2023-06-02, 00:25
Medlem
Om man vill ansöka till arbetslösersättning och har registrerad sitt eget företag (men har inte hunnit göra FA-skatten än)

Är det klokt att berätta om sitt företag? Behöver man ta en paus från den för att får ersättning eller??
Citera
2023-06-02, 16:33
Medlem
OlofPlanets avatar
Hur fungerar det med ersättning för personer som inte är med i en a-kassa och anmäler sig som arbetslös? Finns det något sådant alls och måste den som är arbetslös särskilt ansöka om det hos Arbetsförmedlingen?
Citera
2023-06-03, 23:10
Medlem
Har nyligen gått ut en 3 årig utbildning, på pappret tog det slut igår och mitt CSN har därmed tagit slut. Dock har jag kvar en kurs på 15HP som jag har svårt att hinna färdigt i tid innan lärarna drar på semester.

Kan jag ändå skriva in mig på arbetsförmedlingen och få akassa redan nu? Eller behöver jag vänta tills jag har fått alla mina 180 HP godkända?
Citera
2023-06-05, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
Mitt tips är att du härdar ut och letar jobb medan du jobbar på ditt nuvarande jobb, dels slipper du leva på a-kassa men dessutom har du betydligt lättare att hitta nytt jobb om du redan har ett.

Den gamla klyschan stämmer bara om du har en karriär. Är du en knegare som hankar dig fram och är lätt utbytbar så spelar det inte så stor roll. Risken är väl att du åker på ett liknande jobb som det du lämnade.
Citera
2023-06-05, 16:22
Medlem
Jag har blivit "preliminärt" avstängd. Blir man det kan tydligen få ersättning fram tills avstängningen träder i kraft. Sen får man betala tillbaka allt. Som ett lån men vet inte om de kräver ränta på pengarna. Eller om det påverkar antalet ersättningsdagar. Det är svårt att få information från A-kassan. Blir man avstängd spammar de en med meddelanden. Då blir det fart på dem men har man en enkel fråga så är de inte intresserade av att svara.
Citera
2023-06-07, 05:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
Hur fungerar det med ersättning för personer som inte är med i en a-kassa och anmäler sig som arbetslös? Finns det något sådant alls och måste den som är arbetslös särskilt ansöka om det hos Arbetsförmedlingen?
Förutsatt att du uppfyller arbetsvillkoret, kan du få grundersättningen. Information finns på valfri a-kassas hemsida.

Kraven på dig är desamma som för alla andra som uppbär arbetslöshetsersättning.

Jag antar att du läst på, men om inte, börja här: https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/arbetslos---vad-hander-nu
Citera
2023-06-07, 06:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matrixmorpheus
Har nyligen gått ut en 3 årig utbildning, på pappret tog det slut igår och mitt CSN har därmed tagit slut. Dock har jag kvar en kurs på 15HP som jag har svårt att hinna färdigt i tid innan lärarna drar på semester.

Kan jag ändå skriva in mig på arbetsförmedlingen och få akassa redan nu? Eller behöver jag vänta tills jag har fått alla mina 180 HP godkända?
Skriva in dig på Af kan du givetvis göra. Gällande ersättning från a-kassan så behöver man känna till alla detaljer för att kunna svara. Mitt förslag är att ringa din a-kassa och förklara omständigheterna, så kan de nog ge dig generell information om regler och förutsättningar. Dock lär de säga att för att ge dig svar i ditt specifika fall behöver de få in en ansökan om ersättning och alla nödvändiga underlag, någon sorts tydligt uttalat förhandsbesked kommer du inte att få.
Citera
2023-06-07, 14:15
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Förutsatt att du uppfyller arbetsvillkoret, kan du få grundersättningen. Information finns på valfri a-kassas hemsida.

Kraven på dig är desamma som för alla andra som uppbär arbetslöshetsersättning.

Jag antar att du läst på, men om inte, börja här: https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/arbetslos---vad-hander-nu

Tack, men det är inte jag som ska ansöka. Det är min dotter som går ut gymnasiet och aldrig har arbetat. Kan man alls få ersättning eller vara med i en a-kassa om man inte har arbetat?
Citera
2023-06-08, 05:24
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
Tack, men det är inte jag som ska ansöka. Det är min dotter som går ut gymnasiet och aldrig har arbetat. Kan man alls få ersättning eller vara med i en a-kassa om man inte har arbetat?
Såvitt jag vet fordras det att man har arbetat i någon omfattning, för att bli medlem i en a-kassa. Se 34 §
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997239-om-arbetsloshetskassor_sfs-1997-239/

Om man inte är medlem i en a-kassa kan man få grundersättningen, men man behöver likväl som medlemmar ha uppfyllt ett arbetsvillkor. Se 6 § och 12§.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238/
Citera
2023-06-13, 18:18
Medlem
JWOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Sök dig därifrån! Hörs på milsvida avstånd att det är ohållbart. Måste inte vara galej och kul varje dag på jobbet - men åtminstone drägligt. Det är väl någon sorts karens om man säger upp sig själv??? Men låter i ditt fall som om det skulle vara värt det.

Kan meddela att det blev så, jag sa upp mig, jobbar bara sommaren ut. Känns sjukt skönt.
Citera
2023-06-13, 18:25
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JWO
Kan meddela att det blev så, jag sa upp mig, jobbar bara sommaren ut. Känns sjukt skönt.

Som Gordon Ramsey aldrig skulle säga; well done! Man lever bara en gång.
Citera
2023-06-20, 20:07
Medlem
Blir troligtivs uppsagd nu snart pga arbetsbrist, har varit nära på starta företag AB vid sidan av jobbet men nu när jag läst på lite så kommer jag ej få någon A-kassa om jag har detta.

Hade velat köra all in på företaget men med risk att tjäna 0 per månad på det till en början så vill man ju ha A-kassa så man åtminstone kan betala räkningar osv

Ska man starta företaget på en annan person och "driva" det för att sedan "köpa" företaget efter ett tag?
Någon med liknande erfarenhet ang detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in