2015-04-04, 19:08
Medlem
Okej, så jag har jobbat i 1år, 60%, fått stämpla på maxbeloppet, sen varit borta från a-kassan i 4månader, och tänkte börja stämpla igen, har 200 ersättningsdagar kvar.
Hur mycket måste jag jobba för att få en ny period? Är det 12månader/50% som gäller?

Dom 4månaderna jag varit borta från a-kassan har jag varit utan jobb, men varit utomlands så inte kunnat stämpla, när jag kommer tillbaka får jag väl stämpla igen?
Citera
2015-04-05, 16:42
Medlem
Fick höra att man får ersättning om man jobbar eftermiddag, så man får dubbel ersättning (lön+a-kassa) för samma dag? Eller var det med något som inte har med a-kassan att göra?
Förutsatt att man inte jobbar 100% såklart.
Citera
2015-04-05, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Fick höra att man får ersättning om man jobbar eftermiddag, så man får dubbel ersättning (lön+a-kassa) för samma dag? Eller var det med något som inte har med a-kassan att göra?

Nej du tänker på aktivitetsstöd. Det kan du få vid sidan av utan avdrag om du jobbar helger, sena eftermiddagar och kvällar. A-kassan räknar in allt arbete
Citera
2015-04-06, 06:03
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Säkert någon som kan svara på det här hoppas jag. Jag har jobbat och uppfyllt kraven för Kommunals A-kassa. Nu är jag dock arbetslös men jobbar som vikarie så det blir uppemot 60 timmar i månaden.

Är det aktivitetsstöd jag kommer få då? Går det via F-kassan? Räknas jag fortfarande som arbetslös även när jag sommarjobbar? Påverkar det hur många dagars ersättning jag får från A-kassan?

Om du är aktuell för något program eller ej, går inte att avgöra utifrån infon du angett.
Citera
2015-04-06, 06:06
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Okej, så jag har jobbat i 1år, 60%, fått stämpla på maxbeloppet, sen varit borta från a-kassan i 4månader, och tänkte börja stämpla igen, har 200 ersättningsdagar kvar.
Hur mycket måste jag jobba för att få en ny period? Är det 12månader/50% som gäller?

Dom 4månaderna jag varit borta från a-kassan har jag varit utan jobb, men varit utomlands så inte kunnat stämpla, när jag kommer tillbaka får jag väl stämpla igen?

Du borde helt enkelt fortsätta på samma ersättningsperiod som tidigare tills dess att den är slut.

Vad gäller nytt arbetsvillkor så är det minst halvtid i 6 månader som gäller. Finns även alternativa sätt att räkna. Läs mer t.ex här.
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Fakta-om-ersattningen.html
Citera
2015-04-06, 08:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Om du deltar i program och får utvecklingsersättning/aktivitetsstöd kan du arbeta utanför programtid utan att behöva redovisa det på blanketten du skickar till Försäkringskassan. Programtiden är vanligtvis 8-17, mån-fre.
Citera
2015-04-06, 12:52
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om du är aktuell för något program eller ej, går inte att avgöra utifrån infon du angett.

Det är jag, typ ungdomsgarantin eller något.
Citera
2015-04-08, 03:28
Medlem
Vill ha A-kassa - Hur få kicken?

Jag har en bekant.
Vi kan kalla honom "Erik".
Han har i 12 år jobbat på samma företag, ett stort svenskt sådant.
Volvo/IKEA/HM kalliber.
Min bekant ska snart fylla 40 och vill till USA ett år och sen med 99% sannolikhet stanna där.
Han vill iallafall inte tillbaka till detta jobbet.

Nu vill han ha A-kassa. Då hans jobb var bra lön, han sa en siffra minns nu inte exakt dock var det över 25.000 NETTO... så har han någon grej att han får 90% eller vad han sa av detta om han får kicken. Säger han upp sig är karensen grymt lång.

Då detta företag tydligen skickar narkomaner på jobbet till rehab och folk som inte kommer till möten så VÄGRAR dom att kicka honom och utav respekt vill han inte börja svina där. Hans chef vill inte heller sajna en uppsägning.
Vad ska han göra? Vad KAN han göra?

PS : Moraliska aspekten. Etiken i frågan samt blattar på Akassa som bidragsfuskar undanbedes.
Citera
2015-04-08, 03:34
Medlem
Napis avatar
Stjäl av företaget. Starta bråk med kollega. Kasta ägg på högsta chefen.
Det finns en uppsjö av dumheter som renderar sparken.
Dock så är det ju rätt hög nivå som krävs.
Citera
2015-04-08, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Jag har en bekant.
Vi kan kalla honom "Erik".
Han har i 12 år jobbat på samma företag, ett stort svenskt sådant.
Volvo/IKEA/HM kalliber.
Min bekant ska snart fylla 40 och vill till USA ett år och sen med 99% sannolikhet stanna där.
Han vill iallafall inte tillbaka till detta jobbet.

Nu vill han ha A-kassa. Då hans jobb var bra lön, han sa en siffra minns nu inte exakt dock var det över 25.000 NETTO... så har han någon grej att han får 90% eller vad han sa av detta om han får kicken. Säger han upp sig är karensen grymt lång.

Då detta företag tydligen skickar narkomaner på jobbet till rehab och folk som inte kommer till möten så VÄGRAR dom att kicka honom och utav respekt vill han inte börja svina där. Hans chef vill inte heller sajna en uppsägning.
Vad ska han göra? Vad KAN han göra?

PS : Moraliska aspekten. Etiken i frågan samt blattar på Akassa som bidragsfuskar undanbedes.

Man får väll akassa om man säger upp sig efter någon månad?
Citera
2015-04-08, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Stjäl av företaget. Starta bråk med kollega. Kasta ägg på högsta chefen.
Det finns en uppsjö av dumheter som renderar sparken.
Dock så är det ju rätt hög nivå som krävs.

Jag sa att han skulle komma full en vecka. Men han respekterar dom och yrket så han vill avsluta med "flaggan" i topp så att säga. Om det nu går.
Citera
2015-04-08, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargher
Man får väll akassa om man säger upp sig efter någon månad?

I det här fallet var det cirka 100 dagars karens. Arbetsdagar. Så nästan 6 månaders inkomst ryker då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in