2015-03-30, 19:56
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag känner till betydelsen och har läst ganska mycket om det.
Dock inte exakt vad det innebär och hur det skulle funka för varje enskild människa i realiteten.
Det är ett väldigt vitt begrepp, beroende på religion och förespråkare.

En del upplysta sitter isolerade i bergen i Tibet med en risskål.
Andra sitter på flashback, säger att "allt är kärlek" och hävdar att de själva inte existerar.

Visst är det så. Det var därför jag undrade vad upplysning betyder för dig.
Citera
2015-03-30, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Fel i betydelsen vadå? Hur ser rätt ut?

Rätt är icke-existens eller som surrogat egodöd. Fel är en tillvaro utan poäng. Finns det en poäng är den väl dold.

"Så hårt spänns ingen båge
som Livets båge spänns.
Och när den en gång brister
har allting nått sin gräns.

Då rämnar himlarunden
och världar vräkas ner
I Dödens tomma intet,
och allting är ej mer.

Vi som den bågen spände,
vi vet ej vad det gällt.
Slut är den stolta jakten,
och villebråd väl fällt?"

Pär Lagerkvist
Citera
2015-03-30, 23:15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Rätt är icke-existens eller som surrogat egodöd. Fel är en tillvaro utan poäng. Finns det en poäng är den väl dold.

"Så hårt spänns ingen båge
som Livets båge spänns.
Och när den en gång brister
har allting nått sin gräns.

Då rämnar himlarunden
och världar vräkas ner
I Dödens tomma intet,
och allting är ej mer.

Vi som den bågen spände,
vi vet ej vad det gällt.
Slut är den stolta jakten,
och villebråd väl fällt?"

Pär Lagerkvist
Our revels now are ended. These our actors,
as I foretold you, were all spirits, and
are melted into air, into thin air:
And like the baseless fabric of this vision,
the cloud-capp'd tow'rs, the gorgeous palaces,
the solemn temples, the great globe itself,
yea, all which it inherit, shall dissolve,
and, like this insubstantial pageant faded,
leave not a rack behind.

We are such stuff as dreams are made on; and our little life
is rounded with a sleep.

William Shakespeare, The Tempest Act 4, scene 1, 148–158
Senast redigerad av proconsul 2015-03-30 kl. 23:18.
Citera
2015-03-31, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Visst är det så. Det var därför jag undrade vad upplysning betyder för dig.

Upplysning för mig, är att, "dö innan du dör".

Dvs att:

Ge upp all strävan,
Ge upp alla begär,
Ge upp alla drömmar,
Ge upp all moral,
Ge upp alla värderingar,

Det finns inget gott eller ont. Allt bara är. Och det är precis som det skall vara. Det kan inte vara på något annat sätt. I denna "död" så är du fullkomligt närvarande i "nuet". Dvs. Det enda som finns.

Jag var hos tandläkaren igår. När jag satt i väntrummet kom en söt liten pojke in tillsammans med sin mamma. Det första han gjorde var att springa fram till ett akvarium för att titta på alla fiskar. Resten av de vuxna stirrade ner i sina telefoner.

Jag kunde minnas hur oförstörd jag själv var i den åldern. Jag var närvarande och ville upptäcka saker. Världen var en enda stor lekplats utan tankar på problem.

Jag tror barn är mycket närmare än upplysning än oss vuxna. Kanske är det så att alla är upplysta när de föds? Sedan blir vi gradvis hjärntvättade av uppfostran och samhället. Det sägs att ett spädbarn inte känner separation mellan sig själv och sin omvärld.

Awakening ... is only about dropping of the one that's looking for something.

As a little child, you weren't looking for anything. As a little child, you were in total love. Everything was just what it was. And then the game of separation began. And from that very moment of separation, you were looking - 'Oh, I've lost it! Where's it gone?' You were looking for love; you were looking for what you are. And now you've come to discover that you don't need to look anymore because everything you're looking at is that. It's absolutely as simple as that, and there's no one there who can do anything about that.

- Tony Parsons
Citera
2015-03-31, 12:12
Medlem
Citat:
Det existerar för min hjärna en person av kött och blod som finns bakom detta nick, plus ett universum runtomkring. I din hjärna existerar troligen du själv och resten av universum på ett liknande sätt. Men allt existerar i medvetanden, bakvänt nog, eller kunde lika gärna göra det, eftersom bara medvetanden upplever något.

Sedan är vi ju bara stjärnaska/materia/energi och egot är en lögn, även om det låter vackert på både latin och grekiska (kognater men med olika betoning; grekiskan betonar på sista stavelsen).

Mja här är det många non-dualister som vill hävda motsatsen. Dvs - det finns inget "själv" där i hjärnan.
Citera
2015-03-31, 12:17
Bannlyst
Citat:
Mja här är det många non-dualister som vill hävda motsatsen. Dvs - det finns inget "själv" där i hjärnan.

Det finns inget själv på riktigt. Självet skapas någon gång i barndomen. Min dator har inget själv men kan kommunicera med någon miljard datorer till. Så är hjärnor också, innan denna illusion, "själv" skapas av dem Det blir ibland missförstånd när dessa tankar ska förmedlas.
Citera
2015-03-31, 12:33
Medlem
Citat:
Det finns inget själv på riktigt. Självet skapas någon gång i barndomen. Min dator har inget själv men kan kommunicera med någon miljard datorer till. Så är hjärnor också, innan denna illusion, "själv" skapas av dem Det blir ibland missförstånd när dessa tankar ska förmedlas.

Ja då låter du som en sann non-dualist. Frågan är om du lever som du lär?
Citera
2015-03-31, 19:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Upplysning för mig, är att, "dö innan du dör".

Dvs att:

Ge upp all strävan,
Ge upp alla begär,
Ge upp alla drömmar,
Ge upp all moral,
Ge upp alla värderingar,

Det finns inget gott eller ont. Allt bara är. Och det är precis som det skall vara. Det kan inte vara på något annat sätt. I denna "död" så är du fullkomligt närvarande i "nuet". Dvs. Det enda som finns.
Dö innan du dör, det är nyckeln. Eller det var det för mig iaf. Frågan uppstår ju dock, vem dog och vem finns kvar? Finns det "någon" kvar? I upplevelsen av nuet, finns det någon som upplever eller finns det bara en upplevelse?

Citat:
Jag var hos tandläkaren igår. När jag satt i väntrummet kom en söt liten pojke in tillsammans med sin mamma. Det första han gjorde var att springa fram till ett akvarium för att titta på alla fiskar. Resten av de vuxna stirrade ner i sina telefoner.

Jag kunde minnas hur oförstörd jag själv var i den åldern. Jag var närvarande och ville upptäcka saker. Världen var en enda stor lekplats utan tankar på problem.

De vuxna kanske ville upptäcka sina telefoner ?

Citat:
Jag tror barn är mycket närmare än upplysning än oss vuxna. Kanske är det så att alla är upplysta när de föds? Sedan blir vi gradvis hjärntvättade av uppfostran och samhället. Det sägs att ett spädbarn inte känner separation mellan sig själv och sin omvärld.
Ja, det är sant. Individualiseringsprocessen börjar vid ca 18 mån. Men är de upplysta? Mja..tveksamt.

Citat:
Awakening ... is only about dropping of the one that's looking for something.

As a little child, you weren't looking for anything. As a little child, you were in total love. Everything was just what it was. And then the game of separation began. And from that very moment of separation, you were looking - 'Oh, I've lost it! Where's it gone?' You were looking for love; you were looking for what you are. And now you've come to discover that you don't need to look anymore because everything you're looking at is that. It's absolutely as simple as that, and there's no one there who can do anything about that.

- Tony Parsons

The searcher is in search of himself - Nisargadatta Maharaj
Citera
2015-03-31, 19:15
Medlem
Mahans avatar
HhhH ,(
Citera
2015-04-01, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ja då låter du som en sann non-dualist. Frågan är om du lever som du lär?

Jag är som Schopenhauer ungefär. Förbannar tillvaron men har samtidigt svårt att neka mig "livets goda" som god mat, god dryck, fitta mm
Citera
2015-04-10, 18:48
Medlem
The meaning of our existence in 3 minutes:

http://kabbalahstudent.com/the-meaning-of-your-existence-in-3-minutes/
Citera
2015-04-11, 15:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
The meaning of our existence in 3 minutes:

http://kabbalahstudent.com/the-meaning-of-your-existence-in-3-minutes/

Och under tiden som alla söker sanningen/lyckan så utrotar vi planeten och oss själva. Ganska dyrt pris för en kurragömmalek. Varför inte göra lyckan uppenbar för alla så hade vi sluppit att förstöra planeten i stället. Den här förklaringen är bara så barnslig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in