2007-10-13, 11:36
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Definitivt. utan stimulans börjar hjärnan stimulera sig själv.
Den kan hitta på vad som helst för att ha något att göra. T.o.m. gudar.
Korrekt iakttagelse. Man brukar tala om ensamma, understimulerade människor som "går på väggarna" och deras problem. Viktigt i det sammanhanget är om psyket passivt påverkas alltför ensidigt inom ett område - även om den totala stimulansen volymmässigt är lika stor som hos en mer mångsidigt stimulerad jämförelsegrupp. Det finns tecken som tyder på att ensidighet, i den stimulans hjärnan tar in, hämmar människans innovativa förmåga och produktivitet. Detta kan ligga bakom den stora skillnaden mellan den exponentiella, närmast explosiva utvecklingskurvan i västländerna jämfört med den muslimska världens stagnation. Att Islam har en klart bromsande funktion, den saken är i varje fall statistiskt väl belagd. I den kristna världen finns inte den religiöst ensidiga styrningen av all verksamhet (bönerutiner, religiösa högtider med fasta och liknande som tvingar till passivitet) därför ser vi i väst den tio gånger högre utvecklingen på alla områden.
Citera
2007-10-13, 13:27
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Definitivt. utan stimulans börjar hjärnan stimulera sig själv.
Den kan hitta på vad som helst för att ha något att göra. T.o.m. gudar.
Nu menar inte jag att man skall sitta och inte göra ett skit varje dag. Det är nog definitivt inte nyttigt.

Se det snarare som ett exempel på hur man kan söka gud (om man nu är intresserad av det).
Strömavbrott är ett ett ypperligt tillfälle att utöva detta.

Släck ner,stäng av tv,tele osv.
Tänd ett ljus och be till jesus. Det är härligt och avslappnande
Citera
2007-10-13, 16:10
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ

Dock så kan man lätt fly in i den typen av spel för att den riktiga världen kanske inte lika spännande. Jobb,deklarera,besikta bil,räkningar osv. Världen kan ibland kännas lite grå.

Flyr hellre in i en låtsasvärld när jag är uttråkad än att inbilla mig att den riktiga världen är någonting den inte är
Citera
2007-10-16, 23:30
Medlem
rädslans avatar
Citat:
Att alla som lirar wow gör det pga avsaknad av gud är väl att ta i.

Dock så kan man lätt fly in i den typen av spel för att den riktiga världen kanske inte lika spännande. Jobb,deklarera,besikta bil,räkningar osv. Världen kan ibland kännas lite grå.

Och av erfarenhet så gör den typen av spel att man sitter mycket själv och slutar umgås med folk (iaf på vardagar)

Så att möta gud handlar om att ta itu med verkligheten. Möta verkligheten i vitögat. Stäng av datorn,tv,mobil. Och konfronteras med verkligheten,utan vänner. Tystnaden,ensamheten blir påtaglig.

Vi är ensamma när alla prylar omkring oss stängs av. Och det är där jag tror hjärtat hittar vägen till gud. Det är ju endå där verkligheten finns.

Hjärtat är en stor muskel som är till för att pumpa runt blod i kroppen, hjärtat kan inte visa någon något. (Sinnessjukt)

verkligheten? du menar den kristna verkligheten som är betydligt mycket lättare att acceptera en den egentliga verkligheten som faktiskt finns och inte är baserad på en saga utan vetenskap.
Citera
2007-10-16, 23:33
Medlem
rädslans avatar
jag tror att de flesta kristna bara är svaga som människor och inte klarar av att livet inte har någon mening och att man en dag kommer dö och inte återfödas i någon gudomlig fantastisk himmel.
Citera
2007-10-16, 23:41
Medlem
526s avatar
Ni har inte förstått vad det handlar om. Till TS: Läs klart boken, innan du uttalar dig.
Frågan är om det spelar någon roll om gud finns eller inte. Det viktiga är om gud fungerar eller inte.
Richard Dawkins gör inte anspråk på att motbevisa gudsteorin som metafysik filosofi, utan enbart på det psyko-sociala mönstret.
Citera
2007-10-17, 07:26
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rädslan
Hjärtat är en stor muskel som är till för att pumpa runt blod i kroppen, hjärtat kan inte visa någon något. (Sinnessjukt)

verkligheten? du menar den kristna verkligheten som är betydligt mycket lättare att acceptera en den egentliga verkligheten som faktiskt finns och inte är baserad på en saga utan vetenskap.
Förklara då varför det gör så ont i hjärtart när du blir sårad i kärlek. Varför det känns så gott när man är nykär.

Prova och sitt tyst i ett rum. Det är verkligheten. Kan du inte hantera den så flyr du in i tvn eller datorn.
Citera
2007-10-17, 08:16
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rädslan
jag tror att de flesta kristna bara är svaga som människor och inte klarar av att livet inte har någon mening och att man en dag kommer dö och inte återfödas i någon gudomlig fantastisk himmel.
Är det svaghet som gör att människor mår dåligt? Är det svaghet som gör att människor missbrukar droger? Isf är alla människor svaga, vem som helst kan ha hårda tider i sitt liv.
Jesus kom för dom svaga. Så du har rätt.
Citera
2007-10-17, 09:17
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Varför det känns så gott när man är nykär.

Oxytocin. Ett hormon som dränker hjärnan när man blir kär. När det går ur kroppen (efter något år) brukar många förhållanden ta slut
Citera
2007-10-17, 09:23
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Oxytocin. Ett hormon som dränker hjärnan när man blir kär. När det går ur kroppen (efter något år) brukar många förhållanden ta slut
Men de känns endå i hjärtat. Sorg känns i hjärtat.
Sen så hittar jag inte samband mellan kärlek som du talar om.. Verkar utsöndras vid berörning,orgasm osv.
Och man kan ju bli kär i en person bara genom att titta på varandra i skolan tex.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxytocin
Citera
2007-10-17, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Läser just nu boken ”Illusionen om Gud” av vetenskapsmannen Richard Dawkins och håller med honom till hundra procent.
Jag vill gå ännu längre och anser att religiösa människor är mentalsjuka.
Om vi säger att jag skulle påstå att Tomten existerade på fullaste allvar, skulle alla säga att jag var mentalt sjuk. Men när någon säger att Gud finns, ska alla respektera detta som en seriös tro, Var ligger skillnaden? Båda är sagofigurer.
Nu kan visserligen någon invända och säga att ”vi vet ju inte om han finns”, men det vet vi inte med Tomten heller med hundra procents säkerhet.
Eller som författaren Robert M. Pirsig sa: ”När en person lider av vanföreställning kallas det mentalsjukdom. När många personer lider av en vanföreställning kallas det religion”.

Tja, vad svarar man på det?

Själv är jag övertygad om tomtens existens, grannen har en, stor är den också. Själv har jag ingen tomt eftersom jag hyr lägenhet.

En gång hade han tomten på tomten, det var juletid 1978 och familjen hade hyrt en tomte, äkta var han också, tyvärr dock inte skägget och masken.

Vad vi drar för slutsats?

Dumma inlägg får dumma svar.
Citera
2007-10-18, 00:15
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Tja, vad svarar man på det?

Själv är jag övertygad om tomtens existens, grannen har en, stor är den också. Själv har jag ingen tomt eftersom jag hyr lägenhet.

En gång hade han tomten på tomten, det var juletid 1978 och familjen hade hyrt en tomte, äkta var han också, tyvärr dock inte skägget och masken.

Vad vi drar för slutsats?

Dumma inlägg får dumma svar.

Vari ligger skillnaden? På vilket sätt är tomten mindre trolig än gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in