades.
Citera
2015-04-11, 20:56
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanIvanovitj
Fast är vi inte överens om att Kasselstrand/Hahne vs de fyras gäng har mer att göra med makt än den faktiska politiken som SD bedriver och den SDU vill bedriva?

Självklart är det så. Det finns förstås nyansskillnader politiskt, men de är rena viskningen mot vad man ser inom S, KD, C m fl partier.
Citera
2015-04-11, 21:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Sorry, men med det här inlägget tappade du allt... Gogman som partiledare? Rövslickare och opportunister som Gogman kommer i bästa/värsta fall bara komma till positionen som bisittare; likt en modern Jöran Persson (till Erik XIV). Det gick inte så bra till slut för Jöran...just saying.

Efter att ha läst vad Arkö Gogman skrivit har jag högre tankar om honom än du. Tiden får väl utvisa vem av oss som har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
För övrigt har ju Mattias Karlsson själv varit flitig skribent på motpol, så det resonemanget blir ju lite av "gör inte som jag gör, utan gör som jag säger".

Se mitt svar ovan angående Mattias Karlssons påstådda medverkan på Motpol för sex år sedan.
Citera
2015-04-11, 21:01
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Synar man bloggarna på Motpol och de tankar som förs fram där framträder dock ett obehagligt mönster. De radikalkonservativa och andra högerextrema filosofer som diskuteras har ofta fascistiska och rasistiska idéer som inte hör hemma i en demokrati.
Nu pratar du om "demokrati" som ideologi antar jag? För judedyrkan och rasblandningsvurmande behöver inte nödvändigtvis vara obligatoriska delar av demokrati i sin betydelse som statsskick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in