2015-05-27, 18:47
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Ny fråga. Hypotesen om parallella universum verkar lite för tunn eller otydlig. Avser man att det finns en oändligt stor massa av galaxer i ett universum och sedan är det ingenting mer än en tom rymd och ytterligare ett enormt antal liknande universum? Eller inte ens tom rymd utan ett svårbegripligt ingenting.

Och att de skulle vara exakt parallella d.v.s. kopior av varandra borde vara uteslutet med tanke på kaosteorin.

Samtidigt anses det att andra universum påverkat vår, kommit nära kanske rent av krockat. Man anser sig ha sett tecken på det? Hur kan i så fall alla dessa miljarder universum bara flyta kring utan att de klumpar i hop sig på olika sätt så att ingen universum är det andra likt i storlek.
Att något universum skulle ha en samlad massa som överstiger de minsta flera miljarder gånger, eller varför inte för den delen oändligt antal gånger större, ingen bortre gräns.

Känns som forskarna försöker fylla sin egna mentala tomrum med något annat än vetenskap därför att de inte står ut med tanken på att de inte har en aning om vad som finns bortom vårt synfält alltså det som rör sig bort från oss fortare än ljuset.
Citera
2015-05-27, 19:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ny fråga. Hypotesen om parallella universum verkar lite för tunn eller otydlig. Avser man att det finns en oändligt stor massa av galaxer i ett universum och sedan är det ingenting mer än en tom rymd och ytterligare ett enormt antal liknande universum? Eller inte ens tom rymd utan ett svårbegripligt ingenting.

Och att de skulle vara exakt parallella d.v.s. kopior av varandra borde vara uteslutet med tanke på kaosteorin.

Samtidigt anses det att andra universum påverkat vår, kommit nära kanske rent av krockat. Man anser sig ha sett tecken på det? Hur kan i så fall alla dessa miljarder universum bara flyta kring utan att de klumpar i hop sig på olika sätt så att ingen universum är det andra likt i storlek.
Att något universum skulle ha en samlad massa som överstiger de minsta flera miljarder gånger, eller varför inte för den delen oändligt antal gånger större, ingen bortre gräns.

Känns som forskarna försöker fylla sin egna mentala tomrum med något annat än vetenskap därför att de inte står ut med tanken på att de inte har en aning om vad som finns bortom vårt synfält alltså det som rör sig bort från oss fortare än ljuset.

Tycker det verkar mer som att du själv inte har gjort någon större ansträngning för att sätta dig in i frågan. Att det är otydligt och tunt för dig är ju inte samma sak som att det är otydligt och tunt för forskarna.

Läs t ex Tegmarks bok som har mycket om detta, och då inte bara om hans egna teser.

(F ö förstår jag inte hur man kan ha en fullblodsidiot som Marine Le Pen som sin avatar.)
Senast redigerad av nerdnerd 2015-05-27 kl. 19:17.
Citera
2015-05-27, 19:36
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jaså, då kan du ju säga några objekt vi kan observera som färdats mer än 13, 8 miljarder ljusår? Och hur det skulle gå till? Vi har ju inte sätt expansionen ännu utan räknat ut den bara. Därför säger man att observerbara universum är 94 miljarder ljusår, då objekten som vi kan se avlägset långt borta var under 13.8 miljarder ljusår bort när ljuset lämnade stjärnan/galaxen, men idag är objektet 46 miljarder ljusår bort.

Klart som fan vi kan svara på hur mycket ljus som nåt hit. Dock kan vi inte svara på hur mycket ljus som är på väg att färdats hit.

Fakta kvarstår, skulle du ha superögon som skulle kunna ta in allt ljus hur svagt det än var så hade du sätt 13, 8 miljarder år gammalt ljus , inte 46 miljarder år gammalt ljus.

Så praktiskt sätt kan vi se under 13,8 miljarder ljusår bort, men teoretiskt sätt kan vi se 46 miljarder ljusår bort.

Lite underligt resonemang jag förstår inte Vi tror att den stjärna som för 13,8 miljarder år sedan skickade vårt ljus mot oss i dag är 46 miljarder ljusår bort nu.

Varför inte bara 13,8 x 2 = 27,6 miljarder ljusår? Har inflationen under dessa 13, 7 miljarder år som gått bidragit med ytterligare 18,4 miljarder ljusår?

Och vid Big Bang fanns det överhuvud taget objekt så avlägsna från oss som 13,8 miljarder ljusår. Det var ju då som singulariteten övergick i en inflation och den kan inte ögonblickligen expanderat 13,8 miljarder ljusår?

Kan inte heller förstå hur man alltid kan vara i denna expansions mitt. Om vi inte är i mitten av expansionen utan 46 miljarder ljusår från centrum så är universum 184 ljusår i diameter, teoretiskt alltså.
Citera
2015-05-27, 20:12
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Lite underligt resonemang jag förstår inte Vi tror att den stjärna som för 13,8 miljarder år sedan skickade vårt ljus mot oss i dag är 46 miljarder ljusår bort nu.

Varför inte bara 13,8 x 2 = 27,6 miljarder ljusår? Har inflationen under dessa 13, 7 miljarder år som gått bidragit med ytterligare 18,4 miljarder ljusår?

Och vid Big Bang fanns det överhuvud taget objekt så avlägsna från oss som 13,8 miljarder ljusår. Det var ju då som singulariteten övergick i en inflation och den kan inte ögonblickligen expanderat 13,8 miljarder ljusår?

Kan inte heller förstå hur man alltid kan vara i denna expansions mitt. Om vi inte är i mitten av expansionen utan 46 miljarder ljusår från centrum så är universum 184 ljusår i diameter, teoretiskt alltså.
Prova denna:

Du sitter i en bil och ska åka från Stockholm till Göteborg. I bilen har du en trippmätare som hela tiden visar hur långt du åkt. Du nollställer din trippmätare och åker i en konstant hastighet av 100km/h.
När du kommer fram till Göteborg så kommer trippmätaren visa att du tillryggalagt 470km. Inget konstigt med det.
Vad skulle nu en konstant expansion göra med din resa?
Ja det blir tre olika avstånd.
Sträckan mellan städerna när du startade. < 470km
Sträckan som du tillryggalagt. = 470km
Sträckan mellan städerna när du är framme. > 470km
Tänk nu på universum, där bilen är ljuset från galaxer som färdas genom det expanderande rummet.
- Vi observerar en galax att vara 5 miljarder ljusår bort. Det motsvarar den sträcka ljuset tillryggalagt genom rummet. (Dvs dig i bilen).
- Avståndet mellan oss och galaxen var kanske 4 miljarder ljusår när ljuset startade.
- Avståndet mellan oss och galaxen är kanske 6 miljarder ljusår idag.
Citera
2015-05-27, 20:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Det där har ingenting alls att göra med inflation. Inflationen tog slut långt innan det fanns stjärnor (och hade det funnits stjärnor då så hade de slitits sönder). Att synliga galaxer nu kan vara längre bort än 13.8 miljarder ljusår beror på att själva rymden emellan expanderar. Därför är själva avståndsbegreppet lite mångtydigt i kosmologi. Finns flera olika som blir samma som det vi är vana vid på "små" skalor, men som är helt olika på kosmologiska avstånd. 46 miljarder ljusår kan det bli med det mått som kallas för "proper distance". Det fungerar väsentligen som så att man mäter alla avstånd "just nu". Det man ser är ju när galaxerna var yngre än idag, därför att ljuset har en ändlig hastighet. Men själva rummet expanderar ju som sagt. T ex har varje meter vid tiden då bakgrundsstrålningen bildades blivit mer än tusen gånger längre t o m idag, så avstånd som IDAG är 46 miljarder ljusår vara "bara" 46 miljoner ljusår då.

För det andra FINNS DET INTE någon mittpunkt för Big Bang. Universum ser ungefär likadant ut överallt t ex med avseende på hur tätt det är mellan galaxerna. Detta är en av grunderna för Big Bang-teorin, och den har ju idag ett väldigt starkt observationellt stöd. Om den punkten är falsk faller helt enkelt hela BB-teorin.
Citera
2015-05-27, 20:26
Medlem
Citat:

Ja, för att rummet mellan var stjärnan var då och jordens plats idag har expanderat.

För att expansionen inte sker med den hastigheten som avståndet är.

Jag förstår inte hur du räknar. Jag förstår inte var du ska x med 2 så du får 27.6 miljarder ifrån radien. Det blir iofs diametern. Men då gäller inte 46 miljarder ljusår utan 94. Så expansionen har ökat med ca 94 - ca 27 = 67 miljarder ljusårs expansion.

Universum var gigantiskt stort på under en sekund efter BB.

Det är inte alls konstigt att vi är i mitten. Vi är i mitten av det observerbara universum. Inte i mitten av hela universum. Eftersom vi bara ser det som ljuset nåt oss med så är det inte så konstigt att vi är i mitten, då det från alla håll hela tiden kommer nytt ljus som för första gången når hit.
Citera
2015-05-27, 20:45
Medlem
Citat:
Andromeda som också är en spiralgalax ska så småningom krocka med vår galax. Vad blir resultatet ca 1 miljard år senare?

Inte så mycket mer än att galaxerna kommer bli en större.

Citat:

Det beror på gravitationen.

Vet man inte så har man teorier Då har man något att jobba efter och teorierna har hjälp oss i utvecklingen väldigt mycket. Så du borde nog omvärdera det där.
Citera
2015-05-27, 20:46
Medlem
PuffTheDragons avatar
Det var som sjutton, tre svar på kort tid. Hoppas Gefundens förstod det vi skrev.
Citera
2015-05-27, 20:53
Medlem
Citat:

I min tidigare post läste jag lite snabbt när jag läste det här stycket och svarade. Jag trodde du pratade om mitten av Universum.

Expansionen sker nästan överallt. Dock inte vid galaxer och stjärnor.

Vi är som jag sa innan i det observerbara Universums mitt. Sedan är det ca 46 miljarder ljusår åt varje håll. Då blir diametern ca 94 miljarder ljusår.

Så det där med att vi är 46 miljarder ljusår från centrum har du av någon anledning missförstått.
Senast redigerad av 400Ben 2015-05-27 kl. 20:59.
Citera
2015-05-27, 21:42
Medlem
Sker det ingen expansion av rummet alls i galaxer? Är det inte så att även det rummet expanderar, men att gravitationen på ett lokalt plan i en galax övervinner expansionen så att galaxen håller samman ändå?

Om jag har fel, varför expanderar inte rummet i galaxerna?
Citera
2015-05-27, 21:45
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Sker det ingen expansion av rummet alls i galaxer? Är det inte så att även det rummet expanderar, men att gravitationen på ett lokalt plan i en galax övervinner expansionen så att galaxen håller samman ändå?

Du har rätt.
Citera
2015-05-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap

Gravitationen håller ihop det.

EDIT: Tvåa på bollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in