2015-04-10, 12:23
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Du menar t.ex. att det faktum att man:

1. inte förklarar hur kollapsen (efter initieringen) i WTC gick till, inte är en brist.

2. inte publicerar det underlag (datoranimationer) varpå förklaringen till WTC7:s kollaps vilar, inte är en brist.

Har du månne en mer tillåtande och kreativ definition av ordet "brist"?
Kalla det felaktigheter då istället om vi ska leka ordpolis hela dan. Brister kommer du alltid kunna hitta i precis alla utredningar som någonsin gjorts om du vill dra saker tillräckligt långt. "Varför gjordes ingen analys av luften på staten island - den skulle kunna ha visat på att högenergivapen frigjorde ozon i luften"

Att NISt inte i detalj analyserade och förklarade hur varenda fragment av byggnaderna betedde sig på väg ned har de redan förklarat och motiverat - vilket du kommer inse om du besvärar dig med att läsa rapporterna eller åtminstone FAQ'n..
Visa på något som är fel i de officiella teorierna istället.
Citera
2015-04-10, 12:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej, du missförstår aktivt vad jag skriver. Det är DINA apologetiska utläggningar till försvar av de officiella förklaringarnas påvisade brister som har en på tok för låg intellektuell nivå.

Skriv det då. och skriv gärna vad som brister istället för att fjanta runt.
Citera
2015-04-10, 12:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du tycker att ordet konspiration är passande för två tolvåringar som snattar ett tuggummi på Ica?
Nej. Tycker du att ordet konspiration är passande för en världsomspännande religiös terrororganisation varav 19 medlemmar tog aktiv del i en självmordsattack och mördandet av ca 3000 oskyldiga civila i en attack på 3 - 4 noggrant utvalda mål i världens enda kvarvarande supermakt?
Citera
2015-04-10, 13:12
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej.

Tack. Då borde vi vara överrens om att din definition är alltför bred.

Citat:
Tycker du att ordet konspiration är passande för en världsomspännande religiös terrororganisation varav 19 medlemmar tog aktiv del i en självmordsattack och mördandet av ca 3000 oskyldiga civila i en attack på 3 - 4 noggrant utvalda mål i världens enda kvarvarande supermakt?

Nej. Sådana företeelser är ju en del av terrororganisationers själva syfte. Jag menar, det är ju inte direkt någon hemlighet att de finns.

Enligt mig urvattnar det alltså ordet sin betydelse.
Citera
2015-04-10, 13:21
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du menar t.ex. att det faktum att man:

1. inte förklarar hur kollapsen (efter initieringen) i WTC gick till, inte är en brist.

Vad, utöver konstaterandet att nedanliggande konstruktion inte förmådde hindra den rasande massan och att denna därför kommer accelerera nedåt, vill du egentligen ha?

Jag menar, det kallas gravitation....jag ser inte problemet.
Citera
2015-04-10, 13:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Skriv det då. och skriv gärna vad som brister istället för att fjanta runt.
Jo, det var just det jag skrev:
Citat:
Jag har förstått att du känner dig mycket nöjd med dina förklaringar till att du köper den officiella versionen av vad som hände 9/11.

Jag tycker att det i sig är mycket fascinerande att du känner så, mot bakgrund av den intellektuella nivån på de förklaringarna. En anledning till mina frågor är således en ohöljd nyfikenhet på hur du och dina likar faktiskt får ihop det, in situ.

Det känns nästan lika intressant som att utröna vad som hände 9/11. Som sagt, jag har mycket att lära mig.
Du har till och med citerat det här: (FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2

Kan det vara så illa att det är i din allmänna läsförståelse som problemet ligger? Det är i så fall inget att skämmas för, men det vore bra om du förklarar det innan man blir frustrerad och irriterad över att du gång på diskuterar som om du inte alls läser det jag skriver.

Är det så?
Citera
2015-04-10, 14:24
Medlem
TODCDFWBs avatar
Till er truthers som fortfarande envisas med thermite-teorin...

Skeptikerpodden har ett väldigt intressant avsnitt där man pratar med Mats Lundberg som går igenom problemen med Neils Harrits artikel och hela teorin rent allmänt. Till skillnad från Harrit så har denne Mats Lundberg mycket kunskap kring elektronmikroskopi, vilket en stor del av teorin bygger på.

Citat:
"Mats Lundberg, forskare och doktor i kemiteknik, redogör för oss varför studien om nanotermiten som påstås ha hittats i WTC-tvillingtornens rasmassor, och som inom konspirationsteorikretsar framhålls som bevis för en konspiration, inte håller för granskning."

Lyssna här. Ämnet börjar vid 29:10:
http://skeptikerpodden.se/2011/09/62-konspirationsteorier-och-mediaprofiler/

På forumet VoF finns det en bra sammanfattning om samtliga personer bakom thermite-artikeln..

Citat:
Det här räcker som svar. Det visar på att du inte har den kompetens som krävs för att värdera den här typen av rapport. Jag har visat den här "artikeln" på samtliga arbetsplatser där jag arbetat med elektronmikroskopi och "artikeln" skrattas åt och mina medarbetare har trott det var ett skämt. Så dåligt är elektronmikroskopin utförd och presenterad i artikeln.

Vi tar en titt på vad författarna av "artikeln" för att se vad de kan i området utifrån följande kriteria.

1) Antal artiklar publicerade i vetenskapliga tidningar (peer review, high impact etc) som relaterar till SEM, EDS, DSC, förbränningsfysik, kriminalanalys, mikroanalys, aska.

2) Doktorerat i någon av de ämnesområdena ovan eller använt någon av analyserna i sin avhandling

3) Anställning på erkända forskningsinstitut eller företag med inriktning mot det som diskuteras i "artikeln"

4) Medlemskap i erkänt "Society" e.g. Royal Microscopy Society dvs ett som relaterar till det i artikeln.

Då börjar vi (jag har lagt till mig i listan som jämförelse):

1) Niels Harrit 0,1,1,1

2) Jeffrey Farrer 1*,0,1,1

3) Steven Jones, 1,0,0,0

4) Kevin R. Ryan 0,0,0,0

5) Frank M. Legge 0,0,0,0

6) Daniel Farnsworth 0,0,0,0

7) Greg Roberts 0,0,0,0

8) James R Gourley 0,0,0,0

9) Bradley R Larsen 0,0,0,0

10) Dr Sadako 15, 1, 4, 2

* Farrer har publicerat en hel del om Electron Backscatter Diffraction (EBSD) något som kunde ha använts i artikeln. Han verkar vara den som har närmast kunskap till artikeln.

Det här visar med all tydlighet att författarna är ute på tunn is och definitivt är utanför sitt verksamhetsområde. De som är mest kvalificerade (även om deras huvudområde inte alls har med det artikeln innehåller) har aldrig visat eller publicerat i området som artikeln avser. Jag vet att du kommer komma med någon bortförklaring till det här limparn. Spara på elektronerna.
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=38&t=22&start=3885#p507282
Citera
2015-04-10, 14:29
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Jo, det var just det jag skrev:

Du har till och med citerat det här: (FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2

Kan det vara så illa att det är i din allmänna läsförståelse som problemet ligger? Det är i så fall inget att skämmas för, men det vore bra om du förklarar det innan man blir frustrerad och irriterad över att du gång på diskuterar som om du inte alls läser det jag skriver.

Är det så?

Om man ska klaga på ad hominem så är det inte smakfullt med att att påpeka läsförståelse i nedlåtande ton, särskilt när du inte verkar kunna svara rakt på en fråga utan mest vilja beskriva din uppfattning av dig själv som lite för mer!

Fortfarande har du inte beskrivit vad det är som i den officiella beskrivningen som är fel!

vore det enklaste att ta punkt för punkt vad du hakat upp dig på eller?
Citera
2015-04-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB
Till er truthers som fortfarande envisas med thermite-teorin...
Vilket leder till en fråga som intresserar mig:
Hur fördelar sig månne trådens truthers på olika teorier såsom:
-Konventionella sprängämnen
-Thermit (ā la Niels Harrit)
-Väte (Neutron)-bomber (ā la Jeff Prager)
-Strålningsvapen (ā la Judy Wood)

Känner ni för att "bekänna er" till någon av dessa (eller kanske någon annan) teori?

/T
Citera
2015-04-10, 15:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB
Skeptikerpodden har ett väldigt intressant avsnitt där man pratar med Mats Lundberg som går igenom problemen med Neils Harrits artikel och hela teorin rent allmänt. Till skillnad från Harrit så har denne Mats Lundberg mycket kunskap kring elektronmikroskopi, vilket en stor del av teorin bygger på.

Lyssna här. Ämnet börjar vid 29:10:
http://skeptikerpodden.se/2011/09/62-konspirationsteorier-och-mediaprofiler/
Mycket bra intervju med klar och tydlig redogörelse av Lundberg. Mer sådant. Ska bli intressant att se Harrits och Jones svar på den kritiken.

Fråga. Är det inte så att Harrit och Jones bett om att få tillgång till det damm från Ground Zero som finns arkiverat (FBI? NIST?), men blivit nekade det?
Citera
2015-04-10, 16:20
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Mycket bra intervju med klar och tydlig redogörelse av Lundberg. Mer sådant. Ska bli intressant att se Harrits och Jones svar på den kritiken.

Fråga. Är det inte så att Harrit och Jones bett om att få tillgång till det damm från Ground Zero som finns arkiverat (FBI? NIST?), men blivit nekade det?

TODCDFWB har postat den länken i tre år, tror inte han (Mats Lundberg) framfört kritiken till personerna det berör, jag har iaf inte sett något svar från deras sida. Själv hade jag dessa anmärkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Jag lyssnade igenom en del av intervjun i går kväll och upptäckte direkt ett par saker att invända emot. Först själva upplägget som framstår som allt annat än professionellt, det känns inte särskilt objektivt att inleda med karaktärsmord, följa upp med guilt by association och dessutom slänga in ett par direkta felaktigheter, istället för att gå direkt på de påstådda felaktigheterna i sakfrågan.
De nämner två av nio personer som genomfört studien och menar att dessa inte är kompetenta nog, när i själva verket den samlade kompetensen bland dessa personer verkar vara mer än tillräcklig. Han tar upp det faktum att artikeln publicerades i Bentham som ett argument till att artikeln är felaktig vilket naturligtvis är helt galet.
Han påstår att thermit är mycket svårantänt vilket kanske stämmer men ämnet Harrit visar att han funnit är nano-thermit som enligt Wikipedia...

Nanoscale composites are easier to ignite than traditional thermites. A nichrome bridgewire can be used in some cases. Other means of ignition can include flame or laser pulse. Los Alamos National Laboratory (LANL) is developing super-thermite electric matches that use comparatively low ignition currents and resist friction, impact, heat and static discharge.

Vidare påstår han att nano-thermit är ett nytt begrepp som introducerades av Harrits vilket är helt befängt, återigen från Wikipedia...

MICs or Super-thermites are generally developed for military use, propellants, explosives, and pyrotechnics. Research into military applications of nano-sized materials began in the early 1990s

Men vi får väl hoppas att Harrits själv går i svaromål på kritiken.
Citera
2015-04-10, 16:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Vilket leder till en fråga som intresserar mig:
Hur fördelar sig månne trådens truthers på olika teorier såsom:
-Konventionella sprängämnen
-Thermit (ā la Niels Harrit)
-Väte (Neutron)-bomber (ā la Jeff Prager)
-Strålningsvapen (ā la Judy Wood)

Känner ni för att "bekänna er" till någon av dessa (eller kanske någon annan) teori?

/T
Är man en "truther" även om man bara i största allmänhet är skeptisk till de officiella förklaringarna till 9/11? Tillhör jag gruppen "truthers" om jag t.ex. tycker mig se stora brister i de olika säkerhetstjänsterna agerande före-, under-, och efter 9/11?

Likställer du det med att tro att det var elaka rymdödlor som egentligen låg bakom katastrofen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in