Citat:
Ursprungligen postat av
jalokin
Rationellt svar, varsågod (kräver att du också är rationell): Har rymden ett slut? Om de finns ett slut - om det finns någon typ av tavla vid slutet av rymden som säger "Slutet" - Så vill i alla fall jag veta vad som finns på andra sidan av tavlan. Med förtroende blir vi tvingade att tro, oavsett vilken riktning vi väljer, så kommer aldrig nå rymdens slut. Det´n kommer fortsätta, och fortsätta - i oändligt. Den har ingen början, och inget slut. Det kan vara påfrestande för hjärnan att tänka om en sådan företeelse, men vi har inget annat val än att acceptera den faktan med förtroende.
Det är inget rationellt svar, men en fråga ... som du försöker besvara med ett argument from ignorance ...
Citat:
Gud har inget början, och inget slut.
... och med en falsk analogi.
Citat:
Men med Gud har vi lite mer information än vi har med rymden.
Inte "information" ... SPEKULATION.
Citat:
Tid är en dimension som Gud har skapat och och i tiden förhåller vi människor oss. Vi behöver vänta för att tiden ska passera. Vi kan inte hoppa in i framtiden, inte ens en sekund. Vi är förslavade i dess makt. Och just därför att vi förhåller oss i tiden så kräver förnuftet att en början, och ett slut.
Gud, däremot, är inte ett subjekt som inte förhåller sig till tids dimensionen. Han bor i evigheten.
Belägg, tack.
Citat:
Och en till sak. Nu vet jag inte om du tillhör en av de "ateister" som påstår att Gud inte finns(verkar råda olika åsikter här)
Jag är agnostisk ateist.
Citat:
Man verkar ju vara ense om att ingenting kan skapa sig själv
Vilket inte legitimerar argument from ignorance och andra argumentationsfel (av den typ som dina inlägg kryller av).
Citat:
Gud gav människan en fri vilja.
Nej. (Jag hänvisar till teodicé-tråden)
Citat:
Både verkligheten och vetenskapen är bevis på att Gud finns.
Om såna bevis finns är det påfallande att du istället för att presentera dessa kommer med anti-logisk babblande (~argumentationsfel på imbecil-nivån).
Citat:
Dock står det upprepande gånger att den kristna guden är den enda och sanna guden.
Cirkelargument.
Citat:
Håller med, att ljuga är en synd.
Hur är det en "synd"?