Citat:
Att toppligorna skulle motiveras av att byta underlag pga vad ett par lägre ligor håller på med är inte trovärdigt. Lägre priser? Den summan Real Madrid la på Eero Markkanen räcker gott och väl för att hålla många gräsmattor i trim under ett helt år. Att dom skulle ta hänsyn av vad som är bäst för oss är extremt osannolikt.Vad som skulle motivera toppligorna att byta underlag? Högre kvalitet till lägre pris. Vilket givetvis kommer ta längre tid för länder såsom Spanien där det är grymma förutsättningar för att ha riktigt bra gräsplaner. Att hävda att samtliga lag på elitnivå kommer lira på det i framtiden var kanske att ta i men det kommer antagligen bli mer regel än undantag, framförallt i länder där det är kostsamt att bibehålla en matta av yppersta klass.
Själv tycker jag också att fotboll ska spelas på gräs. Det enda positiva med besöket på Friends var just gräset, det blir en helt annan känsla som man har saknat på vår nya arena. Därför välkomnar jag utvecklingen kring hybridgräs, förhoppningsvis ger det en någorlunda liknande känsla som samtidigt är ett realistiskt alternativ till plastgräset.
Själv tycker jag också att fotboll ska spelas på gräs. Det enda positiva med besöket på Friends var just gräset, det blir en helt annan känsla som man har saknat på vår nya arena. Därför välkomnar jag utvecklingen kring hybridgräs, förhoppningsvis ger det en någorlunda liknande känsla som samtidigt är ett realistiskt alternativ till plastgräset.
Pris för underlag är inte direkt det största problemet dom har i fotboll. Så kommer det förbli då ekonomin inte går att jämföra med den här i Sverige, men om vi i Sverige verkligen ville skulle vi se fler gräsplaner i Allsvenskan.
Citat:
Jag ser verkligen din poäng i inlägget, och att ungdomar har sin verksamhet på konstgräs är inget problem om man nu inte gjort vad man kunnat på fotbollsplanerna. Skulle Sverige ha en hel liga av konstgräs vore det en mardröm, hur pass många konstgrässpelare va skadefyllda? Hur många konstgrässpelare skulle skadas inom en säg 3-5 årsperiod? Hur många utländska spelare skulle va sugna på spela här? Jag är Bajare och jag håller med dig fullständigt. Ambitionen ska alltid vara att spela så mycket som möjligt på gräs men tyvärr är det inte längre så verkligheten ser ut. I vårt fall har vi en evenemangsarena där ägarna kommit fram till att plast utifrån (vad jag antar) ett kostnadsperspektiv är det mest gynnsamma. Ekonomin är självklart det tyngsta argumentet för konstgräs och det ser vi om vi tittar på utvecklingen i landet när det gäller planer och arenor. Det enda sättet att bryts trenden torde vara att SvFF lägger in naturgräs som en del av arenakraven för Allsvenskan (dock kanske med förbehåll för norrländska lag).
Jag vill dock tillägga att jag inte är en konstgräsmotståndare per se. Inom ungdomsfotbollen är det fantastiskt bra då möjligheten finns att spela på bra underlag under i princip hela året. När jag som boende i Stockholmsområdet växte upp och lirade var det grusplaner som gällde i 95% av matcherna och det var ju i längden inte direkt motivationshöjande om man säger så.
Som Bajare kan det dock i nuläget vara en fördel med konstgräs då dess egenskaper passar vår spelidé. Dessutom har ju Årstas plan lagts om till konstgräs nu också så nu tränar vi på samma underlag som vi spelar matcher även om spelarna tydligen tycker att det är skillnad mellan underlagen.
Jag vill dock tillägga att jag inte är en konstgräsmotståndare per se. Inom ungdomsfotbollen är det fantastiskt bra då möjligheten finns att spela på bra underlag under i princip hela året. När jag som boende i Stockholmsområdet växte upp och lirade var det grusplaner som gällde i 95% av matcherna och det var ju i längden inte direkt motivationshöjande om man säger så.
Som Bajare kan det dock i nuläget vara en fördel med konstgräs då dess egenskaper passar vår spelidé. Dessutom har ju Årstas plan lagts om till konstgräs nu också så nu tränar vi på samma underlag som vi spelar matcher även om spelarna tydligen tycker att det är skillnad mellan underlagen.
Det är några av problemet vi skulle få. Hur länge har vi inte klarat konstgräs i A.laget?
Senast redigerad av ZlatanMania 2015-04-05 kl. 00:50.
Senast redigerad av ZlatanMania 2015-04-05 kl. 00:50.