2015-03-30, 20:56
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Så vitt jag förstår är det ca 45 dagars karens när man säger upp sig själv, lite beroende på vilken kassa man tillhör. Men avgörandet ligger ju hos din a-kassa, det är de som gör en samlad bedömning. Kanske hittar de några förmildrande omständigheter i ditt fall?

Okey då är det så som jag förstått det.
Känns dock lite oklart, vad som är förmildrande omständigheter, men det visar sig.
Citera
2015-03-30, 22:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Det är ju lagen det är fel på, inte A-kassan. Var felet ligger är ganska ointressant för den arbetslösa, utfallet blir detsamma.

Trodde det framgick att diskussionen och inlägget handlade om att det inte är "bullshit" att myndigheter följer de lagar de är ålagda att följa.

Citat:
Ursprungligen postat av whak
Är nervös och nojjig.
Jag har själv sagt upp mig från min fasta anställning eftersom jag mer eller mindre blivit behandlad som en jude i koncentratiosnläger.
I två månader var jag sjukskriven och gick hos psykolog.

16/4 är sista arbetsdagen.

Gick med i fack A 2004 och bytte till fack B Oktober/November 2014
Intyg från psykolog/läkare finns

Kommer jag "bara" få 3 mån karrens och sedan kunna stämpla efter ytterligare 7 karrens dagar?

Givetvis hoppas jag hitta ett jobb innan det, men jag räknar alltid med worst case scenario

Här finns en del info:
http://www.aea.se/forsakringen/villkor/egen-uppsagning

Citat:
Så vitt jag förstår är det ca 45 dagars karens när man säger upp sig själv, lite beroende på vilken kassa man tillhör. Men avgörandet ligger ju hos din a-kassa, det är de som gör en samlad bedömning. Kanske hittar de några förmildrande omständigheter i ditt fall?

Sammaregelverk för alla a-kassor, däremot kan bedömningen i vissa gränsfall i frågor som involverar bedömning skilja sig åt.
Citera
2015-03-31, 00:02
Medlem
Jag sa upp mig! Fick hjälp av det lokala facket, slutade med 7 dagars karens.

EN Kommunal arbetsgivare som betedde sig bedrövligt, tyckte tydligen facket/ A-kassan också.
Citera
2015-03-31, 20:59
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Kunde din arbetsgivare åka dit om hen skulle skriva tidigare intyg?

Ex du jobbar 1:a mars till 30:e juni (4 månader). Oavsett hur mycket du jobbar så räknas inte detta till a-kassa.

Kan arbetsgivaren ge intyg som gäller 1:a januari till 30:e juni (6 månader)?

Bumpar denna.
Citera
2015-04-01, 22:02
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olllun
Jag sa upp mig! Fick hjälp av det lokala facket, slutade med 7 dagars karens.

EN Kommunal arbetsgivare som betedde sig bedrövligt, tyckte tydligen facket/ A-kassan också.

Är bara med i a-kassan eftersom arbetsgivaren inte har kollektivavtal.
Citera
2015-04-02, 07:11
Medlem
Citat:
Är bara med i a-kassan eftersom arbetsgivaren inte har kollektivavtal.
Ring det lokala kontoret och be dom komma till din arbetsplats och se om dom kan få chefen att skriva på kollektivavtal, det kommer förmodligen gynna dig i slutändan!!
Vem vet du kanske får ännu mer i löneförhöjning varje år
Citera
2015-04-02, 07:31
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Ring det lokala kontoret och be dom komma till din arbetsplats och se om dom kan få chefen att skriva på kollektivavtal, det kommer förmodligen gynna dig i slutändan!!
Vem vet du kanske får ännu mer i löneförhöjning varje år

Det är mindre intressant eftersom jag absolut inte vill vara kvar på stället.
Nog för att jag har en usel lön, men även om den ökades rejält så skulle det vara totalt ointressant eftersom det andra saker som gör att jag säger upp mig.
Citera
2015-04-02, 07:36
Medlem
Citat:
Det är mindre intressant eftersom jag absolut inte vill vara kvar på stället.
Nog för att jag har en usel lön, men även om den ökades rejält så skulle det vara totalt ointressant eftersom det andra saker som gör att jag säger upp mig.
Då är det ju skitsamma, kolla så du har kollektivavtal på nya jobbet!
Citera
2015-04-02, 21:29
Medlem
Zodiazs avatar
Min vän fick betalt även ifall han inte gjort nåt?

Jag hoppade ur A-kassan när jag fick höra att man fick välja på att arbeta nästan gratis eller gå på en utbildning för muppar för att kunna få bidraget. Anledningen till att jag inte kan arbeta är för att jag saknar körkort, men har pengar undanstoppat och bor hemma.

Men sen får jag höra att min "vän" får betalt i månaden, han bor hemma och är snart 25 år. Knappt aldrig arbetat. Han är lite speciell men han får in 3000 ändå. Finns det något speciellt sätt som man kan fuska på eller har han bara flyt?
Citera
2015-04-02, 22:37
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zodiaz
Min vän fick betalt även ifall han inte gjort nåt?

Jag hoppade ur A-kassan när jag fick höra att man fick välja på att arbeta nästan gratis eller gå på en utbildning för muppar för att kunna få bidraget. Anledningen till att jag inte kan arbeta är för att jag saknar körkort, men har pengar undanstoppat och bor hemma.

Men sen får jag höra att min "vän" får betalt i månaden, han bor hemma och är snart 25 år. Knappt aldrig arbetat. Han är lite speciell men han får in 3000 ändå. Finns det något speciellt sätt som man kan fuska på eller har han bara flyt?

Troligtvis är det aktivitetsstöd, då är det försäkringskassan so pytsar ut det. Det ligger på ~3000 kr i månaden och man får det:

Under 25: Minst arbetssökande i tre månader.

Över 25: Minst arbetssökande i 12 månader.

Saknar man slutbetyg från gymnasiet blir summan lägre trots att gymnasiet är en frivillig (ännu) utbildningsform.
Citera
2015-04-03, 18:27
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Säkert någon som kan svara på det här hoppas jag. Jag har jobbat och uppfyllt kraven för Kommunals A-kassa. Nu är jag dock arbetslös men jobbar som vikarie så det blir uppemot 60 timmar i månaden.

Är det aktivitetsstöd jag kommer få då? Går det via F-kassan? Räknas jag fortfarande som arbetslös även när jag sommarjobbar? Påverkar det hur många dagars ersättning jag får från A-kassan?
Citera
2015-04-04, 18:37
Medlem
Taket i A-kassan höjs i september.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20578269.ab

- Enligt uppgift ska taket höjas från dagens 18 700 kronor i månaden till 25 025 kronor i månaden. Höjningen är planerad att genomföras den 7 september.
Den höjda ersättningen kommer att gälla under de första 100 dagarna. Därefter sänks ersättningen till maximalt 760 kronor per dag under resten av perioden av arbetslöshet.

Det sista är ju rätt så intressant. 760 kronor i dagsersättning är vad som kommer att bli den nya ersättningen för långtidsarbetslösa och dom som eventuellt senare får aktivitetsstöd. Ett par tusen kronor extra. Runt 1700 kronor mer i månaden efter 13 år. Det innebär ju ändå att A-kassan för dem flesta som går arbetslösa en längre tid fortfarande är mycket sämre idag i relation till inflation och generella löneökningar än den var runt 2001.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in