2015-04-11, 19:46
Medlem
Möjligen har SD:s ledning insett att all publicitet för SD är bra, så har det ju varit hittills och därför kommer den smutsiga striden inför öppen ridå ändå gynna SD då man publicitet...
Citera
2015-04-11, 19:51
Medlem
RickHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Folk som byter parti - i detta fall från KD till SD - brukar väl iofs ha en inkubationstid innan de får förtroendeuppdrag.

Han bytte 2012? Tre år...
Citera
2015-04-11, 19:53
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Vilket ju är ett rationellt agerande. Frågan är om man också ska se Mattias Karlssons egendomliga brev till Expo som ett tafatt försök att vinna acceptans?

Enligt min mening, ja. Det var förstås inte speciellt smart formulerat och kanske inte så smart att tänka sig att Expo skulle vara en lydig hund för SD, men i grunden handlar det om att SD vill rensa ut synliga former av fascism. Åkesson har ju dessutom för en vecka sedan försvarat Karlssons invit till Expo.

Sedan. När det gäller SDUs ledning, antyder du att bevisläget är knapert för dess ”brott”. Enligt min mening är detta en djup felsyn. Det räcker med att kolla på en propagandafilm från SDU och jämföra med den fascistiska identitära rörelsens motsvarande film, för att utan tvekan kunna fastslå att ungdomsförbundet är präglat av fascism. Demagogin, designen, upplägget och ideologin är slående lika för att inte säga identisk.

Brottet "ideologisk avvikelse" är sålunda bevisad.

Jämför själv:
https://www.youtube.com/watch?v=kqybsUqkOWs
https://www.youtube.com/watch?v=VR-lAGj_dlQ
Citera
2015-04-11, 19:54
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Är det inte fantastiskt hur Olsson, medlemsutskottets ordförande, klarar av att se in i framtiden och på ett så rättvist objektivt vis kan ta ställning till alla fallen utan att ens ha fått in svar än från de anklagade? Inklusive den person som man avser utesluta som inte ens är medlem. Märks att man verkligen tittat på varje enskilt ärende noggrant.

Enligt Expressen så finns det ett fall till av icke-medlem som ska uteslutas. De kan ju ha fel men eftersom någon i MU eller partiledningen nyligen sålt info om personärenden till Expressen är det rimligt att de har god insyn.
Citera
2015-04-11, 19:59
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Så denne "chefsåklagare" går alltså ut i media innan för att utföra sin fällande dom, innan han ens har presenterat det för partistyrelsen... Dessutom har han inte gått igenom allt material.

Det hela känns väldigt seriöst och värdigt Sveriges tredje största parti.

Det är verkligen beklämmande. Jag undrar hur man kommer att hantera Jan Olof Bengtssons "ärende", en konservativ intellektuell som på helt felaktiga grunder utpekats som antisemit av Expo. Om han utesluts kan jag aldrig förmå mig rösta på SD igen.

Tvärtom, jag kommer då att försöka förmå alla i min bekantskapskrets som funderar på SD att istället välja KD.
Citera
2015-04-11, 19:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Enligt min mening, ja. Det var förstås inte speciellt smart formulerat och kanske inte så smart att tänka sig att Expo skulle vara en lydig hund för SD, men i grunden handlar det om att SD vill rensa ut synliga former av fascism. Åkesson har ju dessutom för en vecka sedan försvarat Karlssons invit till Expo.

Sedan. När det gäller SDUs ledning, antyder du att bevisläget är knapert för dess ”brott”. Enligt min mening är detta en djup felsyn. Det räcker med att kolla på en propagandafilm från SDU och jämföra med den fascistiska identitära rörelsens motsvarande film, för att utan tvekan kunna fastslå att ungdomsförbundet är präglat av fascism. Demagogin, designen, upplägget och ideologin är slående lika för att inte säga identisk.

Brottet "ideologisk avvikelse" är sålunda bevisad.

Jag syftade dock på anklagelserna om kontakter med folket bakom Motpol, särskilt då Nordisk Ungdom. SD-ledningen påstod först att vissa personer var dubbelanslutna till NU och SDU, vilket Kasselstrand förnekade kategoriskt. Några bevis för detta eller ens uppgifter om vilka personer det skulle handla om har inte lagts fram.
Citera
2015-04-11, 20:11
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Nej, det håller jag verkligen, verkligen med om. Såna stölder är det inte alls skojigt att vara med om.

Det är sant. Det är en fråga som en hel del personer eventuellt kan komma att ställa sig. Det är viktigt att vara lika lojal mot medlemskåren som man förväntar sig att medlemskåren är mot en själv.

Är du själv orolig för att bli utesluten? Med tanke på hur resonemangen ser ut gällande den aktuella massuteslutningen så finns det ju en del inlägg på din blogg som kan användas mot dig...
Citera
2015-04-11, 20:18
Medlem
sherms avatar
Det är helfestligt att läsa rubrikerna på Expressen just nu. Jomshof (om Vinge): Middag behöver inte betyda något. Karlsson: Detta är hyckleri. Lindström: SM-finaler i politisk korrekthet

Man har även lyckats vaska fram en superfin bild på Paula Bieler:
http://x.cdn-expressen.se/images/a1/3d/a13d1dea28034a70a1fa92c721ff3814/16x9/645@70.jpg

Även Statsministern kommenterar, slår fast att SD är nyfascistiskt:
Citat:
– Jag står för vad jag sa. Det här bevisar bara att de rimligen har problem som de själva nu vill rensa ut. Så det är någonting som inte är rätt som de själva tycker, säger statsministern om den pågående konflikten.
http://www.expressen.se/nyheter/lofven-star-fast-sd-nyfascistiskt/
Citera
2015-04-11, 20:18
Medlem
Citat:
Några funderingar kring den fraktionsstrid vi nu bevittnar.

1. Det hela har skötts otroligt klantigt av SD-ledningen, främst då Mattias Karlsson och Richard Jomshof. Mattias Karlsson har redan tidigare visat brist på omdöme när han vände sig till Expo för att få hjälp med att jaga högerextremister i de egna leden. Även om det fanns anledning att jaga extremister så är det ju sinnessvagt att vända sig till en mot det egna partiet fientligt inställd organisation, och dessutom skriva ett brev så att dumheten finns dokumenterad. Karlsson borde ha förstått att brevet skulle komma att användas mot honom och SD. Att han inte gjorde det visar att han är olämplig som partiledare, oavsett vad man tycker i sakfrågan (utrensningarna).

2. Detta sagt, så förstår jag varför Karlsson och andra i SD-ledningen är oroade. Det finns ett hot mot SD:s framtid som ett socialkonservativt men inte fascistiskt eller nazistiskt parti, och det hotet heter Motpol. Denna sajt är verkligen en ulv i fårakläder.

Många artiklar på Motpol kan tyckas tämligen oskyldiga och till och med läsvärda. Jag kan förstå om unga - och även äldre - SD:are dras till Motpol eftersom de tycks erbjuda något som saknas i det egna partiet: en konservativ idédebatt där det är högt i tak.

Synar man bloggarna på Motpol och de tankar som förs fram där framträder dock ett obehagligt mönster. De radikalkonservativa och andra högerextrema filosofer som diskuteras har ofta fascistiska och rasistiska idéer som inte hör hemma i en demokrati. Den mest kände bloggaren på Motpol - Joakim Andersen (Oskorei) - kallar sig för Identitär Indo-Europeisk Traditionalist. Det låter ju ganska oskyldigt, men om man byter ut Indo-Europeisk mot synonymen Arisk blir det plötsligt lite tydligare vilka idéer han står för.

Bakom den polerade fasaden Motpol finns det en annan sajt där det i all önskvärd tydlighet framgår var Motpolgängets ideologiska hemvist är: den öppet nazistiska och rasistiska Metapedia (eller Nassepedia som den ofta kallas). Här flödar Hitlerdyrkan, antisemitisk dynga och allsköns rasism över alla bräddar. Artiklarna på andra språk är ofta ännu grövre än de på svenska, som är gräsliga nog.

Kopplingarna mellan Motpol och Metapedia är tydliga även om Metapedias skribenter föredrar att vara anonyma. Metapedia startades av personerna bakom Motpol, och sajten påstås fortfarande ägas av Motpol AB (där den ur SD utkastade Patrik Ehn nu är delägare). När Metapedia relanserades gjorde Motpol reklam för systersajten:

http://www.motpol.nu/oskorei/2007/01/20/metapedia-ar-tillbaka/

Om folk inom SDU börjat intressera sig för Motpol och de idéer som torgförs där och på systersajten Metapedia finns det alltså all anledning för SD-ledningen att dra åt sig öronen. Därmed inte sagt att man hanterat frågan på ett bra sätt.

För en insiktsfull artikel om Motpol, se SD:aren Zeth Arkö Gogmans blogg:

http://rattzeth.blogspot.se/2013/09/ett-inlagg-om-motpol.html

Arkö Gogman är trots sina unga år en klok person. Kanske en framtida partiledare? Om SD har en framtid finns den hos folk som honom och inte hos kryptonassar som läser Motpol och Metapedia.
Fria Tider, 2015-03-11:
Citat:
Mattias Karlsson pekas ut som skribent på "neofascistisk" sajt

Inrikes.Sverigedemokraternas vikarierande partiledare Mattias Karlsson anklagas nu för att under pseudonym ha bidragit med text till den nationalistiska bloggportalen Motpol – en webbplats som han själv har betecknat som "neofascistisk". Men själv hävdar SD-toppen att han ingenting minns av händelsen.
Hösten 2009 skickade en SD-medarbetare in en lång text till Motpol-bloggen Wodinaz. Medarbetaren, som kallade sig ”Anders Lundgren”, gav bland annat en initierad beskrivning av partiets ideologiska bakgrund och strategi inför riksdagsvalet året därpå.

Bakom den mystiska pseudonymen dolde sig ingen mindre än SD-toppen Mattias Karlsson. Det uppger Daniel Friberg, som driver Motpol och bokförlaget Arktos, nu i en intervju med Arbetarbladet.

Karlsson har tidigare beskrivit Motpol som en "neofascistisk" sajt. Trots det har han enligt Friberg alltså själv både bidragit med material till verksamheten och ”gillat” Facebook-uppdateringar från bokförlaget Arktos, som är tätt knutet till Motpol.

...
http://www.friatider.se/mattias-karlsson-pekas-ut-som-skribent-p-neofascistisk-sajt

Dags att Expo-Karlsson utesluter sig själv.
Citera
2015-04-11, 20:20
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Är du själv orolig för att bli utesluten? Med tanke på hur resonemangen ser ut gällande den aktuella massuteslutningen så finns det ju en del inlägg på din blogg som kan användas mot dig...
Alla kommer att bli uteslutna. Först alla som inte är obrottsligt lojala med Karlsson, och sedan även de som är lojala. Stalin fortsatte med sina utrensningar långt efter det att hans maktställning var hundra procent säker. Motivationen för den här typen av människor handlar lika mycket om att krossa och förnedra människor och den berusande känsla en sådan makt ger.

Har sett i olika kommentarsfält idag att fler och fler har börjat fatta att vi inte har sett det sista av Mattias Karlsson än, lika lite som Stalin var nöjd efter Moskva-rättegångarna. Nästa gång kommer många som nu är lojalister i tråden ha fattat att det här knappast handlar om "röstmaximering", eller att bli "rumsrena".
Citera
2015-04-11, 20:22
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Av dessa och andra klavertramp får man ett intryck av att SD-ledningen agerar i panik. Därför har jag svårt att tro att det är en i förväg regisserad plan de följer. Hahnes vinst i Stockholmsvalet kom förmodligen som en chock för partiledningen.

Detta sagt, så kan de ju fortfarande ha rätt i sina misstankar. Att döma av Karlssons brev till Expo har de ju hållit på och utrett högerextremism i de egna leden och särskilt då kontakter med personerna bakom Motpol en längre tid.

Nja... du missförstod. Jag tror inte, att att SD följer någon "i förväg regisserad plan". Däremot tror jag, att - oavsett vilka skäl som Karlsson & Jomshof nu ansåg sig ha - när de väl hade bestämt sig, att nu, jävlar, ska dom ut!!!, så beslöt Karlsson & Jomshof att genomföra utrensningarna dramatiskt inför öppen ridå.

Jag får det intrycket, när jag lyssnar på studioreportens samtal med Mattias Karlsson LÄNK

Baserat på det Karsson säger, så är min hypotes, att eftersom Karlsson & Jomshof insåg, att de skulle valsa runt i pressen oavsett hur de än agerade... så beslöt de att genomföra utrensningarna inför öppen ridå för att visa svenska folket att SD resolut har gjort upp med sin historia eller, med dina ord, visa svenska folket att SD nu "[rensar] ut eventuella kvarvarande kryptonassar".

Dr.Felixius känner f.ö. igen sina psykologiska fränder och beskriver det så här: "Det har ingen betydelse [för SDs partiledning] hur skyldiga de är eller om de alls är skyldiga. Utrensningar handlar inte om skuld utan om rening."
Senast redigerad av Meiji 2015-04-11 kl. 20:24.
Citera
2015-04-11, 20:22
Medlem
Citat:
text om motpol

Motpol vill att Europa skall förbli etniskt europeiskt. Att inte vilja bli en minoritet i ett libaniserat samhälle borde egentligen vara okontroversiellt. Det är normalt i Japan, det är normalt i Kina, det är normalt i Tibet, det är normalt utanför västvärlden. Det är även historiskt normalt i västvärlden och det har egentligen ingenting alls med fascismen att göra. Alltså, fascisterna höll naturligtvis med, men uppfattningen delades av deras liberala, konservativa och socialdemokratiska fiender i UK, USA, Frankrike m.fl. före, under och efter fascismens härjningar. Det är en åsikt som uttrycktes av Sveriges socialdemokratiske statsminister, Tage Erlander, så sent som på 1960-talet. Att kleta fascist- eller nazistepitetet på alla som motsätter sig utvecklingen mot ett multikulturellt och multietniskt samhälle är ren historierevisionism. Syftet är givetvis att förknippa åsikten med ondska eftersom fascism/nazism är det närmaste vi kommer satanism i ett vänstervridet, sekulärt samhälle. Det är så väldigt mycket lättare att demonisera och skrämma meningsmotståndare med fascistkortet än att föra en rationell diskussion.

Jag kan tillägga att revealed preferences visar att det fortfarande är normalt i västvärlden trots all indoktrinering.

http://www.marikaformgren.se/#post66
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in