Citat:
Ursprungligen postat av
RoyJones
Inte en chans. Alldeles för lite sol som når planen för att det ska kunna underhållas på naturlig väg.
Då får man lösa det på annat sätt.
Någon av de övriga MFF:arna får gärna rätta mig nu, men jag har för mig att Malmö använde artificiellt solljus under fjolårssäsongen.
Vad det kostar vetefan dock.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyGenzale
Det som bör tilläggas i gräsdebatten är ju att de lag som väljer att spela på plast borde bli tvungna att betala en schablonsumma motsvarande den kostnad de lag som fortsätter spela på gräs har.
Då det är mycket billigare ekonomiskt borde man inte tjäna både pengar och spelmässig fördel på att ha plastgräs. Kan jag tycka.
Antingen bör dessa pengar/böter/kalla det vad ni vill gå till de andra klubbar som faktiskt vill ha gräs, eller så kan pengarna gå direkt till någon svensk ungdomssatsning.
Mitt förslag är att man upprättar en sådan "fond", där pengarna i slutändan läggs på... gräs hos plastlagen.
Ett argument jag glömde i min långa utläggning är det att poängfördelning blir ojämn. Konstgräslag verkar ha svårare att ta poäng på gräs, och vice versa. Statistik inhämtad från Sverige, USA och Norge. (källor:
2012 Sverige samt
2011 Norge, samt USA)
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av
JevlaTomteVerkstad
Fortfarande är Tele2 en jävla evenemangsarena, det är inte en riktigt fotbollsarena som Söderstadion.
Därför är det konstgräs, ena dagen ska Djurgården möta Elfsborg och andra dagen ska Justin Bieber uppträda. Tror ni själva att man kan ha en fungerande gräsmatta då?
Parken i Köpenhamn verkar klara det. (Nu har Parken förvisso hybridgräs, men ändå...)