2015-02-19, 15:10
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hairlokk
En bok man måste läsa är Raseri(Rage). Är ju mer en novell då den är rätt kort. Kanske kan vara lite svårare att få tag på, då han slutade ge ut den efter Columbine skjutningarna. Men finns ändå ganska ofta på olika 2nd hand butiker, typ erikshjälpen. Hade den själv men när syrran snöade in på king så köpte jag den när jag hittade den på just något sådant ställe.

Handlar om en kille som tar sin klass gisslan när han får nog. Tydligen hade ju ena av Columbine skjutarna boken i sitt skåp. Snabb att läsa, tror även någon som inte läser mycket läser den på ett par timmar.

Gillade den skarpt när jag gick på högstadiet. Läste den säkert 2-3 gånger om året eller mer. (det gäller iofs nästan alla böcker i min bokhylla under tonåren).

Känns lite trist att King drog tillbaka den, tror snarare den kan vara till stöd för tonåringar som känner sig förbannade på skola/omgivning än att inspirera till skolskjutningar.
Men tja.. vad vet jag.

Inte läst särskilt mycket King sen jag var tonåring utan kanske nån bok här och där bara. Men tänkte jag skulle beta av alla jag inte läst tidigare nu.
Så blivit en del King på senaste tiden, ska strax börja på The Colorado Kid så har några veckors läsning kvar innan jag är klar med hela hans bibliografi.
Citera
2015-02-21, 15:16
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Inte riktigt där än men snart. Han har precis träffat
, vilket är lite typiskt King, med
Dock tycker jag just det upplägget

Va? Hur kan du ens få det till att han ville få en att "klura på vilka det var"?
Citera
2015-02-26, 22:25
Medlem
BallsMans avatar
Appropå "DET".

Läste denna 1998-99 någon gång för första gången... blev väldigt ängslig, nöjd och impad av boken.

Tog fram denna bok och läste om den igen förra veckan/helgen.

Återupplevelse:

Riktigt sjuk bok! Absurt sjuk story. Hemskt avskyvärd, tärande & ångestladdad upplevelse. Fett!

Ska återläsa lite fler av de gamla, mörka klassikerna nu när man ändå har gått & blivit mentalt skadad för all framtid.
Citera
2015-03-06, 16:24
Medlem
Arthur Dents avatar
En kort novell av Stephen King publicerad i The New Yorker.

http://www.newyorker.com/magazine/2015/03/09/a-death-stephen-king
Citera
2015-03-25, 06:03
Bannlyst
"Det" finns inte att köpa någonstans. Varför har Akademibokhandel så få böcker med Stephen King för?
Citera
2015-03-25, 06:13
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
"Det" finns inte att köpa någonstans. Varför har Akademibokhandel så få böcker med Stephen King för?

Läser du på svenska rekommenderar jag antikvariat..
Det finns få författare som de har så mycket av som King.
Är både ägaren och du på bra humör och snackar lite så får det att få tjockare verk som det eller pestens tid för 40 spänn i bra skick.
Citera
2015-03-30, 15:13
Medlem
Det ser ut som att många av Stephen Kings böcker kommer att släppas i nyutgåva på Svenska i år för er som missat dem. Själv så är jag lite smått deppig över att ha tagit mig igenom majoriteten av Kings böcker, i alla fall de som räknas till hans bästa. Som tur är så är han fortfarande väldigt produktiv och flera av hans senaste böcker har varit riktigt bra.
Citera
2015-03-30, 16:29
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Den finns på Amazon.com. Men bara på engelska då, om du vill ha den på svenska så kan du ju alltid be din bokhandlare att ta hem boken. Själv hittade jag ett exemplar på Erikshjälpen för 5 kronor
Citera
2015-03-30, 16:52
Medlem
NoTruces avatar
Citat:

Jag kunde svära på att den var en del av Bra Böckers Kingutgivning, men kollar man på webbplatsen hittar man inget.
Citera
2015-03-31, 20:48
Medlem
BallsMans avatar
Citat:

Bokbörsen har minst 6st annonser ute (kollade nyss)

Tradera, där finns den också.
Citera
2015-04-04, 16:31
Medlem
Storalfs avatar
Jag har läst ett drygt tiotal böcker av King och gillar honom en hel del. Bäst av de jag läst var i mitt tycke Det, Lida och Köplust. Minst bra tyckte jag om Drömfångare, Rasanden Rose och Doctor Sleep.Jag har dock en hel del olästa ståendes i bokhyllan och funderar på vilka jag ska läsa först, jag tvivlar på att jag kommer orka läsa alla innan jag vill fokusera på någon annan författare. Hur som helst de olästa böckerna jag har är följande:

Varsel
Jurtjyrkogården
Död zon
Eldfödd
Drakens Ögon
Talismanen
Hjärtan i Atlantis
Knackarna
Stark
Raseri
Vägbygge

Vilka av dem tycker ni är bäst respektive sämst? Tack på förhand.
Citera
2015-04-04, 16:44
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Jag har läst ett drygt tiotal böcker av King och gillar honom en hel del. Bäst av de jag läst var i mitt tycke Det, Lida och Köplust. Minst bra tyckte jag om Drömfångare, Rasanden Rose och Doctor Sleep.Jag har dock en hel del olästa ståendes i bokhyllan och funderar på vilka jag ska läsa först, jag tvivlar på att jag kommer orka läsa alla innan jag vill fokusera på någon annan författare. Hur som helst de olästa böckerna jag har är följande:

Varsel
Jurtjyrkogården
Död zon
Eldfödd
Drakens Ögon
Talismanen
Hjärtan i Atlantis
Knackarna
Stark
Raseri
Vägbygge

Vilka av dem tycker ni är bäst respektive sämst? Tack på förhand.

Av böckerna du nämner har jag bara läsa "Död zon", men den kommer inte bli någon besvikelse i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in