2015-04-08, 03:17
Medlem
Barbus avatar
Gripen känns ju givet för Finland med tanke på våra regeringars utspel om utökat försvarssamarbete. Man vill nog gärna dela samma luftförsvarssystem.

Dessutom känns F35 så fruktansvärt fel och dyrt för Finlands bruk vilket givetvis hjälper till på traven. Finland behöver ju ett flyg de har råd att öva mycket med och som de kan få en god kvantitet av.

Något annat amerikanskt vet jag inte är aktuellt och EF och Rafaele finns nog inte ens på kartan. Någon som vet om man kan införskaffa modernare superhornets som är nya i skrovet?
Citera
2015-04-08, 03:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
For det første er slikt en politisk avgjørelse, men vi vet også at Gripen drev med "tactical ISR (intelligence, surveillance and reconnaissance)". Og dette gjorde de på en utmerket måte med det utstyret(PODs) som de har. Jeg vet ikke om finske F-18 har tilgang til like gode PODs nå i dag, men det vet kanskje du?

Ja det har dom. Är inte riktigt säker men det är väl samma Israelbyggda spaningskapsel. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2015-04-08, 03:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De köpte gamla F/A-18 men kallar det för F-18 för att inte provocera ryssen, dvs använder inte dem i attackrollen.

Att finland valde F/A-18 före Gripen beror mest på att de ville ha leverans några år innan Gripen fanns för leverans.

Inte riktigt gamla F-18, Finlands version har starkare motorer och kraftfullare radar.

Annars rätt, Gripen var inte riktigt färdigutvecklad vid upphandlingen.
Citera
2015-04-10, 15:42
Medlem
Åklagare i Brasilien har inlett en förundersökning av affären där Brasilien köper 36 Jas-Gripen plan för cirka 40 miljarder kronor. Det uppger Brasiliens största dagstidning Folha de San Paulo. Det är åklagarenhetens centrum för korruptionsbekämpning i huvudstaden Brasilia som leder förundersökningen.

http://www.svt.se/nyheter/aklagare-ska-utreda-jas-affaren-med-brasilien
Citera
2015-04-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Gripen känns ju givet för Finland med tanke på våra regeringars utspel om utökat försvarssamarbete. Man vill nog gärna dela samma luftförsvarssystem.

Dessutom känns F35 så fruktansvärt fel och dyrt för Finlands bruk vilket givetvis hjälper till på traven. Finland behöver ju ett flyg de har råd att öva mycket med och som de kan få en god kvantitet av.

Något annat amerikanskt vet jag inte är aktuellt och EF och Rafaele finns nog inte ens på kartan. Någon som vet om man kan införskaffa modernare superhornets som är nya i skrovet?

Ur en underhållssynpunkt är en enplanslösning att föredra, men sett ur en taktisk operativ effekt kan även en tvåplanslösning vara av värde då båda systemen kan komplettera varandras brister.

Redan idag kan svenska och finska system kommunicera igenom Länk-16, och uppträdandet är mer snarlikt varandras än t.ex. jämförelsevis med Norge och andra NATO-nationer.

Men eftersom vi befinner oss i en kraftigt centraliserad underhållsprocess och jakt på minskade kostnader tror jag precis som många andra att vi kommer se finska JAS 39 Gripen i framtiden.
Citera
2015-04-10, 16:57
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Åklagare i Brasilien har inlett en förundersökning av affären
där Brasilien köper 36 Jas-Gripen plan för cirka 40 miljarder kronor. ]

Det har redan rapporterats i rätt tråd: (FB) fx 2 Brasilien
Citera
2015-04-10, 19:51
Medlem
En välbalanserad artikel om ämnet Finland och Gripen.

http://airheadsfly.com/2015/04/06/finnish-hornets-to-be-replaced-by-gripen-or-rafale/
Citera
2015-04-11, 02:29
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FleetwoodMac
En välbalanserad artikel om ämnet Finland och Gripen.

http://airheadsfly.com/2015/04/06/finnish-hornets-to-be-replaced-by-gripen-or-rafale/

Hoppas nya Jas 39 ng pallar med Finlands krav!
Också på nya framsidan från samma magasin,
Indien kommer tydligen att skriva på kontraktet med 36st 'redo att flyga,startklara'
Dessault Rafale den 10 April.
Ryssen förlorade då alltså..?!
http://airheadsfly.com/2015/04/10/india-requests-rafale-france/
Senast redigerad av DragonOnWall8 2015-04-11 kl. 02:37.
Citera
2015-04-11, 10:29
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu

Jag tror knappast Finland köper Gripen, det skulle förvåna mig, antagligen köper man SuperHornet F18
Citera
2015-04-11, 10:30
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Hoppas nya Jas 39 ng pallar med Finlands krav!
Också på nya framsidan från samma magasin,
Indien kommer tydligen att skriva på kontraktet med 36st 'redo att flyga,startklara'
Dessault Rafale den 10 April.
Ryssen förlorade då alltså..?!
http://airheadsfly.com/2015/04/10/india-requests-rafale-france/
Det har varit klart länge, däremot så har man förhandlat hur kontaktet skall se ut i detalj.
Citera
2015-04-11, 15:12
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Jag tror knappast Finland köper Gripen, det skulle förvåna mig, antagligen köper man SuperHornet F18
Öh, du menar F35?

Gripen känns som ett logiskt val i många avseenden och den enda verkliga konkurrenten är F35.
Citera
2015-04-11, 19:38
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Öh, du menar F35?

Gripen känns som ett logiskt val i många avseenden och den enda verkliga konkurrenten är F35.
Har för mig att gripen ng har nästan samma motor som F18. Låg tröskel på underhåll och liten learning-curve. Och myyyyyyyyyyycket billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in