Citat:
Ursprungligen postat av
medicinskterapi
Ok visst, men jag tror inte du fattar min fråga, en enkel googling visade dock länkar som säger att jordklotet återspeglar över 30% av solljuset, månen närmare 15% och kometen drygt 5%. Det i kombination med hur långt borta den är från solen ligger nog närmare det svar jag sökte - inte om hur mörk den är på de sidor solen inte lyser. Fan den ser ju helt svart/grå ut o "skuggorna" är statiskt kolsvarta - ser ut som svarta textilvåder.
Exakt det jag sa. Du missar att förstå att det jorden återspeglar är där det är dagsljus på jorden samma sak på kometen. Ljus studsar på jorden, månen, och kometen. Om din siffra stämmer så betyder det helt enkelt att 95% av ytan har natt (vilket jag har svårt att tro på men kometens unika form gör ju att den siffran ändrar sig). Alla objekt reflekterar solljuset som kommer på dem.
Anledningen till varför den är svart/grå är för att kometen är grå helt enkelt och rymden är svart. Samma med månen,Pluto och nåra andra döda stenkroppar i solsystemet. avståndet till solen har inte mycket att göra med varför det visar mörkt på vissa delar. Dit ljuset kan nå där kommer också ljuset nå, reflekteras och visas som ljusa delar på foton.