2015-04-02, 14:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Hur vet du att det inte är Guds vilja?

Precis: "Outgrundlighet".

Som det alltid går bra att gömma sig bakom.
Citera
2015-04-02, 15:12
Medlem
Bogomils avatar
Nu är "mentalsjukdom" en för snäv ram att placera möjlig teistisk dysfunktionalitet i.

Mer korrekt kan en sån teistisk dysfunktionalitet subkategoriseras i:

1/ Zombi'ism.

Som antingen har sin grund i individens egna intellektuella funktionershinder eller alternativt beror på indoktrinering eller ett bristande kunskapsunderlag.

2/ Psykologiska/psykiatriska diagnoser.

Såsom större existentiella problem, neuros, borderline-mentalitet eller psykos.

3/ Sociopati.

Som också omfattar narcissistisk disorder, Dunning-Kruger syndromer och delusions of grandeur.

*

Men denna subkategorisering är i stort sett bara relevant för pådyvlande teism, som är demografisk överrepresenterat i kategori 1-3. Vettiga teister verkar demografisk vara "som folk".
Citera
2015-04-02, 15:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu är "mentalsjukdom" en för snäv ram att placera möjlig teistisk dysfunktionalitet i.

Mer korrekt kan en sån teistisk dysfunktionalitet subkategoriseras i:

1/ Zombi'ism.

Som antingen har sin grund i individens egna intellektuella funktionershinder eller alternativt beror på indoktrinering eller ett bristande kunskapsunderlag.

2/ Psykologiska/psykiatriska diagnoser.

Såsom större existentiella problem, neuros, borderline-mentalitet eller psykos.

3/ Sociopati.

Som också omfattar narcissistisk disorder, Dunning-Kruger syndromer och delusions of grandeur.

*

Men denna subkategorisering är i stort sett bara relevant för pådyvlande teism, som är demografisk överrepresenterat i kategori 1-3. Vettiga teister verkar demografisk vara "som folk".

Enligt dina egna kriterier på vad som är så att säga en vettig teist ja men nu är ju inte du Bogomil den som avgör detta
Senast redigerad av goran744 2015-04-02 kl. 15:33.
Citera
2015-04-02, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Enligt dina egna kriterier på vad som är så att säga en vettig teist ja men nu är ju inte du Bogomil den som avgör detta
Han är er "Gud" härinne. Ni vet inte om det bara. Trist att ni inte ser det bara för han är en väldigt rationell person.
Citera
2015-04-02, 15:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Visst är det konstigt att min egen definition av vettig teism följar mina egna kriterier (ironi).
Citera
2015-04-02, 15:48
Medlem
Mankas avatar
Jag har en mentalsjukdom och kan höra Gud. Så visst, är det en mentalsjukdom. Kom ihåg att det alltid är en sjukdom om Gud pratar. Vem vill vara frisk? Inte jag för då försvinner Gud. När vi är döda lär vi befinna oss i en illusion för evigt!
Citera
2015-04-02, 17:11
Medlem
Citat:
Och vem tycker du ska avgöra vem som Bogomil tycker är en vettig teist?
Citera
2015-04-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
På vad?

att det finns massor av fossil på mänsklighetens anfädrar är väl ett bra bevis? -> på den mänskliga evolutionen så klart.
Citera
2015-04-02, 20:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Visst är det konstigt att min egen definition av vettig teism följar mina egna kriterier (ironi).

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och vem tycker du ska avgöra vem som Bogomil tycker är en vettig teist?

Personligen skulle jag föredra nån som vet vad en definition är. Ett område goran744 tydligen inte har kunskap om.
Citera
2015-04-03, 02:06
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
att det finns massor av fossil på mänsklighetens anfädrar är väl ett bra bevis? -> på den mänskliga evolutionen så klart.

Ja, om man är fäst vid stillbilder.
Men de bevisar ju ingenting egentligen.

Sedan att jag kan acceptera tanken på evolutionen är en annan femma.
Citera
2015-04-03, 05:20
Medlem
Citat:
Personligen skulle jag föredra nån som vet vad en definition är. Ett område goran744 tydligen inte har kunskap om.

men det har du ?
Citera
2015-04-03, 14:36
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Han är er "Gud" härinne. Ni vet inte om det bara. Trist att ni inte ser det bara för han är en väldigt rationell person.
Nja för mig är han en gubbe bland andra gubbar.
Rolig att retas med.......
Men vad anser du om religion och mentalsjukdomar då? Har du någon kläm på saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in