2015-04-02, 14:26
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Eeehh.. ja att det finns massor av fossil på mänsklighetens anfädrar är väl ett bra bevis?

På vad?
Citera
2015-04-02, 14:29
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Det behöver de inte vara, men skapelseberättelserna funkar inte med evolution.

I några andra avseenden än tid?

Jag pratade med en tvättäkta agnostiker för ett par veckor sedan och han såg inget som helst motsatsförhållande mellan skapelseberättelsen och evolutionsläran. Annat än tidsaspekten då, som han menade var utflippad. Tvärtom menade han att just skapelseberättelsen var det som fick honom att ibland öppna fönstret på glänt för möjligheten för en existens av en gud.
Citera
2015-04-02, 14:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Att Gud - om Gud är allvetande - så bör Gud veta vad du kräver för bevis på att Han finns?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Refererar du till "outgrundlighet" eller ad hoc premissen " 'guds plan"?

Citat:
Jag refererar inte alls här utan ställde McBajs en rak fråga.

Jag syftade till att "outgrundlighet" och ad hoc premissande ligger "bakom" postulatet om att en ponerat 'gud' vet allting ... trots tydlig evidens för att 'gud' INTE vet allting.
Citera
2015-04-02, 14:32
Medlem
Citat:
I några andra avseenden än tid?

Jag pratade med en tvättäkta agnostiker för ett par veckor sedan och han såg inget som helst motsatsförhållande mellan skapelseberättelsen och evolutionsläran. Annat än tidsaspekten då, som han menade var utflippad. Tvärtom menade han att just skapelseberättelsen var det som fick honom att ibland öppna fönstret på glänt för möjligheten för en existens av en gud.
Och enligt evolutionen har det inte funnits någon Adam och Eva. Så det är inte bara tiden som är fel. Om man kan säga att ca 10 000 år jämte miljarder av år bara är ett "fel"...
Citera
2015-04-02, 14:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag vet inte varifrån du har fått idén om att Gud skulle vara särskilt intresserad av att få folk att tro på Honom genom Guds eget direkta ingripande. Det du anger är saker som Gud skulle kunna göra om Han enligt dig vore allsmäktig. Men i så fall kan Han ju lika gärna göra något helt annat. Vad är det som säger att Han ska göra just det som du säger?

Sedär; nu kom du ju till outgrundlighet i alla fall.
Citera
2015-04-02, 14:37
Medlem
Det finns ingen gud, hade han/hon funnits så hade världen inte sett ut som den gör idag.
Citera
2015-04-02, 14:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repent-OR-Perish
Jesus är på riktigt och han är Gud.

Belägg, tack.

Citat:
Söker man upp honom så finner man honom.

Speak for yourself ... vad angår självuppfyllande metodologi.

Citat:
Omvänd dig och döp dig och sök upp honom i bön och han kommer låta dig veta att han finns på riktigt. Men kom ihåg att omvända dig från all synd INNAN du söker upp honom i bön för han lyssnar inte till syndare. Så du måste vända dig från dina synder innan - Då kommer du få svar.

Vilka "synder"?
Senast redigerad av Bogomil 2015-04-02 kl. 14:52.
Citera
2015-04-02, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hestetaren
Det finns ingen gud, hade han/hon funnits så hade världen inte sett ut som den gör idag.

Eller så är det Gudsbilden som inte stämmer?
Citera
2015-04-02, 14:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalokin
Rationellt svar, varsågod (kräver att du också är rationell): Har rymden ett slut? Om de finns ett slut - om det finns någon typ av tavla vid slutet av rymden som säger "Slutet" - Så vill i alla fall jag veta vad som finns på andra sidan av tavlan. Med förtroende blir vi tvingade att tro, oavsett vilken riktning vi väljer, så kommer aldrig nå rymdens slut. Det´n kommer fortsätta, och fortsätta - i oändligt. Den har ingen början, och inget slut. Det kan vara påfrestande för hjärnan att tänka om en sådan företeelse, men vi har inget annat val än att acceptera den faktan med förtroende.

Det är inget rationellt svar, men en fråga ... som du försöker besvara med ett argument from ignorance ...

Citat:
Gud har inget början, och inget slut.

... och med en falsk analogi.

Citat:
Men med Gud har vi lite mer information än vi har med rymden.

Inte "information" ... SPEKULATION.

Citat:
Tid är en dimension som Gud har skapat och och i tiden förhåller vi människor oss. Vi behöver vänta för att tiden ska passera. Vi kan inte hoppa in i framtiden, inte ens en sekund. Vi är förslavade i dess makt. Och just därför att vi förhåller oss i tiden så kräver förnuftet att en början, och ett slut.

Gud, däremot, är inte ett subjekt som inte förhåller sig till tids dimensionen. Han bor i evigheten.

Belägg, tack.

Citat:
Och en till sak. Nu vet jag inte om du tillhör en av de "ateister" som påstår att Gud inte finns(verkar råda olika åsikter här)

Jag är agnostisk ateist.

Citat:
Man verkar ju vara ense om att ingenting kan skapa sig själv

Vilket inte legitimerar argument from ignorance och andra argumentationsfel (av den typ som dina inlägg kryller av).

Citat:
Gud gav människan en fri vilja.

Nej. (Jag hänvisar till teodicé-tråden)

Citat:
Både verkligheten och vetenskapen är bevis på att Gud finns.

Om såna bevis finns är det påfallande att du istället för att presentera dessa kommer med anti-logisk babblande (~argumentationsfel på imbecil-nivån).

Citat:
Dock står det upprepande gånger att den kristna guden är den enda och sanna guden.

Cirkelargument.

Citat:
Håller med, att ljuga är en synd.

Hur är det en "synd"?
Citera
2015-04-02, 14:53
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och enligt evolutionen har det inte funnits någon Adam och Eva. Så det är inte bara tiden som är fel. Om man kan säga att ca 10 000 år jämte miljarder av år bara är ett "fel"...

Jag hoppas du förblir den du är och inte blir religiös.
Du hade uppenbarligen varit extremt bokstavstroende.
Citera
2015-04-02, 14:53
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestetaren

Hur vet du att det inte är Guds vilja?
Citera
2015-04-02, 14:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag pratade med en tvättäkta agnostiker för ett par veckor sedan och han såg inget som helst motsatsförhållande mellan skapelseberättelsen och evolutionsläran.

Ojoj, vilket "tungt" argument (ironi).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in