2015-04-05, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
När det gäller Tele2 finns det ju dock en rimlig förklaring, så där behöver inte inte brinna så hårt. Jag har större problem när renodlade fotbollsarenor i södra Sverige anlägger konstgräs för att kommunen inte vill ha tillräckligt många fotbollsplaner och spara in några slantar. Där ska man ge en eloge till Falkenberg som satte press och inte vek ner sig. Arenor som Norrköping, Örebro, Elfsborg, Halmstad o Häcken har absolut noll orsak till konstgräs.

Borås Arena har väl konstgräs delvis på grund utav att den inte är en renodlad fotbollsarena. Elfsborg ville såklart ha riktigt gräs från början.

Men ack vad trött jag är på konstgräset. Jag och, som jag uppfattat det, väldigt många Elfsborgare med mig. Till och med min snart 70-årige farsa, som länge sagt att "konstgräs är ju perfekt, inte en enda felstuds!", har nu insett alla negativa effekter konstgräset ger och är väldigt trött på det. Dagens matta på Borås Arena är väldigt, väldigt mycket bättre än den för några år sedan, men det duger fortfarande inte. Inte ens nära.

Såg Hammarby-Häcken igår. Snabbare underlag får man fan leta efter, det ser nästan löjligt ut stundtals. Bollen glider som om det vore på is.

Nä, jag gillar att debatten pågår och jag gillar att fler och fler ifrågasätter detta skitunderlag.
Citera
2015-04-05, 13:25
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
När det gäller Tele2 finns det ju dock en rimlig förklaring, så där behöver inte inte brinna så hårt. Jag har större problem när renodlade fotbollsarenor i södra Sverige anlägger konstgräs för att kommunen inte vill ha tillräckligt många fotbollsplaner och spara in några slantar. Där ska man ge en eloge till Falkenberg som satte press och inte vek ner sig. Arenor som Norrköping, Örebro, Elfsborg, Halmstad o Häcken har absolut noll orsak till konstgräs.

Stor skillnad på olika evenemangsarenor, men min förhoppning är väl att vi får se hybrid på tele2 inom 5 år eller så när mattan ska bytas ut. Tror det är ett rimligt anatagande baserat på hur utvecklingen med hybridgräs går och förusätter iofs att man inte ökar mängden evenemang absurt mycket (bortsett från konserter som ska gå bra)

Jo, det är ju såklart ett problem. Att antalet fotbollsplaner i Stockholm minskar. Det bidrar till minskad talangutveckling och även sämre förutsättningar för proffslagen.

Dock hade jag njutit om man fick se en "Gräsombudsman" likt den AIKs supportrar kom fram med, när någon jävla styrelsegubbe ville ha plast där också. Man hade ju inte ens vidtagit rätt åtgärder för att ha en gräsmatta (man hade kollat på dränering till exempel).

Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Förhandlingsläget var minst sagt så dåligt att det inte ens var lönt att börja lobba för gräs.

På grund av att flytten skedde på stadens premisser?
Citera
2015-04-05, 13:42
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollgradig
Dagens matta på Borås Arena är väldigt, väldigt mycket bättre än den för några år sedan, men det duger fortfarande inte. Inte ens nära.

Såg Hammarby-Häcken igår. Snabbare underlag får man fan leta efter, det ser nästan löjligt ut stundtals. Bollen glider som om det vore på is.
Det här tycker ju jag är det allra största felet vad gäller konstgräset idag. På vissa typer av konstgräs beter sig ju bollen rätt likt vanligt gräs, Elfsborgs matta nu för tiden till exempel, men på andra typer är det ju en ren parodi på "gräs". Hur kan det vara tillåtet att lägga en sån matta som finns på Tele2 arena? Hur kunde ägarna få för sig att lägga in en sån balkongmatta när det finns varianter som faktiskt fungerar?

Nu går jag enbart på hur bollen beter sig från åskådarhåll alltså. Om det finns nån skillnad i hur den känns att spela på har jag av förklarliga skäl ingen koll på. Från åskådarhåll är Borås arena väldigt likt vanligt gräs.
Citera
2015-04-05, 13:47
Medlem
420anonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Jag spelar hellre på grus än på konstgräs.
Varför?
Citera
2015-04-05, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Svårt att veta när Kalmar, Elfsborg eller Häcken tar sig till Europaspel. Vem håller koll på dessa?

Va fals? Håller du inte koll på hela Allsvenskan?

För ovanlighetens skull så är detta en rolig pajkastning med glimten i ögat.
Citera
2015-04-05, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Man får gratulera till det kommande tillskottet! Eller som en på Ullevi sa när han stack därifrån mitt i en match av samma anledning "Jävla unge, inte ens född och redan ställer den till det för en..."

Fanns det konstgräs för 100 år sen? Där ser man...

Vilka är argumenten för konstgräs söder om Gävle i elitsammanhang som motiverar det hela då?
Kan Island spela utan konstgräsmattor i stort sett kan vi.

Jag är på något vis ingen expert, men borde inte odlingszoner vara det som gäller snarare än att säga att det blir svårare ju längre norrut man kommer? Vi (Elfsborg) har samma odlingszon som Gefle nämligen.

http://www.odla.nu/inspiration/sveriges-odlingszoner
Citera
2015-04-05, 14:27
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
Enorm skillnad, hybridgräs kostar skjortan väl ?

Hybridgräs är generellt sett dubbelt så dyrt att anlägga som konstgräs men en tredjedel så dyrt som riktigt gräs sett över en livscykel. Om jag kommer ihåg rätt, orkar inte leta fram artikeln med kostnadsjämförelsen nu...
Citera
2015-04-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Hugo
Jag är dock lite överdriven nu. Jag köper att lag har konstgräs, det finns de lag som inte har de förutsättningar som Malmö, Helsingborg och Kalmar har. Men när tre av Sveriges största klubbar (Elfsborg, Djurgården och Hammarby) spelar på konstgräs, utan rimlig förklaring, brinner det inom mig.

Givetvis får man ju kompromissa med SvFF, och det kommer uppstå problem när lag delar arena. Komplikationer kommer uppstå när både Bajen och Djurgården vill avsluta/inleda på hemmaplan.

Där är ju det stora problemet, att mattan slits när flera lag utnyttjar den. Men i Stockholmsfallet misstänker jag att mattan klarar våren - och kan repa sig under sommaren för att klara hösten.

Ytterligare ett problem är ju om mattan är dålig i början eller slutet av säsongen, men där får man - likt UEFA:s korrupta jävla system - införa morötter/piskor för de lag som inte försöker att ständigt ha en bra gräsplan.

Har du dålig koll? Kommunen hade ett krav för att gå i borgen för lånet till arenan och det var konstgräs eller ingen arena alls. Hur kan det inte vara en rimlig förklaring?
Citera
2015-04-05, 14:43
Medlem
bagarn29s avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5991079
Citat:
Hybridgräs testodlas på fotbollsplan i Borås

Någon i Borås som har koll på hur detta fungerat under vintern?
Citera
2015-04-05, 14:50
Medlem
Bajenjeppes avatar
Så jävla skönt med 3 poäng igår. Snackades om att det kunde bli 0 poäng på dom 4 första matcherna, men nu blir det inte så. Framförallt kändes det otroligt skönt att vi höll nollan med tanke på att försvaret har varit, och är, det stora orosmolnet.

Grymt kul att Allsvenskan är igång
Citera
2015-04-05, 14:53
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Första hemmapremiären på sjukt länge, kan inte minnas när vi senast startade hemma? Nu jävlar ska det ske! Dock rädd för överpeppning och Ellis är inga man går in och ställer skorna mot så jävlar om dom inte kämpar!
Och inte kan jag förtära alkohol heller då tanten kan kalva vilken sekund som helst... Nerverna sitter verkligen på utsidan av kroppen idag~

Oh fy fan! Det plus hemmapremiär... kan nog inte bli mer nervigt Men lycka till med allt...förutom med matchen då
Citera
2015-04-05, 14:58
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Vad tycker du om konstgräs?
Värdelöst – det borde förbjudas 58.29%

Okej – bättre än dåligt naturgräs 32.63%

Kanon – det är framtiden 9.08%
Antal röster: 38,626

Ur ABs dagens fråga!
Andel lag som spelar på konstgräs i Norden