2015-04-05, 11:58
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Det som bör tilläggas i gräsdebatten är ju att de lag som väljer att spela på plast borde bli tvungna att betala en schablonsumma motsvarande den kostnad de lag som fortsätter spela på gräs har.

Då det är mycket billigare ekonomiskt borde man inte tjäna både pengar och spelmässig fördel på att ha plastgräs. Kan jag tycka.

Antingen bör dessa pengar/böter/kalla det vad ni vill gå till de andra klubbar som faktiskt vill ha gräs, eller så kan pengarna gå direkt till någon svensk ungdomssatsning.
Citera
2015-04-05, 12:07
Medlem
Fortfarande är Tele2 en jävla evenemangsarena, det är inte en riktigt fotbollsarena som Söderstadion.
Därför är det konstgräs, ena dagen ska Djurgården möta Elfsborg och andra dagen ska Justin Bieber uppträda. Tror ni själva att man kan ha en fungerande gräsmatta då?

Tycker även arenan är felbyggd från första början, tycker man skulle byggt den som exempelvis Dresdens Arena,http://i.imgur.com/lcRXfRn.jpg

Men är andra intressen som styr som inte har med fotboll eller Hammarby att göra.
Senast redigerad av JevlaTomteVerkstad 2015-04-05 kl. 12:11.
Citera
2015-04-05, 12:09
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyJones
Inte en chans. Alldeles för lite sol som når planen för att det ska kunna underhållas på naturlig väg.

Då får man lösa det på annat sätt.

Någon av de övriga MFF:arna får gärna rätta mig nu, men jag har för mig att Malmö använde artificiellt solljus under fjolårssäsongen.

Vad det kostar vetefan dock.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Det som bör tilläggas i gräsdebatten är ju att de lag som väljer att spela på plast borde bli tvungna att betala en schablonsumma motsvarande den kostnad de lag som fortsätter spela på gräs har.

Då det är mycket billigare ekonomiskt borde man inte tjäna både pengar och spelmässig fördel på att ha plastgräs. Kan jag tycka.

Antingen bör dessa pengar/böter/kalla det vad ni vill gå till de andra klubbar som faktiskt vill ha gräs, eller så kan pengarna gå direkt till någon svensk ungdomssatsning.

Mitt förslag är att man upprättar en sådan "fond", där pengarna i slutändan läggs på... gräs hos plastlagen.

Ett argument jag glömde i min långa utläggning är det att poängfördelning blir ojämn. Konstgräslag verkar ha svårare att ta poäng på gräs, och vice versa. Statistik inhämtad från Sverige, USA och Norge. (källor: 2012 Sverige samt 2011 Norge, samt USA)

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
Fortfarande är Tele2 en jävla evenemangsarena, det är inte en riktigt fotbollsarena som Söderstadion.
Därför är det konstgräs, ena dagen ska Djurgården möta Elfsborg och andra dagen ska Justin Bieber uppträda. Tror ni själva att man kan ha en fungerande gräsmatta då?

Parken i Köpenhamn verkar klara det. (Nu har Parken förvisso hybridgräs, men ändå...)
Senast redigerad av Ernst.Hugo 2015-04-05 kl. 12:11.
Citera
2015-04-05, 12:10
Medlem
rotfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale

Pengarna bör gå oavkortat till forskning inom utveckling av hybrid varianter eller liknande. Så att lag som Sundsvall kan spela på ett underlag som är så likt naturligt gräs som möjligt.
Citera
2015-04-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Hugo

Parken i Köpenhamn verkar klara det. (Nu har Parken förvisso hybridgräs, men ändå...)
Enorm skillnad, hybridgräs kostar skjortan väl ?
Citera
2015-04-05, 12:18
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Trillade in på en svensk skvallerblaska. Hade en artikel om olika grästyper.

Där nämner de Olympia och Borås Arena.

Borås Arena
Drifttimmar 2000 timmar/år
Pris Engångskostnad på 2 300 000 (var femte år cirka). Annars 300 000/år

Olympia
Drifttimmar 100-120 timmar/år
Pris 350 000 - 380 000/år

Per speltimme är gräs extremt mycket dyrare. Men återigen. Behöver man verkligen träna på arenan? Behöver verkligen Norrbys juniorer spela sina matcher på arenan? Kan inte det ske på en plan på arenaområdet, eller på annan plats i staden?
Citera
2015-04-05, 12:20
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
Enorm skillnad, hybridgräs kostar skjortan väl ?

Rosenborgs engångssumma för något år sedan var cirka 7 miljoner kronor. Dock bytte dom till 100% gräs (hybrid = 97%, 3% plast) eftersom dom inte var nöjda.

Vad det på Parken kostar vet jag ej.
Citera
2015-04-05, 12:22
Medlem
RoyJoness avatar
Citat:
Då får man lösa det på annat sätt.

Någon av de övriga MFF:arna får gärna rätta mig nu, men jag har för mig att Malmö använde artificiellt solljus under fjolårssäsongen.

Vad det kostar vetefan dock.

Men förstå om Swedbank Stadion som ligger typ 60 mil längre söderut, inte har i närheten lika hög läktare, huserar ca hälften så många fotbollsmatcher per år och betydligt färre(om ens några?) andra evenemang fortfarande behöver använda UV-ljus, hur mycket sådant tror du inte det hade behövts på Tele2?

Tyvärr tror jag det är önsketänkande.
Citera
2015-04-05, 12:25
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyJones
Men förstå om Swedbank Stadion som ligger typ 60 mil längre söderut, inte har i närheten lika hög läktare, huserar ca hälften så många fotbollsmatcher per år och betydligt färre(om ens några?) andra evenemang fortfarande behöver använda UV-ljus, hur mycket sådant tror du inte det hade behövts på Tele2?

Tyvärr tror jag det är önsketänkande.

Kom inte med klimatkortet. Det har jag redan bemött i tidigare inlägg.

Jag vet inte hur det ser ut på Tele2. Det enda jag vet är att man inte ens försökt. Man la sig ner och accepterade plast.

Edit: AIK:s matta var för jävlig i fjol. Mycket på grund av att man inte planerat planen överhuvudtaget. Nu när man faktiskt tagit in personer som verkar ha koll på hur gräsodling går till, och nu ser det ju onekligen ut att bli bättre. Trots att man har en ganska dålig arena för gräs, sett ur perspektivet höga läktare, litet tak, en jumbotron som täcker stora delar av planen.
Senast redigerad av Ernst.Hugo 2015-04-05 kl. 12:29.
Citera
2015-04-05, 12:31
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Jag är dock lite överdriven nu. Jag köper att lag har konstgräs, det finns de lag som inte har de förutsättningar som Malmö, Helsingborg och Kalmar har. Men när tre av Sveriges största klubbar (Elfsborg, Djurgården och Hammarby) spelar på konstgräs, utan rimlig förklaring, brinner det inom mig.

När det gäller Tele2 finns det ju dock en rimlig förklaring, så där behöver inte inte brinna så hårt. Jag har större problem när renodlade fotbollsarenor i södra Sverige anlägger konstgräs för att kommunen inte vill ha tillräckligt många fotbollsplaner och spara in några slantar. Där ska man ge en eloge till Falkenberg som satte press och inte vek ner sig. Arenor som Norrköping, Örebro, Elfsborg, Halmstad o Häcken har absolut noll orsak till konstgräs.

Citat:

Stor skillnad på olika evenemangsarenor, men min förhoppning är väl att vi får se hybrid på tele2 inom 5 år eller så när mattan ska bytas ut. Tror det är ett rimligt anatagande baserat på hur utvecklingen med hybridgräs går och förusätter iofs att man inte ökar mängden evenemang absurt mycket (bortsett från konserter som ska gå bra)
Citera
2015-04-05, 12:33
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Jag vet inte hur det ser ut på Tele2. Det enda jag vet är att man inte ens försökt. Man la sig ner och accepterade plast.
Förhandlingsläget var minst sagt så dåligt att det inte ens var lönt att börja lobba för gräs.
Citera
2015-04-05, 12:58
Medlem
Konstgräs försvårar för våra framtida "stjärnor" att lyckas ute i Europa. De får svårare att anpassa sig. Skillnaden är så enorm mellan konstgräs och riktigt, det är saker som bollstuds, grepp i mattan, hur bollen rullar osv. Jag tycker att man i så stor utsträckning som möjligt bör spela på riktiga mattor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in