Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
En viss inverkan har det tänk månens inverkan på jorden map tidvatten.
Och vidare att gravitationens verkan är högre på den del som är närmast gravitationskällan.
Fattar inte riktigt vad det accelererande rymdskeppet skulle ha för inverkan på vätskesfären.
Men det beror ju på om rymdskeppets gravitation överstiger ytspänningen som håller en viss tröghet inom sitt system.
jag vet, det var tidvattnet som förbryllade mig, startade en tråd om det…
det du säger om gravitationens inverkan i förhållande till avståndet är intuitivt och logiskt och den effekten kan man se på ett vattenfall, vattnet faller snabbare ju närmare marken det befinner sig.
den andra delen refererar till ekvivalensprincipen. allting verkar stämma för både gravitation och acceleration förutom den där detaljen, jag får det inte att gå ihop riktigt.
förstår du vad jag menar? längdkontraktionen hade löst mitt dilemma, men nu är det precis tvärt om har jag för mig, att när jag färdas mot något så upplever jag det kortare och inte längre.
annars hade saken varit kristallklar, när jag accelererar mot en vattensfär så hade den blivit utdragen i min färdriktning. nu är det inte så, så omvänt borde det inte heller gälla för gravitationen tycker jag.
men jag kan ju ha fel.
den alternativa lösningen som jag kom på var att det inte gäller för gravitationen, men att jordens rörelse kring barycentrum skapar tidvattnet, som indirekt följer månens rörelser av uppenbara skäl.
då blir tidvattnet en skenbar effekt av månen så att säga. är inte helt nöjd med det heller... men men
min huvudpoäng är att jag inte kan godta slarviga populärvetenskapliga förklaringar som "tidvattnet beror på månens gravitation" utan jag försöker förstå om eller hur den krökta rumtiden ger upphov till tidvattnet.