2016-05-18, 23:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
16 år gammal artikel...

Det är helt ny teknik i Gripen E med fler höghastighets-bussar än tidigare. De följer också standard så det är lätt att implementera nya komponenter från olika leverantörer till flygindustrin. En stor skillnad är också att lagringsenheterna för spaning är större vilket gör att man lagra mer information t.ex. Bilder och video.
Citera
2016-05-18, 23:42
Medlem
30Lugers avatar
Jag läste en mycket dålig artikel i SvD i morse. Poängen var att våra grannländer hellre köper beprövad materiel från USA än otestad från Sverige. Kan säkert stämma i en del fall men med Gripen E versus F35 är det skrattretande liksom det inte förklarar att Norge inte köper A26. Speciellt att Norge och Danmark köper F35 lyftes fram som exempel. Har jag fel när jag hävdar att Gripen E är mer "känd" än de F35 som nNorge och Danmark ska köpa?
Citera
2016-05-18, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Mycket imponerande. Tycker att de som representerade SAAB var rakt igenom klockrena. Speciellt intressant var presentationen om tillverkningen och den platta organisationen där alla bär ett stort ansvar. Varenda licensierad arbetare i monteringen kan montera hela planet. Även SAABs tänk kring att dela med sig av kompetens och erfarenhet är mkt modern. Modultänkandet och det uppgraderbara systemet. Kostnadstänkandet och respekten för budget och tid. Raka motsatsen till det moras våra grannar gett sig in i med det genompolitiserade, industrikorrupta och feltänkta F35. Vi kan vara glada över ingenjörskunnandet i Sverige med en rad universitetet som ligger i frontlinjen.
+1
Tillfälligt hemma i LKPG idag. Man körde standarduppvisningen med alla krumbukter o rollar😀 Avslutade som vanligt med lågfartsflygning, hur sakta går det egentligen att flyga med Gripen? Såg ut att stå stilla i luften.
Citera
2016-05-19, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är helt ny teknik i Gripen E med fler höghastighets-bussar än tidigare. De följer också standard så det är lätt att implementera nya komponenter från olika leverantörer till flygindustrin. En stor skillnad är också att lagringsenheterna för spaning är större vilket gör att man lagra mer information t.ex. Bilder och video.

Jag har jättesvårt att fatta att det kan vara en stor nyhet att man kan lagra mer spaningsdata i planet. Riktigt STORA externa hårddiskar går att köpa varsomhelst. Jag förstår inte.
Är det mer komplext att lagra data från en flygburen kamera/ sensor än en vanlig?
Citera
2016-05-19, 00:09
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Vad jag förstått kommer inte planet flyga förrän i höst. Det är skynke av... Det enda som flugit av E/F är ju demonstratorn. Den har ju flugit några år nu.

Kan tänka mig att de är i "träda" tills de behövs. Det är ju inte helt billigt att operera typ 100 kärror. Vilket idag är ett rätt fett flygvapen. Om vi om x antal år har 60 operativa E/F då är det mycket. Danskarna ska ju klara sig på 27 F35or. Och norskarna på 30-40 st.

Jag tror att det p.g.a. kostnader som man väljer att låta merparten av planen i hangarer och oanvända. Det är väl lite uppgraderingar som ska till. Har svårt att se att det är så mycket reparationer. Det är nog mest att få dom i skick att använda. Kostar flis.
Nej, er regering valde att minska på finansieringen till underhållet. Det skulle sparas och "effektiviseras". Planen får inte flyga om inte service åtgärdats enligt serviceprogrammet. Dessutom kan enskilda komponenter paja, och då ligger ert flygvapen risigt till, eftersom i exportkontrakten har lovats att exportkunderna får sina reservdelar i tid. Sverige ligger alltså sist i kön.

Serviceförmågan ligger alltså på en nivå som inte klarar av att ha 60-70% tillgänglighet på planen, vilket anses vara normalt i västvärlden. Det är inget medvetet val utan ett misslyckande.
Citera
2016-05-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
Jag har jättesvårt att fatta att det kan vara en stor nyhet att man kan lagra mer spaningsdata i planet. Riktigt STORA externa hårddiskar går att köpa varsomhelst. Jag förstår inte.
Är det mer komplext att lagra data från en flygburen kamera/ sensor än en vanlig?

Bold1: Nej, det du räknar som stort till hemdatorn kanske.
Bold2: Med upplösning som går att tyda under flygning (flykt, rörelse), absolut ja. EDIT2: Missförstod frågan lite, såklart inte lagra data är lagra data. Kanske lite hastighetstänk. Se Bold1.

JAS är ett jävla kompetent flygetyg, utan politiskt tänkande skulle det vara en storsäljare utan dess like. (Utan politiskt tänkande i hela världen skulle den inte ens behövas men nu blir det naivt och önsketänkande)

Edit: Stolt över att Sverige klarar av att "köra" JAS, är väl det sista vi ser av ingenjörskonst i detta land, trots att vi importerat påstådda "kärnfysiker" från alla delar av världen. Tack Reinfeldt. Det visade sig att Sossarna var det mest progressiva partiet i Sverige under knappa 100år innan slutet, oväntad nekrolog till landet som en gång hette Sverige.
Senast redigerad av 17aug88 2016-05-19 kl. 00:52.
Citera
2016-05-19, 01:41
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Antar att en riktigt fet extern disk från Inet hade klarat kraven på lagringsvolym. Men jag misstänker att diverse försvarsmakter har större krav på att skiten aldrig kraschar än godtyckligt vald porrsurfare. Jag misstänker också att de förstnämnda använder sina grejer i en mer extrem miljö; hur många G klarar din hårddisk? Sedan ska antagligen data kunna skrivas ganska snabbt.

Den där puckeln på nosen vad är det? Någon sensor? Flyttad lufttankningskontakt?
Citera
2016-05-19, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

Den där puckeln på nosen vad är det? Någon sensor? Flyttad lufttankningskontakt?

nej är en IR sensor(IRST).

https://www.shephardmedia.com/news/digital-battlespace/saab-orders-60-skyward-g-irst-systems-selex/
Senast redigerad av painkiler 2016-05-19 kl. 03:27.
Citera
2016-05-19, 10:03
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Jag antar att de har behov av en rätt så snabb datalagring, dvs att data inte hindras från att samlas in för att det tar så lång tid att skriva in på hårddisken att temporära datalagringsytor fylls och data måste dumpas. Dessutom skulle jag vela se dig släppa din hårddisk när den är igång och se om den fungerar. Jag tror att svaret blir nej.
Citera
2016-05-19, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Jag antar att de har behov av en rätt så snabb datalagring, dvs att data inte hindras från att samlas in för att det tar så lång tid att skriva in på hårddisken att temporära datalagringsytor fylls och data måste dumpas. Dessutom skulle jag vela se dig släppa din hårddisk när den är igång och se om den fungerar. Jag tror att svaret blir nej.
Tror du att militären har tillgång till snabbare hårddiskar än det som finns på tex Dustin, det betvivlar jag skarpt!

En vanlig hårddisk till en laptop klarar att släppas från vilken höjd som helst skulle jag vilja påstå och fungera, militären har knappast några specialhårdiskar.

Den datatakt som en modern hårddisk klarar räcker för allt som ett flygplan behöver lagra, däremot om man vill använda flashbaserat och spara data snabbt så kostar det mer än vi normala vill betala.

Oftast i sådan här tillämplingar så köper man en färdig "server", och den kostar om den ska flyga samt om den ska ha ett stort utrymme för lagring.
Senast redigerad av kulprit 2016-05-19 kl. 10:33.
Citera
2016-05-19, 10:36
Medlem
Citat:
En vanlig hårddisk med stor lagringskapacitet innehåller en magnetisk disk som roterar i exempelvis 7200 varv per minut. Några nanometer (miljondels millimeter) ovanför disken flyger ett läshuvud på den luftkudde som bildas mellan den roterande disken och läshuvudet. Det är detta läshuvud som läser och skriver data till disken. Ett problem med detta läshuvud är att om det kommer i kontakt med disken, och kom ihåg att marginalen bara är några nanometer, så är risken för totalt hårddiskhaveri stor. Detta brukar kallas för head crash och händer typiskt vid stötar mot hårddisken.

Sådana haverier var vanliga på tidiga laptops, men har till stor del lösts genom att man lyfter bort läshuvudet från disken när sensorer känner av stötar mot hårddisken.

Ett stridsflygplan är ur det perspektivet en krävande miljö. Det vibrerar, stöts, och svängs en massa hela tiden. Samtidigt är det inte bra att lyfta bort läshuvudet från hårddiskarna då det innebär att man inte kan skriva data till diskarna.

En annan detalj är att vanliga hårddiskar förlitar sig på en luftkudde och därför inte fungerar i vakuum eller allt för lågt lufttryck. På 20 000 m höjd är det sannolikt att man måste ta hänsyn till detta.

Därför är en vanlig hårddisk inte lämplig i ett stridsflygplan.

Gissningsvis är det de senaste årens stora framsteg vad gäller SSD-lagring som är anledningen till förbättringen i lagringsutrymme. Tänk på att Gripen A/B/C/D är i det närmaste antika i datorvärlden.
Citera
2016-05-19, 11:18
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Tror du att militären har tillgång till snabbare hårddiskar än det som finns på tex Dustin, det betvivlar jag skarpt!

En vanlig hårddisk till en laptop klarar att släppas från vilken höjd som helst skulle jag vilja påstå och fungera, militären har knappast några specialhårdiskar.

Den datatakt som en modern hårddisk klarar räcker för allt som ett flygplan behöver lagra, däremot om man vill använda flashbaserat och spara data snabbt så kostar det mer än vi normala vill betala.

Oftast i sådan här tillämplingar så köper man en färdig "server", och den kostar om den ska flyga samt om den ska ha ett stort utrymme för lagring.

En konsumentklassad (eller ens enterprise-klassad) mekanisk disk klarar troligtvis inte av de krav som ställs på lagring i militära flygplan.

Kontinuerlig skrivhastighet är säkert inga som helst problem, men temperaturtålighet, störningskänslighet samt under vilka fysiska påfrestningar som lagringsenheten ska kunna prestera garanteras inte. Nu misstänker jag att man har gått ifrån mekanisk lagring då det är enklare och billigare att tillverka minne som uppfyller kraven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in