2014-12-19, 20:55
Medlem
frågar som alla andra om att jobba på oljeplattform.

jag har gått yrkesvägledande skola inom industriell teknik. har utbildning inom el svets cnc pneumatik mm på gymnasie kompitens.
6 års erfarenhet som servicetekniker på tunnelbanan i stockholm "under kategori" säkerhetstjänst.

börjar i januari som servicetekniker på ett företag som säljer/utför service på borr-riggar runt norden.

frågan är efter 1-2 år där inom branchen med den erfarenheten borde jag ju bara rakt av kunna ta en offshorelicence och få jobb ganska fort. eller är en drilling enginer utbilding ett måste för mig med ?

jag är 25 år "om det hjälper"
Citera
2014-12-29, 20:45
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotatoChips
Om du gör en snabb sökning på Google så ser du att det finns väldigt många M.Sc. inom petroleum. De flesta förutsätter bara att man har en ingenjörsexamen, dvs man behöver inte en B.Sc. inom petroleum.

Trodde du menade att ta en Bachelor. Utan tidigare högskola i bagaget.
Citera
2014-12-30, 14:19
Medlem
Går det överhuvud taget att få arbete som ny i norsk oljesektorn idag? Ser ju ut som finansbranschen gjorde för några år sen när folk varslades till höger och vänster. Måste drälla av seniora arbetare nu
Citera
2014-12-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cash
Går det överhuvud taget att få arbete som ny i norsk oljesektorn idag? Ser ju ut som finansbranschen gjorde för några år sen när folk varslades till höger och vänster. Måste drälla av seniora arbetare nu

Skulle svara Nej på den frågan.
Väldigt många inom drilling har fått gå redan, så när det nångång ska nyrekryteras så står dom med erfarenhet redan på heliporten å väntar.
Citera
2015-01-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casing
Trodde du menade att ta en Bachelor. Utan tidigare högskola i bagaget.
Beklagar om jag var otydlig.

Jag menar om man har en Bachelor's Degree i ett ingenjörsämne (ej petroleum) och vill läsa en Master's Degree (2-årig) inom Petroleum Engineering nästa år, är det att rekommendera? Tror ni att marknaden har förbättrat sig tills dess? Inte så kul att komma ut som en petroleumingenjör med en massa studieskulder till en marknad som detta...
Citera
2015-01-18, 15:55
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotatoChips
Beklagar om jag var otydlig.

Jag menar om man har en Bachelor's Degree i ett ingenjörsämne (ej petroleum) och vill läsa en Master's Degree (2-årig) inom Petroleum Engineering nästa år, är det att rekommendera? Tror ni att marknaden har förbättrat sig tills dess? Inte så kul att komma ut som en petroleumingenjör med en massa studieskulder till en marknad som detta...

Ingenting att beklaga sig över min vän, jag tolkade ditt inlägg minst lika otydligt

Jag själv är inne på att gå petroleums ingenjör men har ingen tidigare universitets examen.
Har dock en färdig teknisk fagskole i boring. Så tänkte börja med en bachelor om jag nu kan söka mig in på nåt vis.
Citera
2015-02-12, 23:24
Medlem
Tomtejevelns avatar
Efter att ha slösat bort några gyllene år så har jag nu tagit tag i allt och utbildar mig just nu till automationstekniker. Det känns inte som att det kommer ta mig dit jag vill enbart den utbildningen så frågan är vad ska man vidareutbilda sig till? Sjöingenjör kände jag verkligen skulle passa mig perfekt MEN den finns ju inte distans och de känns som ett måste då jag inte vill sälja hus och slita frugan från familj och det liv vi lever här. Övrigt har jag sett en utbildning på distans, högskoleingenjör i processteknologi. Leder den till något jobb tro? Trygghetsnarkomanen i mig vill samtidigt inte enbart rikta in mig på offshore då chansen att få jobb inte verkar vara jättestor och då vill jag inte stå med en utbildning som sen visar sig värdelös i andra sammanhang.

Finns det någon annan lämplig utbildning, då helst på distans som skulle vara lämplig?
Citera
2015-02-13, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtejeveln
Efter att ha slösat bort några gyllene år så har jag nu tagit tag i allt och utbildar mig just nu till automationstekniker. Det känns inte som att det kommer ta mig dit jag vill enbart den utbildningen så frågan är vad ska man vidareutbilda sig till? Sjöingenjör kände jag verkligen skulle passa mig perfekt MEN den finns ju inte distans och de känns som ett måste då jag inte vill sälja hus och slita frugan från familj och det liv vi lever här. Övrigt har jag sett en utbildning på distans, högskoleingenjör i processteknologi. Leder den till något jobb tro? Trygghetsnarkomanen i mig vill samtidigt inte enbart rikta in mig på offshore då chansen att få jobb inte verkar vara jättestor och då vill jag inte stå med en utbildning som sen visar sig värdelös i andra sammanhang.

Finns det någon annan lämplig utbildning, då helst på distans som skulle vara lämplig?
I en tid då Schlumberger sparkar 9000, FMC 2500, Halliburton 6000 etc och folk med lång och relevant erfaring har sig svårt att stanna KVAR i branschen är det rent önsketänkande att försöka komma in i branschen med endast distansutbildningar som alternativ. Men visst, om ett par år kanske det vänder, och då kan dessa utbildningar fungera tillsammans med relevant erfarenhet. Själv är jag utbildad högskoleingenjör men har nu valt att läsa upp en master och vänta på bättre tider.
Citera
2015-02-15, 17:05
Medlem
Basejumpings avatar
Någon som vill ge en "kvalificerad" gissning, ni som har jobbat i branschen ett tag och kan jargongen?

Yrkesbakgrund som motormekaniker/motortekniker i flottan, något som skulle kunna vara meriterande? Tänker främst på servicesällskap inom wireline, coil Tubing eller inom drilling.
Citera
2015-02-17, 12:33
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basejumping
Någon som vill ge en "kvalificerad" gissning, ni som har jobbat i branschen ett tag och kan jargongen?

Yrkesbakgrund som motormekaniker/motortekniker i flottan, något som skulle kunna vara meriterande? Tänker främst på servicesällskap inom wireline, coil Tubing eller inom drilling.

Låter som du skulle ha större tur hos ett supply service sällskap (supply båt)
Varför tänkte du just på wireline och coiled tubing? Som sagt tidigare i tråden är det många servicesällskap som driver med just detta som håller på att nedbemanna ganska kraftigt för tillfället.

Ha is i magen i ett år
Citera
2015-02-17, 18:56
Medlem
Så jag som känner att olje branschen verkar lovande och spännande har väldigt låga odds att få ett jobb inom olje-industrin inom dom närmaste åren?

Jobbar för tillfället på ett lager och har ingen relevant utbildning.
Och nej, jag förväntar mej inte att komma in på en rigg utan utbildning, utan om det är lönt att gå en utbildning som förhoppningsvis leder till jobb i norge på en rigg är frågan!

och framförallt, vilka utbildningar är KRAV att ha för att komma på en rigg, och vilka övriga utbildningar som gör en attraktiv.

Kollat lite på chalmers och mekanik/automatik lät intressant.
Citera
2015-04-01, 15:22
Medlem
Puttons avatar
Har sökt tråden och läst om ROV, men har ändå en liten undran för min specifika situation...

Jag har gått sjökaptensprogrammet 4 år och har styrmanspapper och matrospapper ute, tillsammans med en massa cert runtom, och ett par års erfarenhet från offshore i Norge. Men jag är intresserad av ett nytt mål, ROV, och tänkte lite smått läsa på EL/Hydraulik för att eventuellt senare i livet komma närmre detta mål.

Blir inte klok på vad som kan vara bäst för en i min ställning att läsa nu. Vill läsa distans då jag reser mycket/jobbar till sjöss ibland. Elkrafttekniker? Hydraultekniker? Automationstekniker? Elkonstruktör? Bara läst nån grundkurs i EL på befälsskolan, så undrar om någon skulle kunna rekommendera nåt intressant?

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in