2015-04-02, 18:25
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medicinskterapi
Ok visst, men jag tror inte du fattar min fråga, en enkel googling visade dock länkar som säger att jordklotet återspeglar över 30% av solljuset, månen närmare 15% och kometen drygt 5%. Det i kombination med hur långt borta den är från solen ligger nog närmare det svar jag sökte - inte om hur mörk den är på de sidor solen inte lyser. Fan den ser ju helt svart/grå ut o "skuggorna" är statiskt kolsvarta - ser ut som svarta textilvåder.
Exakt det jag sa. Du missar att förstå att det jorden återspeglar är där det är dagsljus på jorden samma sak på kometen. Ljus studsar på jorden, månen, och kometen. Om din siffra stämmer så betyder det helt enkelt att 95% av ytan har natt (vilket jag har svårt att tro på men kometens unika form gör ju att den siffran ändrar sig). Alla objekt reflekterar solljuset som kommer på dem.

Anledningen till varför den är svart/grå är för att kometen är grå helt enkelt och rymden är svart. Samma med månen,Pluto och nåra andra döda stenkroppar i solsystemet. avståndet till solen har inte mycket att göra med varför det visar mörkt på vissa delar. Dit ljuset kan nå där kommer också ljuset nå, reflekteras och visas som ljusa delar på foton.
Senast redigerad av Sesamdaman 2015-04-02 kl. 18:34.
Citera
2015-04-03, 05:42
Medlem
Sedan 1993 så har Betelgeuse minskat med 15 %. Tyder det på att den kommer bli en supernova inom vår livstid? Man säger ju att den kan bli en supernova allt från väldigt snart till om hela 10 000 år.
Citera
2015-04-03, 09:00
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Alla objekt reflekterar solljuset som kommer på dem.
Jag fyller på lite. Med en länk som förklarar detta.
Och alla himlakroppar gör det i genomsnitt olika mycket. Jordens albedo är 0.3, vilket är 30%. För Enceladus är den siffran 0.99 och för kometkärnor ~0.05.

http://www.universetoday.com/114034/what-comets-parking-lots-and-charcoal-have-in-common/
Citera
2015-04-03, 09:05
Medlem
PuffTheDragons avatar
Dubbelpost.
Citera
2015-04-03, 10:03
Medlem
rumligs avatar
Det nämns här ovan att Enceladus ( Saturnusmånen ) har ett albedo på 0.99! Betyder det att 99% av det infallande solljuset reflekteras. Vad består dess yta av i så fall? Varken is eller moln har väl inte den förmågan. Finns det något alls som kan reflektera så mycket solljus. Jag har förmodligen missförstått någonting igen..
Citera
2015-04-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Jag fyller på lite. Med en länk som förklarar detta.
Och alla himlakroppar gör det i genomsnitt olika mycket. Jordens albedo är 0.3, vilket är 30%. För Enceladus är den siffran 0.99 och för kometkärnor ~0.05.

http://www.universetoday.com/114034/what-comets-parking-lots-and-charcoal-have-in-common/
Tack för länken och klargörandet - då vet jag alltså att 95% av ytan på kometen inte har natt! Tror jag börjat få mitt svar här.

Saturnus måne var ju skön lunchläsning också och leder till en uppföljnings fråga:

När astronomer talar om "vatten", "is" etc - menar de då vatten i form av H20 eller menar de någon form av flytande förening med syre t ex? Samma med is - menar de fruset H20 eller är det andra föreningar de (allt som oftast) syftar på?

Tänker b la på att man har hittat "vatten" på jävligt många ställen de senaste åren och har alltid funderat på om det inte måste vara bra mycket kallare än +/- 0c på fyndplatserna.
Citera
2015-04-03, 22:38
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Sedan 1993 så har Betelgeuse minskat med 15 %. Tyder det på att den kommer bli en supernova inom vår livstid? Man säger ju att den kan bli en supernova allt från väldigt snart till om hela 10 000 år.

Minskningen är något som förbryllar forskarna:
http://www.newscientist.com/article/dn17282-betelgeuse-the-incredible-shrinking-star.html#.VR75wfmsXHo

Vad det beror på vet man inte säker.

Inom vår livstid är nog lite väl hoppfullt. Det senaste jag såg angående när supernova kommer ske är om några tusen år:
http://www.space.com/22009-betelgeuse.html
Citera
2015-04-03, 22:42
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Det nämns här ovan att Enceladus ( Saturnusmånen ) har ett albedo på 0.99! Betyder det att 99% av det infallande solljuset reflekteras. Vad består dess yta av i så fall? Varken is eller moln har väl inte den förmågan. Finns det något alls som kan reflektera så mycket solljus. Jag har förmodligen missförstått någonting igen..

Ytan består av en mycket ren isskorpa:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Enceladus_Roll.jpg
Citera
2015-04-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medicinskterapi
När astronomer talar om "vatten", "is" etc - menar de då vatten i form av H20 eller menar de någon form av flytande förening med syre t ex? Samma med is - menar de fruset H20 eller är det andra föreningar de (allt som oftast) syftar på?

Tänker b la på att man har hittat "vatten" på jävligt många ställen de senaste åren och har alltid funderat på om det inte måste vara bra mycket kallare än +/- 0c på fyndplatserna.

Man pratar om alla former av vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Minskningen är något som förbryllar forskarna:
http://www.newscientist.com/article/dn17282-betelgeuse-the-incredible-shrinking-star.html#.VR75wfmsXHo

Vad det beror på vet man inte säker.

Inom vår livstid är nog lite väl hoppfullt. Det senaste jag såg angående när supernova kommer ske är om några tusen år:
http://www.space.com/22009-betelgeuse.html

Tack Synd om man missar detta. Hade varit coolt.
Citera
2015-04-06, 23:20
Medlem
testpilotens avatar
kära fysikorakel, hjälp mig att reda ut detta:

1. gör en gravitationskälla att en sfär av en vätska blir äggformad i källans rikting?
säg en liten vattenplanet som är på väg mot en större himlakropp.

2. om ja, bör man förvänta sig att en vätskesfär framför ett accelererande rymdskepp beter sig på samma sätt enligt ekvivalensprincipen?
Citera
2015-04-07, 18:12
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
kära fysikorakel, hjälp mig att reda ut detta:

1. gör en gravitationskälla att en sfär av en vätska blir äggformad i källans rikting?
säg en liten vattenplanet som är på väg mot en större himlakropp.

2. om ja, bör man förvänta sig att en vätskesfär framför ett accelererande rymdskepp beter sig på samma sätt enligt ekvivalensprincipen?
En viss inverkan har det tänk månens inverkan på jorden map tidvatten.
Och vidare att gravitationens verkan är högre på den del som är närmast gravitationskällan.

Fattar inte riktigt vad det accelererande rymdskeppet skulle ha för inverkan på vätskesfären.
Men det beror ju på om rymdskeppets gravitation överstiger ytspänningen som håller en viss tröghet inom sitt system.
Senast redigerad av MeanME 2015-04-07 kl. 18:15.
Citera
2015-04-07, 19:37
Medlem
Pletheneiss avatar
Vad händer i ett svart hål vid händelsehorisonten? Kollapsar rumtiden där som det forsande vattnet i ett vattenfall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in