• 16 998 online
  • 1 123 611 medlemmar
  • 58 331 308 inlägg
2008-07-20, 04:15
Medlem
ederkoppmannens avatar
jag jobbar som oljeriggsarbetare i Nordsjøn, har inte jobbat så længe men om det ær nån som har några frågor kring detta så ska jag førsøka svara så gott jag kan.

Mvh/ Ederkoppmannen
Citera
2008-07-20, 10:10
Medlem
avgasindianens avatar
Vad krävs för att jobba på en oljerigg??
Jag läser själv till sjöingenjör och oljerigg/supplybåt/ankarhanterare lockar mig väldigt mycket.
Citera
2008-07-20, 10:17
Medlem
mega_techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
jag jobbar som oljeriggsarbetare i Nordsjøn, har inte jobbat så længe men om det ær nån som har några frågor kring detta så ska jag førsøka svara så gott jag kan.

Mvh/ Ederkoppmannen
Detta var faktiskt en bra trådstart. Har själv börjat titta åt de hållet lite för och se om man kunde jobba där ett år.

Berätta lite om det, hur det är, vad man tjänar, om det är jobbigt etc etc.
Citera
2008-07-20, 10:28
Medlem
Flytande_argots avatar
Vad har du för utbildning och vilka arbetstider är det och hur mycket tjänar du?
Var det svårt att få jobb?
Citera
2008-07-20, 11:15
Medlem
nazipoliss avatar
vilka arbetskategorier finns det på riggen?
Citera
2008-07-20, 16:33
Medlem
ederkoppmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avgasindianen
Vad krävs för att jobba på en oljerigg??
Jag läser själv till sjöingenjör och oljerigg/supplybåt/ankarhanterare lockar mig väldigt mycket.

Det beror på vad du jobbar som sjælvklart, men en petroliumingenjør, mekaniker, elektriker eller annan høg eller relativ høg utbildning hjælper ju till en hel del eller ren flax som jag hade, jag har ingen av dessa ovanstående men har jobbar som mekaniker i oljebranchen i 2,5 år.
Givetvis måste du ha sækerhetsutbildningen, den ær obligatorisk før alla.
Citera
2008-07-20, 16:49
Medlem
ederkoppmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mega_tech
Detta var faktiskt en bra trådstart. Har själv börjat titta åt de hållet lite för och se om man kunde jobba där ett år.

Berätta lite om det, hur det är, vad man tjänar, om det är jobbigt etc etc.

jag har svårt att tro att man bara jobbar 1 år sen gør något annat, lønen och ledigheterna ær før bra før att sluta.

hur det är? Det ær jævligt bra om man kan vara hemifrån i 2veckor i stræck!

vad man tjänar? jag børjade på botten av lønskalan och har 36 000 nok/mån plus 500 nok per dag jag ær offshore och 600 nok per natt ifall man jobbar nattskift (vilket jag gør just nu) så på 2 veckor offshore så blir det ca 15 000 nok på 2 veckor....kanske blev lite invecklat?

Løn: 36 000 kr
dagskift 2 veckor: 500 kr/dag
Nattskift: 500kr/dag + 600kr/natt

om det är jobbigt ? Nej inte speciellt, jag ær på en borr rigg (finns produktionsriggar och kombinerade) och borrar dom inte pga nån orsak så har jag inte mycket att gøra før jag och dom 2 jag jobbar med skøter ett tanksystem før all borekaks (leran som kommer upp vid borring), så inatt var lungt pga av att supply båten som ska tømma tankarna inte kunde ligga kvar vid riggen pga jævligt hårt væder, så då var det internet och tv halva natten
Citera
2008-07-20, 16:52
Medlem
Intressant tråd! Har ett par frågor..

- Hur farligt är det att jobba på en oljerigg?
- Hur är folket som jobbar där?
- Blir man inte rastlös den tid man är ledig och inte sover på riggen?
- Hur gör man för att enklast få jobb på en rigg?
Citera
2008-07-20, 16:56
Medlem
ederkoppmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
vilka arbetskategorier finns det på riggen?

Platformschef
Barge ing.
toolpusher
Tourpusher
kranførare
mekaniker
elektriker
roustabout
riggare
stædare
kockar
safteyman
camp boss
medic
mud ing.
mud loggare
......det finns fan allt typ
Citera
2008-07-20, 17:02
Medlem
ederkoppmannens avatar
[quote=spruttis]Intressant tråd! Har ett par frågor..

Hur farligt är det att jobba på en oljerigg? Det ær sjukt mycket sækerhetstænk...men det ligger en stand-by båt utanfør riggen 24/7 av en anledning. Varje søndag ær det sækerhetsøvning.
- Hur är folket som jobbar där? Alla ær trevliga, helt vanliga mænniskor.

- Blir man inte rastlös den tid man är ledig och inte sover på riggen? Nej, det finns internet, TV, 300-400 dvd filmer, playstation3, nintendo wii, gym, badmintonbana, baketkorgar, solarium, luftpistolbana, bra mat.-
Senast redigerad av ederkoppmannen 2008-07-20 kl. 17:05.
Citera
2008-07-20, 17:08
Avstängd
[quote=ederkoppmannen]
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Intressant tråd! Har ett par frågor..

Hur farligt är det att jobba på en oljerigg? Det ær sjukt mycket sækerhetstænk...men det ligger en stand-by båt utanfør riggen 24/7 av en anledning. Varje søndag ær det sækerhetsøvning.
- Hur är folket som jobbar där? Alla ær trevliga, helt vanliga mænniskor.

- Blir man inte rastlös den tid man är ledig och inte sover på riggen? Nej, det finns internet, TV, 300-400 dvd filmer, playstation3, nintendo wii, gym, badmintonbana, baketkorgar, solarium, luftpistolbana, bra mat.-

Fan det låter som en riktigt soft jobb om man vill spara ihop lite stålar!

Vart fick du ditt jobb? Vart ska man vända sig om man vill börja jobba?
Citera
2008-07-20, 17:18
Medlem
ederkoppmannens avatar
[quote=CarpeDiemFC]
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen

Fan det låter som en riktigt soft jobb om man vill spara ihop lite stålar!

Vart fick du ditt jobb? Vart ska man vända sig om man vill börja jobba?

Spara ihop till vadå? Du får en månadsløn som gott och væl ræcker till det mesta.....jaja ingen ferrari men du fattar.
jag jobbar 132 dagar offshore och ær således ledig i 223 dagar per år! Ganska bra om ni frågar mig. Allt øver 132 dagar per år ær øvertid, och den betalas med skøna 5800kr/dag + vanlig løn!

Problemet ær att mycket pengar drar åt sig mycket folk.....men først och fræmst bør du ha sækerhetsutbildningen klar nær du søker jobb. Sen kan du gå in på offshore.no och leta reda på dom føretag som har folk i nordsjøn. Lycka till.
Citera