Upptäckte nu att jag gjort ett stort misstag i mitt tidigare inlägg:
"Sedan finns det böckerna som inte innehåller några övernaturliga element alls och som fortfarande är otroligt bra. The Green Mile, The Girl who Loved Tom Gordon, samt många noveller."
The green Mile innehåller ju som de flesta vet ganska många övernaturliga element. Vad jag tänkte på men inte skrev var Rage, Long Walk, Dolores Claiborne mfl.
Är det bara jag som tycker den är lite småhoppig, jag hänger inte riktigt med på den boken, så mycket som jag vill. Jag antar jag borde se filmen istället känns det som ibland. Jag försöker att läsa ut hela, men ibland vill jag bara lägga boken åt sidan. Har jag överskattat Stephen King, det finns så många fler författare där ute som har mycket bättre verk bokmässigt.
Ett tag förbjöd jag nästan mig själv att läsa en bok med Stephen King då alla hans böcker är så mörka och nedstämda, och jag började läsa Desperation och mår dåligt av att läsa boken och behöver ständigt engagera mig det extra för att hänga med i boken.
Läste den för första gången för några dagar sen och tycke den var okej.
Öppnade starkt, lite svagare mittparti och sen okej sista del.
Kändes (iofs inte enda av hans böcker som gör det) minst sagt inspirerat av Lovecraft.
Lite väl mycket kristet tjafs kanske.. men är ju inte heller enda gången King gör sig skyldig till det direkt.
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2015-01-20 kl. 13:25.
Håller för närvarande på att lyssna på alla ljudböcker i the dark tower serien och är helt fast. Har hittills bara lyssnat på 1,2 och är mitt i 3an nu.
Kom dock på en sak idag som jag började störa mig på och som har lett till lite olika svar.
När bör man läsa(lyssna på) the wind through the keyhole? Bör jag köra den direkt efter Wizard and Glass eller efter sista boken?
En del har sagt att man bör läsa den mellan 4an och 5an men en del svar har även varit att man bör vänta med den till sist då den kan störa "flowet" av historien då det tydligen inte är så mycket av boken som faktiskt kopplar samman 4an och 5an.
Tvivlar dock på att jag på något sett kommer bli uttråkad även om den är något av en stand-alone.
Så vad tycks flashback? När bör jag lyssna på den?
Ha gärna med en förklaring till varför du tycker att jag bör köra på den ordningen du menar är bäst så jag kan överväga möjliga fördelar/nackdelar.
Senast redigerad av Kenpachy 2015-02-03 kl. 14:53.
Jag tycker att du gott kan lyssna på "The Wind..." mellan bok 4 och 5. Visst är det till stor den en stadn-alone bok men den följer ändå rätt naturligt på fyran. Även "The Wind" utspelas till stod del i Rolands ungdom, bara en kort tid efter den långa tillbakablicken i fyran. Dessutom ger den större inblick i revolvermännens historia/legender, något som jag tyckte ökade inlevelsen i hela serien.
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpachy
Tvivlar dock på att jag på något sett kommer bli uttråkad även om den är något av en stand-alone.
Kör på detta då! Dessutom är "The Wind..." betydligt kortare än de övriga böckerna (ca 300 mot 700 för fyran och femma) så det borde inte vara någon större risk att du tappar rytmen.
Geralds lek var en mysig berättelse. Kände lätta styng av klaustrofobi när jag läste och jag tyckte även han lyckade att få ihop ett värdigt slut.
Boken är inte tjock men med tanke på handlingens karaktär tror jag den hade funkat bättre som en längre novell. Som det blev så kändes det som att mycket av huvudpersonernas bakgrundshistoria bara fanns med för att fylla ut och få till en normallång roman. Den var ändå läsvärd tycker jag.
En bok man måste läsa är Raseri(Rage). Är ju mer en novell då den är rätt kort. Kanske kan vara lite svårare att få tag på, då han slutade ge ut den efter Columbine skjutningarna. Men finns ändå ganska ofta på olika 2nd hand butiker, typ erikshjälpen. Hade den själv men när syrran snöade in på king så köpte jag den när jag hittade den på just något sådant ställe.
Handlar om en kille som tar sin klass gisslan när han får nog. Tydligen hade ju ena av Columbine skjutarna boken i sitt skåp. Snabb att läsa, tror även någon som inte läser mycket läser den på ett par timmar.
”Jag vet att de trodde att de skulle klara sig. Så är det alltid. Vad jag undrar är om de hoppades att jag skulle knäppa någon annan.”
En bok man måste läsa är Raseri(Rage). Är ju mer en novell då den är rätt kort. Kanske kan vara lite svårare att få tag på, då han slutade ge ut den efter Columbine skjutningarna. Men finns ändå ganska ofta på olika 2nd hand butiker, typ erikshjälpen. Hade den själv men när syrran snöade in på king så köpte jag den när jag hittade den på just något sådant ställe.
Handlar om en kille som tar sin klass gisslan när han får nog. Tydligen hade ju ena av Columbine skjutarna boken i sitt skåp. Snabb att läsa, tror även någon som inte läser mycket läser den på ett par timmar.
”Jag vet att de trodde att de skulle klara sig. Så är det alltid. Vad jag undrar är om de hoppades att jag skulle knäppa någon annan.”
Ska tillägga att den var publicerad under hans Richard Bachman-alias så det kan ju hjälpa när man letar efter den på nätet. Och ja, den är riktigt bra!