2015-04-01, 19:18
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putton
Har sökt tråden och läst om ROV, men har ändå en liten undran för min specifika situation...

Jag har gått sjökaptensprogrammet 4 år och har styrmanspapper och matrospapper ute, tillsammans med en massa cert runtom, och ett par års erfarenhet från offshore i Norge. Men jag är intresserad av ett nytt mål, ROV, och tänkte lite smått läsa på EL/Hydraulik för att eventuellt senare i livet komma närmre detta mål.

Blir inte klok på vad som kan vara bäst för en i min ställning att läsa nu. Vill läsa distans då jag reser mycket/jobbar till sjöss ibland. Elkrafttekniker? Hydraultekniker? Automationstekniker? Elkonstruktör? Bara läst nån grundkurs i EL på befälsskolan, så undrar om någon skulle kunna rekommendera nåt intressant?

MVH

Vad skall du göra tänkte du? Skall du blir ROV-operatör? Eller tänkte du börja som konstruktör?

När det gäller konstruktionen så ligger dom stora utmaningarna i styrningen. Så hårdvarunära programering, gränssnittsprogramering och sådant ligger bra till hands.
Mekaniskt är det inga kontrigheter med dom, motorer, manipulatorer etc köps i regel som färdiga komponenter.

Skall du bli ROV-operatör så finns det kurser för precis just det.
Citera
2015-04-03, 18:02
Medlem
Puttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vad skall du göra tänkte du? Skall du blir ROV-operatör? Eller tänkte du börja som konstruktör?

När det gäller konstruktionen så ligger dom stora utmaningarna i styrningen. Så hårdvarunära programering, gränssnittsprogramering och sådant ligger bra till hands.
Mekaniskt är det inga kontrigheter med dom, motorer, manipulatorer etc köps i regel som färdiga komponenter.

Skall du bli ROV-operatör så finns det kurser för precis just det.

Tack för svar

Mer inne på operatör och vet om kurserna som jag antagligen tänkt gå någon gång i framtiden. Men min undran rör mer erfarenhet/utbildning INNAN dess, vad som kan vara meriterande. För inte kan väl vilken sopgubbe som helst bara gå kursen och sedan förvänta sig jobb som rov-pilot? De väljer väl gärna folk som läst el/mekanik/hydraulik innan. Tänkte om någon hade konkreta exempel på utbildningar man kan läsa på distans, lite mest för skojs skull men som även är bra för framtiden.

Glad påsk!
Citera
2015-04-03, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0dis3n
Så jag som känner att olje branschen verkar lovande och spännande har väldigt låga odds att få ett jobb inom olje-industrin inom dom närmaste åren?

Jobbar för tillfället på ett lager och har ingen relevant utbildning.
Och nej, jag förväntar mej inte att komma in på en rigg utan utbildning, utan om det är lönt att gå en utbildning som förhoppningsvis leder till jobb i norge på en rigg är frågan!

och framförallt, vilka utbildningar är KRAV att ha för att komma på en rigg, och vilka övriga utbildningar som gör en attraktiv.

Kollat lite på chalmers och mekanik/automatik lät intressant.

Ja du ska bara glömma olje drömmen, om du bor i sverige satsa på nåt som är gångbart där. För mer info kan du pma.
Citera
2015-04-05, 12:51
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putton
Tack för svar

Mer inne på operatör och vet om kurserna som jag antagligen tänkt gå någon gång i framtiden. Men min undran rör mer erfarenhet/utbildning INNAN dess, vad som kan vara meriterande. För inte kan väl vilken sopgubbe som helst bara gå kursen och sedan förvänta sig jobb som rov-pilot? De väljer väl gärna folk som läst el/mekanik/hydraulik innan. Tänkte om någon hade konkreta exempel på utbildningar man kan läsa på distans, lite mest för skojs skull men som även är bra för framtiden.

Glad påsk!

Hydraulik eller el-bakgrund är bra att ha för dom som vill jobba som ROV operatörer.
Citera
2015-04-16, 01:21
Medlem
Hej!
Har läst igenom i stort sett hela den här tråden och på andra forum inom området.
Min fråga rör hur relevant en universitetsutbildning i geologi är för ett offshore-jobb? Tycker sällan den bakgrunden nämns i sammanhanget. Beror det på att det inte är speciellt relevant?
Läser geovetenskap och funderar på att inrikta mig mot tex berggrundsgeologi och prospektering. Hur tror ni chanserna för att få jobb offshore (eller onshore) är efter en kandidatexamen eller en masterexamen i geologi? Tacksam för svar!
Citera
2015-04-16, 11:38
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginslinger
Hej!
Har läst igenom i stort sett hela den här tråden och på andra forum inom området.
Min fråga rör hur relevant en universitetsutbildning i geologi är för ett offshore-jobb? Tycker sällan den bakgrunden nämns i sammanhanget. Beror det på att det inte är speciellt relevant?
Läser geovetenskap och funderar på att inrikta mig mot tex berggrundsgeologi och prospektering. Hur tror ni chanserna för att få jobb offshore (eller onshore) är efter en kandidatexamen eller en masterexamen i geologi? Tacksam för svar!

Jo det är relevant men hos service sällskap som Baker Hughes, Schlumberger, Halliburton, Weatherford och mfl.
Citera
2015-04-16, 14:13
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginslinger

Jobb offshore på norsk sockel kan du glömma. Det är stora nedskärningar. Statoil skall sparka ytterligare 2400 pers, mhwirth skall säga upp en massa och riskerar att läggas ned helt. Haliburton har sagt upp en massa folk mm. Det är nya oppsägningar nästan varenda dag.

Läser du geologi så inrikta dig på tunneldrivning, alternativt annat som kan vara användbart vid planering av väg, järnväg och bostäder (markförhållanden och så måste ju undersökas vid byggnationer).
Citera
2015-04-25, 15:26
Medlem
Hallå där,

Håller på att utbilda mig inom hydraulik och är färdigutbildad nu den 12:e Juni. Tänkte dra upp till Stavanger och söka lite jobb på plats nu i dagarna. Har ni några tips på företag som skulle kunna vara intresserade av en nyutbildad hydrauliktekniker?

En mindre relevant fråga: Skulle det finnas möjlighet som utbildad hydrauliktekniker att få jobb på något varv i sydkorea?
Citera
2015-04-25, 17:32
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mineraloljan
Hallå där,

Håller på att utbilda mig inom hydraulik och är färdigutbildad nu den 12:e Juni. Tänkte dra upp till Stavanger och söka lite jobb på plats nu i dagarna. Har ni några tips på företag som skulle kunna vara intresserade av en nyutbildad hydrauliktekniker?

En mindre relevant fråga: Skulle det finnas möjlighet som utbildad hydrauliktekniker att få jobb på något varv i sydkorea?

Betydligt lättare i Syd Korea än Stavanger.

Det finns massor av hydraultekninker med både 10 och 15års erfarenhet som går utan jobb i Stavanger, så kommer du som grön är du ganska körd.

Prova Kristansand om du skall till Norge.
Citera
2015-04-25, 18:03
Medlem
Citat:

Det finns massor av hydraultekninker med både 10 och 15års erfarenhet som går utan jobb i Stavanger, så kommer du som grön är du ganska körd.

Har du några konkreta tips på hur jag ska göra för att få ett jobb i Syd Korea då? Mer än skicka ut CV till alla stora varv. Tycker ju det mesta talar för att det skulle vara enklare att få ett jobb i Stavanger. Trots nuvarande situation.

Sen tänkte jag på företag som skulle kunna tänkas vara intresserade av att anställa en hydraultekniker. Typ hydroscand eller liknande, inte offshore.

Men bra tips där med Kristiansand, ska undersökas.
Citera
2015-04-27, 19:56
Medlem
Casings avatar
Citat:

Var kommer det påståendet ifrån?

Citat:
Ursprungligen postat av Mineraloljan
Har du några konkreta tips på hur jag ska göra för att få ett jobb i Syd Korea då? Mer än skicka ut CV till alla stora varv. Tycker ju det mesta talar för att det skulle vara enklare att få ett jobb i Stavanger. Trots nuvarande situation.

Sen tänkte jag på företag som skulle kunna tänkas vara intresserade av att anställa en hydraultekniker. Typ hydroscand eller liknande, inte offshore.

Men bra tips där med Kristiansand, ska undersökas.

Tror du har lite att hämta vid att söka direkt till dom stora varven. Dom anställer lokalbefolkning, indier och andra som jobbar för ett par dollar om dagen. satsa hellre på en projekt anställning hos drillingsällskapen som riggarna byggs åt.
Citera
2015-04-27, 20:43
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casing
Var kommer det påståendet ifrån?

Omfattande studier av vad som finns i form av lediga jobb, läsande i pressen om var någonstans företag lägger ned sin verksamhet eller sparkar folk, arbetsmarknadsstatestik.

Citat:
Tror du har lite att hämta vid att söka direkt till dom stora varven. Dom anställer lokalbefolkning, indier och andra som jobbar för ett par dollar om dagen. satsa hellre på en projekt anställning hos drillingsällskapen som riggarna byggs åt.

Det har varit flera annonser bl.a. på linkedin där man söker folk (västerlänningar) till jobb i asien, bl.a. Korea, men också Singapore och Malaysia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in