Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-08, 01:04
  #2701
Medlem
En liten update från min sida:

Har under senaste året upplevt mängder med avsked, bla Seadrill (NAD) har gått från 7 till 2 riggar, där den ena kvarvarande går av kontrakt i Maj 17, så fler lär få gå. Vet om 2 toolpushers med 25 resp 28 års erfarenhet som fick gå nu i senaste uppsägningsrundan för Seadrill. För att jobba på däck hos Seadrill krävs nu 19 års ansinitet, det är helt sinnes. Det som har hänt sista 2 åren är tragiskt.

Firman jag jobbar för att sparkat 40 av 144 på min avdelning sista 12 mån. Själv har jag 50-60 man före mig i kön så jag lär klara mig såvida inte det brakar käpprätt åt helvete.

Tråden har vart lite i dvala sista åren och tyvärr kan jag inte rekomendera nån att ens tänka tanken på att gå nån offshorerelaterad kurs eller liknande, det finns inga jobb!! Save your money.
Citera
2016-11-09, 02:24
  #2702
Medlem
Otroligt att norska kronan stärkts 10 procent mot den svenska sen i somras med detta som bakgrund.

Om ett par år om Norge får ordning på skutan och Sveriges ekonomi dyker kan det bli ett gynnsamt läge att sitta på norska dineros.
Citera
2016-11-09, 15:52
  #2703
Medlem
Cupasoups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
Tråden har vart lite i dvala sista åren och tyvärr kan jag inte rekomendera nån att ens tänka tanken på att gå nån offshorerelaterad kurs eller liknande, det finns inga jobb!! Save your money.

Väl valda ord.

Jag var en av dom som klarade mig väldigt länge i branschen, trots låg ansenitet. Blev uppsagd här rätt efter sommaren. Är otroligt tacksam för tiden offshore, men samtidigt glad att vara färdig med detta. Iaf för en stund framöver.

Arbetsrotationen och lönen är riktigt bra, men efter nästan 5 år offshore så märker jag att det har gått ut över mitt sociala liv.

Så för er som står och suktar efter det där oljejobbet i Norge. Ta det lugnt en stund och se hur detta utvecklas framöver.
Citera
2016-11-10, 11:27
  #2704
Medlem
DoungAs avatar
Av rent intresse om det skulle vända i oljeindustrin igen:
Vad tjänar elektrikerna och maekaniker på din rigg? Alltså både ingångslön och efter några års erfarenhet. Elektriker är ju ett eftertraktat jobb tex på sjön för det är ganska nischat och är den enda grupp som äter ihop med befälen i matsalen osv. Är det liknande på riggarna? Att de står högt i kurs?
Om du inte har riktig koll kanske du kan uppskatta deras löner mellan tummen och pekfingret?
Citera
2016-11-10, 21:59
  #2705
Medlem
gärningsmans avatar
Som dykare har det gått ner i branschen. Dom större sällskapen börjar rikta in sig allt mer mot inshore.
Citera
2016-12-31, 17:39
  #2706
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Som dykare har det gått ner i branschen. Dom större sällskapen börjar rikta in sig allt mer mot inshore.

Jag förstår inte helt ditt inlägg? Är du arbetsdykare inom oljan?

Jag har några kompisar som sysslar med arbetsdykning och funderar på att köra ett sidogig med det.
Dom jobbar med vad som helst och inte alls inriktade i oljeindustrin så vitt jag förstått det.
Mycket kajarbete och grund arbete för bygg och anlägg som ligger vid sjökanten.
Citera
2017-04-02, 15:09
  #2707
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cupasoup
Ta det lugnt en stund och se hur detta utvecklas framöver.

Vad är det som gör att jobben / riggarna "försvinner"? Behövs det inte alltid olja? Tar den slut, eller vad?
Citera
2017-04-02, 16:01
  #2708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snp75
Vad är det som gör att jobben / riggarna "försvinner"? Behövs det inte alltid olja? Tar den slut, eller vad?

Amerikanarna har sin shale oil, Arabländerna har sina fält på land och pumpar upp oljan för inga pengar alls medans på det offshorefält jag jobbade på utanför Angola gick break-even på ca 80$ US
per fat och idag ligger priset lite över 50$ US. You do the math. Så länge priset ligger så lågt är det ingen som bygger ut, är det ingen som bygger ut är det ingen ide att borra. Därmed läggs riggarna upp och de anställda får sparken.

Jag hade en sån jävla enorm tur att mitt bolag av nån anledning köpte ut mig, bara några månader efter så gick yxan så den ven. Idag kommer jag inte att börja till sjöss/på rigg igen. Den tiden är förbi och jag saknar det inte ett dugg. Maken till konsentration av idioter på en sån liten yta får man leta efter.
Citera
2017-05-16, 10:01
  #2709
Medlem
Det verkar finnas otroligt många fejkade hemsidor för folk som söker sig arbete offshore, så kan nån rekommendera lite företag man kan man söka sig till när och om det vänder?
- Är egentligen själv ute efter bemanningsföretag!
Tips mottages gärna!
Citera
2018-05-13, 10:15
  #2710
Medlem
Nu har det gått ett år sen senaste inlägget, ni som hade jobb då, är ni fortfarande kvar?

Jag har nu varit ute ur oljebranchen några år, och jag saknar det inte ett dugg! Hela min sjökarriär är numera slut, det var roligt så länge det varade men nu är det skönt att slippa allt skit med det.
Citera
2018-08-03, 10:16
  #2711
Medlem
Vad tror ni är vi i början på en vändning i branchen? Tycker jag märker lite framtidshopp igen ute på riggarna. Man hör att företag anställer lite smått. ederkoppmannen är du kvar offshore? Hur går det för er andra? Har själv lyckats lura mig kvar i nedperioden på nått sätt.
.
Citera
2018-08-04, 10:02
  #2712
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky1
Vad tror ni är vi i början på en vändning i branchen? Tycker jag märker lite framtidshopp igen ute på riggarna. Man hör att företag anställer lite smått. ederkoppmannen är du kvar offshore? Hur går det för er andra? Har själv lyckats lura mig kvar i nedperioden på nått sätt.
.

Man har ju börjat anställa en del, dock i väldigt liten skala.
Inne på land så söks det en del folk, främst i Stavangerområdet men också runt Trondheim.
Det finns dock väldigt mycket folk, med lång erfarenhet, att ta av. Bara i mitt näromårde så finns det nästan 1000 arbetslösa inom ingenjörsjobb och IT. Men i stort sett noll arbetsmarkand för den typen av jobb.
Det jobbas mycket inne på land för att automatisera mera ute på riggarna. Både ombyggnad av befintliga installationer och allt som byggs nytt. Att inte mer automation kommit i den här sekotrn tidigare beror nog på en kombination av mycket höga vinser (=inget behov av besparingar) och en väldigt konservativ branch. Det kommer fortfarande att finnas behov av att ha folk ute på havet, men jag skulle rekomendera yngre folk att hålla sig undan från den här branchen. Framtiden finns på annat håll. Men dom som redan har lång erfarenhet och lyckats bita sig fast under 2014- till nu kan säkert hänga kvar om dom vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback