2015-04-10, 16:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Om man ska klaga på ad hominem så är det inte smakfullt med att att påpeka läsförståelse i nedlåtande ton, särskilt när du inte verkar kunna svara rakt på en fråga utan mest vilja beskriva din uppfattning av dig själv som lite för mer!
Jag vet att du fortfarande är bitter sedan vår diskussion i Kennedy-tråden, kjellkritsk. Jag tycker ändå att jag till att börja med visade prov på stort tålamod när du mycket arrogant klev in med ett gäng förutfattade meningar om mig och min kompetens.

När får det räcka? Hur stort tålamod ska man ha? Det finns givetvis ingen möjlighet att dra några generella regler här, men det som jag genomgående tycker mig ställas inför är en viss sorts arrogans och försök till förlöjligande så fort man ens antyder att de officiella (main stream) förklaringarna till en historisk händelse, inte håller måttet.

När sedan denna arrogans titt som tätt visar sig vara en minst sagt dålig ursäkt för intellektuell heder och mycket bristfälliga kunskaper i ämnet, finns det ingen ursäkt.

Det är då jag blir dryg.

Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Fortfarande har du inte beskrivit vad det är som i den officiella beskrivningen som är fel!

vore det enklaste att ta punkt för punkt vad du hakat upp dig på eller?
Du har fortfarande inte lärt dig ett smack se'n sist verkar det som. Antingen så har du inte läst mina inlägg i den här tråden, eller så har du gjort det och presenterar medvetet en falsk bild av dessa.

Vilket alternativ är värst tycker du själv, kjellkritisk? Själv är jag osäker.
Senast redigerad av onopono 2015-04-10 kl. 17:01.
Citera
2015-04-10, 16:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
TODCDFWB har postat den länken i tre år, tror inte han (Mats Lundberg) framfört kritiken till personerna det berör, jag har iaf inte sett något svar från deras sida.
Har det framförts någon peer reviewed kritik av artikeln?

Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Själv hade jag dessa anmärkningar.
Intressant. Verkar ju vara rimliga invändningar så här från ett lekmannaperspektiv. Har du fått någon respons i tråden?

Jag har för mig att Harrit & Jones bad om provexempel på det damm som finns lagrat (FBI? NIST?) från Ground Zero, men att de nekades det. Vet du om det stämmer?
Citera
2015-04-10, 17:32
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag vet att du fortfarande är bitter sedan vår diskussion i Kennedy-tråden, kjellkritsk. Jag tycker ändå att jag till att börja med visade prov på stort tålamod när du mycket arrogant klev in med ett gäng förutfattade meningar om mig och min kompetens.

När får det räcka? Hur stort tålamod ska man ha? Det finns givetvis ingen möjlighet att dra några generella regler här, men det som jag genomgående tycker mig ställas inför är en viss sorts arrogans och försök till förlöjligande så fort man ens antyder att de officiella (main stream) förklaringarna till en historisk händelse, inte håller måttet.

När sedan denna arrogans titt som tätt visar sig vara en minst sagt dålig ursäkt för intellektuell heder och mycket bristfälliga kunskaper i ämnet, finns det ingen ursäkt.

Det är då jag blir dryg.

Du har fortfarande inte lärt dig ett smack se'n sist verkar det som. Antingen så har du inte läst mina inlägg i den här tråden, eller så har du gjort det och presenterar medvetet en falsk bild av dessa.

Vilket alternativ är värst tycker du själv, kjellkritisk? Själv är jag osäker.

Nä du jag är inte bitter, jag återkommer till den tråden och besvarar dina påståenden, vilket är helt OT i denna tråden!

Fortfarande inga svar på vilka punkter du anser är fel, du har rört till det med massa OT vad du menar är arrogans och intelektuell heder vilket inte har ett smack med ämnet. När du dessutom inleder med att du är dåligt påläst, börja med det då istället för gnäll hur vi diskuterar.

Så kan du för en gång skull svara på vad som är fel i den offeciella beskrivningen i punkter istället för att upprepa OT metadiskussioner? Och ska du ytterligare gnälla om att inte läst inlägg, har du läst andras tidigare i tråden. Det börjar nämligen rätt irriterande att redan besvarade frågeställningar återkommer när en ny jeppe dyker in och ställer samma frågor i rörig "Wag the dog" manér!
Citera
2015-04-10, 17:46
Medlem
TODCDFWBs avatar
Hur Mats Lundberg resonerar kring nanothermite kan jag inte svara på, då jag inte är någon expert på ämnet. Det skulle kanske vara av intresse att kontakta honom.

Oavsett om kritiken har nått Harrit eller inte så kvarstår fortfarande faktumet att Mats Lundberg är en expert på elektronmikroskopi, vilket ingen av författarna är. Jag förstår inte hur Arthur Dent kan tycka att den samlade kompetensen bland författarna är mer än tillräcklig.

Ännu en gång, och dessa kriterier känns fullt rimliga för att avgöra kompetensen. Håller du inte med?

Citat:
Vi tar en titt på vad författarna av "artikeln" för att se vad de kan i området utifrån följande kriteria.

1) Antal artiklar publicerade i vetenskapliga tidningar (peer review, high impact etc) som relaterar till SEM, EDS, DSC, förbränningsfysik, kriminalanalys, mikroanalys, aska.

2) Doktorerat i någon av de ämnesområdena ovan eller använt någon av analyserna i sin avhandling

3) Anställning på erkända forskningsinstitut eller företag med inriktning mot det som diskuteras i "artikeln"

4) Medlemskap i erkänt "Society" e.g. Royal Microscopy Society dvs ett som relaterar till det i artikeln.

Då börjar vi (jag har lagt till mig i listan som jämförelse):

1) Niels Harrit 0,1,1,1

2) Jeffrey Farrer 1*,0,1,1

3) Steven Jones, 1,0,0,0

4) Kevin R. Ryan 0,0,0,0

5) Frank M. Legge 0,0,0,0

6) Daniel Farnsworth 0,0,0,0

7) Greg Roberts 0,0,0,0

8) James R Gourley 0,0,0,0

9) Bradley R Larsen 0,0,0,0

Nu finns det personer som har varit/är aktiva här i tråden som kan det här bättre, varav Dr Tinnitus och ElGiganten är två av dem. Här är intressanta inlägg som jag hänvisat till tidigare när det gäller Harrits artikel och resultat:

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Herre gud, tror du fortfarande på påståendet att Niels Harrit har kunnat påvisa rester av Thermite i damm från 9/11?? Hur fan kan det ha undgått dig att denna Harrit och hans undersökning har blivit totalt krossad av alla som har lite kunskaper om det ämnet, liksom den "Per Review" som man (och man förstår ju varför...) valt att lägga ut på Bentham Open.

Harrit har inte bevisat annat med sin sk. undersökning än att han hittat rost i dammet. Han har inte använt den bäst lämpade tekniken, eller metodiken för ändamålet, som resulterat allt för låg upplösning i testet och för många påverkande faktorer, vilket resulterar i att man inte kan dra de slutsatser Harrit gör.

Om man ser på det hela förutsättningslöst, och granskar det kritiskt, så har ingen kunnat reproducera testet, Harrit har heller inte låtit någon göra det, han har heller inte låtit någon oberoende granska hans test. Han har heller inte fått testet per review'at. Man lade ut det på Bentham, vilket är ett ökänt ställe där man bevisligen kan få vad dynga och svammel som helst publicerat bara man betalar för sig. Så det var sannolikt ingen slump att man valde att lägga ut det där, med förhoppningar om att det skulle imponera och övertyga folk som inte har så bra koll. Ungefär som när det slängs med Professor hit och dit av det konspirationstroende för att få deras frontfigurer att verka seriösa. T ex så gör man spektakel om att David Griffith minsann är professor, så han måste ju vara trovärdig när han påstår att si eller så kan inte ett hus kollapsa. Men han är professor i filosofi och teologi.........

Det finns en lång tråd på VoF där användaren DrSadako som jobbar med sådan utrustning som Harrit använde, som i detalj förklarar att Harrits test och slutsatser har noll värde. Läs gärna den...

Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
Ja...

Exempel:
Game Over: Evidence of Super- Thermite in the Rubble

Bara för man döper om nanothermite till superthermite gör det inte det till en sanning. Harrit´s undersökning är bevisad som ett falsarium.
Jag kopierar ett tidigare inlägg för att visa på felaktigheterna i Harrit´s sk. upptäkt som nu andra foliehattar döper om och nu skall sälja in till foliehattar en gång till.

Jag menar och flera med mig att analysmetoden inte räcker för att dra en sådan slutsats.
SEM+EDS kan bara ge kvantitativ och kvalitativ data om enskilda grundämnen.
DVS du kan hitta väte och syre med dessa metoder men det säger inte att du hittat vatten i provet.
Att påvisa grundämnen i ett prov är inte samma sak som att du kan faställa ämnet du VILL skall vara där.
Du har inte funderat på varför dom inte använde en metod som klart påvisar denna magiska nanotermit?
Till exempel skulle röntgen (XRD) både PXRD och enkristallanalys vara bra metoder. Transmissionselektronmikroskopi (TEM) i kombination med EELS (Electron Energy Loss Spectroscopy) och EDS, ESCA, TOF-SIMS, mikrosond, TGA/DSC kombinerat med masspec eller någon GC etc.
Men det gjorde man inte, man tog en metod som skulle visa på enskilda ämnen och sedan skulle foliehattarna med håll o hår köpa det rakt av.

Sen är det rent amatörlikt att göra analyser med EDS på nanometerstora partiklar. Detta medför enorma fel eftersom excitationsvolymen vid 15kV på för exempelvis järn är 1 mikrometer. Det innebär att huvuddelen av datan som samlas upp kommer från omgivningen och INTE från partikeln. Igen, ett nybörjarfel av rang.
Tack för fakta DrSadako.

Eftersom Arthur Dent också verkar sitta inne på kunskap kring elektronmikroskopi och thermite så får han gärna bemöta inläggen.

Citat:
Fråga. Är det inte så att Harrit och Jones bett om att få tillgång till det damm från Ground Zero som finns arkiverat (FBI? NIST?), men blivit nekade det?
Det kan jag inte svara på. Posta här om du hittar något.
Citera
2015-04-10, 18:54
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Glöm ej att ingen i fallet 9/11 ifrågasätter att det var en konspiration = kriminell sammansvärjning. Frågan är istället vilka som låg bakom den.

Något att ha i åtanke när apologeterna drar igång ad hominem-maskinen.

Nej, nej ,nej. Ad-Hominem är ett utmärkande drag för konspirationsentusiaster.
Det konspirationsvurmarna gör är att "ställa frågor".
Hatar att dra upp Occams razor(aningen uttjatat), men du motbevisar inte en teori, bara för att:
"I'm just asking questions, man"
Det är ett intellektuellt ohederligt sätt att argumentera på.
Bevisbördan ligger hos konspirationsentusiasterna och vi andra ställer frågorna.

Återigen: Konspirationen skapar ordning i kaoset hos konspirationsvurmarna. Slumpen är skrämmande. Tänk efter.
Heissenbergs osäkerhetsprincip och Schrödingerekvationen inom kvantmekaniken bevisar att slumpen/sannolikheten finns och är allestädes närvarande i naturen. Detta är för mig en djup tanke, men inser också att den kanske inte är för alla mindre begåvade flashbackare där ute.

EDIT: Ursäkta, blandade ihop ad-hominem och ad-hoc....my f*cking bad.
Senast redigerad av CrimsonIdol 2015-04-10 kl. 18:59.
Citera
2015-04-10, 19:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonIdol
Nej, nej ,nej. Ad-Hominem är ett utmärkande drag för konspirationsentusiaster.
Det konspirationsvurmarna gör är att "ställa frågor".
Jag är varken entusiastisk- eller vurmar för någon möjlig konspiration, nu, någonsin eller någonstans, inte minst 9/11. Men eftersom det var minst två plan inblandade så var det per definition en konspiration och jag tvivlar på att du kan hitta någon som inte befinner sig i djup koma som inte nickar instämmande till det påståendet. Är det något jag vurmar för? Knappast.

När du trots det mot bakgrund av det här insisterar på att kalla mig för en "konspirationsentusiast" eller en "konspirationsvurmare", så far du med osanning och ad hominem och det med syftet att: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argumentett
Citat:
.... lägga upp ett argumentationsfel eller felslut inom retoriken som handlar om en argumentatörs karaktär, förmåga eller avsikter i stället för själva sakfrågan.

... nå psykologiskt övertag över motståndaren och få denne på defensiven i debatten.

... appellera till en person eller grupps "fördomar, intressen eller fattningsförmåga utan att stå i något logiskt sammanhang med det diskuterade."[1]
Det här vittnar bl.a. om att du är mycket ängslig över att dina egentliga argument kanske är för klena, att de inte håller. Jag säger inte att de inte håller, jag säger att du ängsligt fruktar det.

Vågar du lägga upp dina sak-argument istället? Var inte blyg, det är inte så farligt

Citat:
Hatar att dra upp Occams razor(aningen uttjatat), men du motbevisar inte en teori, bara för att:
"I'm just asking questions, man"
Det är ett intellektuellt ohederligt sätt att argumentera på.
Hm ... låt se.

Q: Användes det några sprängmedel vid Ground Zero 9/11?
A: Nej.
Q: Hur vet du det?
A: NIST hittade inga spår efter sprängmedel.
Q: Letade NIST efter spår av sprängmedel?
Q: Varför inte?
A: Det fanns ingen anledning att leta efter spår av sprängmedel när man visste att inga sprängmedel hade använts.
A: Det fanns inga spår efter sprängmedel.
Q: Meh ... ?
A: Stop JAQ:ing off!!

Nuff said.

Citat:
Bevisbördan ligger hos konspirationsentusiasterna och vi andra ställer frågorna.
Nja, den kråkan flyger inte. Det är de som lägger fram en konspirationsteori som har bevisbördan, inte de (undertecknad) som ifrågasätter underlaget för samma teori.

Vill du att jag förklarar varför det här är den enda möjliga ordningen?

Citat:
Återigen: Konspirationen skapar ordning i kaoset hos konspirationsvurmarna. Slumpen är skrämmande.

Gäller det alla konspirationer utom de som innehåller 19 muslimer med pennknivar, eller stipulerar din gymnasie-psykologiska teori fler undantag från 'regeln'?

Citat:
Tänk efter.
Heissenbergs osäkerhetsprincip och Schrödingerekvationen inom kvantmekaniken bevisar att slumpen/sannolikheten finns och är allestädes närvarande i naturen. Detta är för mig en djup tanke, men inser också att den kanske inte är för alla mindre begåvade flashbackare där ute.
Ah, du tänker så? Jag har både tagit en sommarkurs i kvantmekanik (SU) och läst ett stort antal mer eller mindre populariserade böcker i ämnet, men måste helt har missat din snudd på geniala applicering.

Är det ett tungt ok att bära? All denna djupa insikt?
Senast redigerad av onopono 2015-04-10 kl. 19:49.
Citera
2015-04-10, 19:48
Medlem
Citat:
Är man en "truther" även om man bara i största allmänhet är skeptisk till de officiella förklaringarna till 9/11? Tillhör jag gruppen "truthers" om jag t.ex. tycker mig se stora brister i de olika säkerhetstjänsterna agerande före-, under-, och efter 9/11?

Likställer du det med att tro att det var elaka rymdödlor som egentligen låg bakom katastrofen?

Om man driver påståendet att dom skyskrapor som rasade 9/11 inte gjorde det p.g.a. flygplan/rasmassor/obekämpade bränder utan istället genom i förväg apterade "makapärer" då menar jag att man är en truther.
(Vad dessa "makapärer" egentligen bestod i är ju oklart även "truthers emellan" som bekant....)

Jag har i övrigt själv flera gånger deklarerat att jag tror att det var många befattningshavare på alla nivåer som agerade inkompetent före, under & och efter 9/11.
Detta faktum försöker man fortfarande dölja, och det gör det svårt att få fram hela sanningen om 9/11.
Denna min uppfattning betyder dock inte att jag tvivlar på grundbultarna i den "officiella förklaringen", d.v.s kapning av jetplan som flygs in i hus.
Jag har i min "padda" 585 sidor av "The 9/11 commission report", och jag har läst det mesta av den.
Det är i mina ögon ett mycket gediget och trovärdigt arbete, och någon alternativ läsning finns nog inte.
Jag förväntar mig absolut inte 585 sidor med alternativa förklaringar, men inte heller 58, eller ens 6 sidor alternativ sammanhängande "historieskrivning" har jag sett...

/T
Citera
2015-04-10, 20:03
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Jag är varken entusiastisk- eller vurmar för någon möjlig konspiration, nu, någonsin eller någonstans, inte minst 9/11. Men eftersom det var minst två plan inblandade så var det per definition en konspiration och jag tvivlar på att du kan hitta någon som inte befinner sig i djup koma som inte nickar instämmande till det påståendet. Är det något jag vurmar för? Knappast.

När du trots det mot bakgrund av det här insisterar på att kalla mig för en "konspirationsentusiast" eller en "konspirationsvurmare", så far du med osanning och ad hominem och det med syftet att: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argumentett
Det här vittnar bl.a. om att du är mycket ängslig över att dina egentliga argument kanske är för klena, att de inte håller. Jag säger inte att de inte håller, jag säger att du ängsligt fruktar det.

Vågar du lägga upp dina sak-argument istället? Var inte blyg, det är inte så farligt

Hm ... låt se.

Q: Användes det några sprängmedel vid Ground Zero 9/11?
A: NIST hittade inga spår efter sprängmedel.
Q: Letade NIST efter spår av sprängmedel?
Q: Varför inte?
A: Det fanns ingen anledning att leta efter spår av sprängmedel när man visste att inga sprängmedel hade använts.
A: Det fanns inga spår efter sprängmedel.
Q: Meh ... ?
A: Stop JAQ:ing off!!

Nuff said.

Nja, den kråkan flyger inte. Det är de som lägger fram en konspirationsteori som har bevisbördan, inte de (undertecknad) som ifrågasätter underlaget för samma teori.

Vill du att jag förklarar varför det här är den enda möjliga ordningen?

Gäller det alla konspirationer utom de som innehåller 19 muslimer med pennknivar, eller stipulerar din gymnasie-psykologiska teori fler undantag från 'regeln'?

Ah, du tänker så? Jag har både tagit en sommarkurs i kvantmekanik (SU) och läst ett stort antal mer eller mindre populariserade böcker i ämnet, men måste helt har missat din snudd på geniala applicering.

Är det ett tungt ok att bära? All denna djupa insikt?

Ja
Nej
Kanske
Jag försökte igår att få dig att med fysik beskriva vad du tror hände efter kollapsen, eftersom du råkade haka upp dig på att NIST bara beskrivit skedet fram till dit.
Låt höra.
Sen kan vi "intervjua" dig. Vi ställer frågorna till dig.
Tyck helst ingenting. Det är orent.
Citera
2015-04-10, 20:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Om man driver påståendet att dom skyskrapor som rasade 9/11 inte gjorde det p.g.a. flygplan/rasmassor/obekämpade bränder utan istället genom i förväg apterade "makapärer" då menar jag att man är en truther.
(Vad dessa "makapärer" egentligen bestod i är ju oklart även "truthers emellan" som bekant....)
Är man en "truther" om man vill att denna hypotes trots allt undersöks, om inte annat än för att öka transparensen i det amerikanska samhället?

Citat:
Jag har i övrigt själv flera gånger deklarerat att jag tror att det var många befattningshavare på alla nivåer som agerade inkompetent före, under & och efter 9/11.
Detta faktum försöker man fortfarande dölja, och det gör det svårt att få fram hela sanningen om 9/11.
Denna min uppfattning betyder dock inte att jag tvivlar på grundbultarna i den "officiella förklaringen", d.v.s kapning av jetplan som flygs in i hus.
Men om de nu döljer sin inkompetens, hur kan då allmänheten veta att de inte döljer något ännu värre?

Citat:
Jag har i min "padda" 585 sidor av "The 9/11 commission report", och jag har läst det mesta av den.
Det är i mina ögon ett mycket gediget och trovärdigt arbete, och någon alternativ läsning finns nog inte.
Det bekymrar dig ingenting att rapportens författare och redaktör, Philip D. Zelikow, beskriver sig själv som:

... an expert in the “creation and maintenance of public myths.” He defines “public myth” as a “public presumption” about history that may or may not be true, but which nevertheless exerts a powerful influence on public opinion, and through that influence affects history.

... eller du menar att han behärskar fler litterära genrer?

Citat:
Jag förväntar mig absolut inte 585 sidor med alternativa förklaringar, men inte heller 58, eller ens 6 sidor alternativ sammanhängande "historieskrivning" har jag sett...
Det är här du tänker fel, tror jag. En kritik av det faktiska underlaget (empiri) till den officiella förklaringen (teori) av 9/11 behöver inte lägga fram en alternativ teori. Det räcker med att visa att den data som presenteras/inte presenteras inte ger stöd åt de slutsatser som utgör den officiella förklaringen.

Så, om inte den officiella förklaringen håller, vad var det då som hände?

Stop JAQ:ing off!
Citera
2015-04-10, 20:26
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Är man en "truther" om man vill att denna hypotes trots allt undersöks, om inte annat än för att öka transparensen i det amerikanska samhället?

Men om de nu döljer sin inkompetens, hur kan då allmänheten veta att de inte döljer något ännu värre?

Det bekymrar dig ingenting att rapportens författare och redaktör, Philip D. Zelikow, beskriver sig själv som:

... an expert in the “creation and maintenance of public myths.” He defines “public myth” as a “public presumption” about history that may or may not be true, but which nevertheless exerts a powerful influence on public opinion, and through that influence affects history.

... eller du menar att han behärskar fler litterära genrer?

Det är här du tänker fel, tror jag. En kritik av det faktiska underlaget (empiri) till den officiella förklaringen (teori) av 9/11 behöver inte lägga fram en alternativ teori. Det räcker med att visa att den data som presenteras/inte presenteras inte ger stöd åt de slutsatser som utgör den officiella förklaringen.

Så, om inte den officiella förklaringen håller, vad var det då som hände?

Stop JAQ:ing off!

Det hände ungefär så som beskrivits officiellt, men misstag begicks. Den mänskliga faktorn.
Nu ställer du bara frågor igen.
Ett intellektuellt ohederligt sätt att argumentera på.
Citera
2015-04-10, 20:32
Medlem
bernad_laws avatar
This is a fair warning: Hädanefter kommer tråden att handla om 9/11 och INTE om andra debattörer. Om inte detta följs kommer jag att varna friskt. /Mod
Citera
2015-04-10, 20:35
Avstängd
Citat:
Ja
Nej
Kanske
Tja, vad ska du säga

Citat:
Jag försökte igår att få dig att med fysik beskriva vad du tror hände efter kollapsen, eftersom du råkade haka upp dig på att NIST bara beskrivit skedet fram till dit.
Låt höra.
Det amerikanska folket betalade NIST ett stort antal miljoner dollar för att förklara vad som hände. Nu vill du att istället jag ska förklara det, helt gratis.

Räcker det med gymnasiefysik-/kemi och en sommarkurs i kvantmekanik, tror du? Får jag ingen lön alls?

Citat:
Sen kan vi "intervjua" dig. Vi ställer frågorna till dig.
Tyck helst ingenting. Det är orent.
Tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in