2015-04-05, 16:02
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420anonym
Varför?

Slipper den där hemska futsal-känslan. Även själva underlaget är lite obehagligt att springa, stanna och skjuta bollen på kan jag tycka. Det är lätt man fastnar på grund av friktionen som uppstår, på grusen så glider man åtminstone, ifall planen är torr.
Citera
2015-04-05, 16:05
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Ärligt talat tror jag inte att fans till andra lag kan begripa hur stort det här är...sex års ökenvandring. Och nu, att få vinna premiären inför fyllda läktare, nää det blir inte större än så här.

Fast nu har vi Elfsborg, Malmö och Djurgården att möta, aldrig får man vara riktigt glad...

Klart det måste vara en riktigt skön känsla, men lugna dig lite. Alla supportrar - till alla lag - har känt likadant. Jag menar, förra året spelade vi till oss en plats i CL-gruppspelet. Och tog guld. Och ledde serien från omgång ett.

Om det inte kan bli större än en premiärvinst - vilka superlativ finns då kvar om ni någonsin gör en säsong likt vår?
Citera
2015-04-05, 16:09
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenWW
Har du dålig koll? Kommunen hade ett krav för att gå i borgen för lånet till arenan och det var konstgräs eller ingen arena alls. Hur kan det inte vara en rimlig förklaring?

Nej, jag har dålig koll på Djurgården och Hammarbys arenabyggen. Att det var ett krav är jävligt märkligt.

Korkat krav rent ut sagt.

Berodde det på bristen på planer i övrigt eller någon annan idiotisk förklaring?
Citera
2015-04-05, 16:20
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Jag är på något vis ingen expert, men borde inte odlingszoner vara det som gäller snarare än att säga att det blir svårare ju längre norrut man kommer? Vi (Elfsborg) har samma odlingszon som Gefle nämligen.

http://www.odla.nu/inspiration/sveriges-odlingszoner

I och med att Uppsala räknas som en av Sveriges kornbodar torde för fasiken varje lag i Allsvenskan kunna ha gräs. Mycket intressant sida. Sundsvall är också i zon 3, därav är gräs fullt rimligt. Jag instämmer i kören om att gräs är det vi torde spela på. Annars, hybridgräs.
Citera
2015-04-05, 16:57
Medlem
Var det 1991 senast ett lag som torskade premiären tog SM-Guld?
Citera
2015-04-05, 16:59
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Var det 1991 senast ett lag som torskade premiären tog SM-Guld?
1990 var det väl? När Göteborg torska med 6-0 mot Norrköping.
Citera
2015-04-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
1990 var det väl? När Göteborg torska med 6-0 mot Norrköping.
Är/Var osäker på årtalet. Brolin gjorde väl hälften av målen?
Citera
2015-04-05, 17:35
Medlem
Illusioners avatar
Viktiga poäng i bottenstriden för Gefle idag.
Citera
2015-04-05, 17:40
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Jag är på något vis ingen expert, men borde inte odlingszoner vara det som gäller snarare än att säga att det blir svårare ju längre norrut man kommer? Vi (Elfsborg) har samma odlingszon som Gefle nämligen.

http://www.odla.nu/inspiration/sveriges-odlingszoner

Mycket intressant sida. Man kan ju undra hur kärva Zon III (Örebro) och IV (Borås, Gävle, Sundsvall) är.

Bara fördomsbaserat om städerna känns det som det är först Zon V (Umeå, Skellefteå) man kan börja räkna bort gräs stora delar av året.

Men sen handlar det förvisso en del om temperatur (gräs behöver 2-4 grader för att ta sig ordentligt läste jag innan) och bedömt nederbörd också.

Det känns som att orsakerna till konstgräs är mycket enklare än vad jag trott tidigare. Det handlar inte alls om klimat, utan snarare pengar och okunskap?
Citera
2015-04-05, 17:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Viktiga poäng i bottenstriden för Gefle idag.
Haha, diggar att du redan har bestämt att Gefle kommer höra till i botten fast än 1:a omgången icke är färdiglirad.
Citera
2015-04-05, 17:47
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Haha, diggar att du redan har bestämt att Gefle kommer höra till i botten fast än 1:a omgången icke är färdiglirad.
Vi är realister uppe i norr.

Med lite tur kan väl Gefle spotta upp sig och hamna på en 8-9de plats, typ.
Citera
2015-04-05, 18:10
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Hugo
Mycket intressant sida. Man kan ju undra hur kärva Zon III (Örebro) och IV (Borås, Gävle, Sundsvall) är.

Bara fördomsbaserat om städerna känns det som det är först Zon V (Umeå, Skellefteå) man kan börja räkna bort gräs stora delar av året.

Men sen handlar det förvisso en del om temperatur (gräs behöver 2-4 grader för att ta sig ordentligt läste jag innan) och bedömt nederbörd också.

Det känns som att orsakerna till konstgräs är mycket enklare än vad jag trott tidigare. Det handlar inte alls om klimat, utan snarare pengar och okunskap?

Ja du, konstgräsdebatten är inte i första hand en klimatfråga, det är en ekonomisk fråga även om de hänger ihop lite grand. Det går att skapa bra gräsplaner även i städer som Umeå och Luleå, den temperatur och det solljus som behövs går att skapa på konstgjord väg men det kostar en slant. Till det ska läggas de vanliga underhållskostnaderna för gräset.

Bygger man nya moderna arenor med omsorg och eftertanke så ska det inte vara något problem att spela på gräs men kostnaden sticker iväg, om man ska investera i artificiellt solljus och en marknära och marktemperatur över 4 grader året om, särskilt om arenaägaren vill utnyttja arenan till mer än elitfotboll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in