Citat:
Ursprungligen postat av
Putton
Har sökt tråden och läst om ROV, men har ändå en liten undran för min specifika situation...
Jag har gått sjökaptensprogrammet 4 år och har styrmanspapper och matrospapper ute, tillsammans med en massa cert runtom, och ett par års erfarenhet från offshore i Norge. Men jag är intresserad av ett nytt mål, ROV, och tänkte lite smått läsa på EL/Hydraulik för att eventuellt senare i livet komma närmre detta mål.
Blir inte klok på vad som kan vara bäst för en i min ställning att läsa nu. Vill läsa distans då jag reser mycket/jobbar till sjöss ibland. Elkrafttekniker? Hydraultekniker? Automationstekniker? Elkonstruktör? Bara läst nån grundkurs i EL på befälsskolan, så undrar om någon skulle kunna rekommendera nåt intressant?
MVH
Vad skall du göra tänkte du? Skall du blir ROV-operatör? Eller tänkte du börja som konstruktör?
När det gäller konstruktionen så ligger dom stora utmaningarna i styrningen. Så hårdvarunära programering, gränssnittsprogramering och sådant ligger bra till hands.
Mekaniskt är det inga kontrigheter med dom, motorer, manipulatorer etc köps i regel som färdiga komponenter.
Skall du bli ROV-operatör så finns det kurser för precis just det.