2015-03-29, 03:49
Bannlyst
Kanonfotograf

Jag var bara en liten kanonfotograf
i ett hörn på ett nöjesfält.
Men jag såg mej omkring på marknan
hur människor hade det ställt.

Och jag tog några fotografier
men fick ingen riktig och sann
komposition på det hela
- allt flöt och vek och försvann.

Ett leende blänkte i mängden
men sa jag: - ett fotografi?
blev ansiktet hårt och fientligt
och leendet strök förbi.

Vad sökte de då på marknad
och byter för vara ut,
tänkte jag - allt är ju bara
misstro från början till slut.

Det är bara när spriten blommar
de dunkar varandra i rygg
och säjer att: djävlar anamma,
på mej kan du stö dej trygg!

De yngre var mera glada,
de köpte en smällkaramell
och hade så hjärtans roligt
när de åkte på karusell.

De yngre var mera glada
- jag har några plåtar än.
Fast nu är de givetvis stora
förståndiga kvinnor och män.

Men en gång doftade livet
av blomma och astrakan.
Då kom de att ta sitt porträtt i brosch
hos en gycklare nere i stan.

Ja, nu är de givetvis gamla
- Och ändå äldre är jag!
Det blir väl att packa ihop och
realisera en dag.

Och sluta att åka på marknad
men söka en stadig slaf
nånstans där man ser med fördrag på
en gammal kanonfotograf.

-- Nils Ferlin

(Min fetmarkering. En kanonfotograf var alltså förr en person som tog det som senare kallades polaroidbilder. Detta är givetvis en liknelse. Här fångar Nisse livets meningslöshet perfekt i sin dikt, som vanligt. Människorna går omkring och ler men vill ingenting och blir fientliga när någon verkligen vill dem något.)
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-03-29 kl. 03:51.
Citera
2015-03-29, 03:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av altesveden
Meningen med livet är med några korta ord : äta, knulla och sova. Förr eller senare förstår alla detta.

Sant, men en subjektiv mening. Det är det som är haken. Objektiv/immanent/transcendent mening saknas helt.
Citera
2015-03-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
"State of intense joy" är inte en psykos. Verkar som om du använder begreppet bara för att dissa?

Hur definierar du upplysning?

Jag det blir svårt att definiera då jag inte vet vad det är. Jag tror inte på upplysning som något magiskt tillstånd.
Jag tror på medvetenhet. Medvetenhet om sina egna tankar.
Att folk skulle vara i ett konstant state of joy och helt tomma på tankar dygnet runt tror jag är bull. Alternativt psykos.
Citera
2015-03-29, 21:25
Bannlyst
Mera Ferlin. Som logikern Wittgenstein ironiskt nog har sagt: filosofi borde egentligen bara diktas

Svårmod med Nils Ferlin

Med många kulörta lyktor
Citera
2015-03-29, 23:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag det blir svårt att definiera då jag inte vet vad det är. Jag tror inte på upplysning som något magiskt tillstånd.
Jag tror på medvetenhet. Medvetenhet om sina egna tankar.
Att folk skulle vara i ett konstant state of joy och helt tomma på tankar dygnet runt tror jag är bull. Alternativt psykos.

Du använder ord du inte känner till betydelsen av? Kanske denna tråden skulle passa dig bättre (FB) Tråden där vi använder ord vi inte riktigt begriper

Eller googla "upplysning" och "psykos".
Citera
2015-03-30, 04:32
Medlem
bert1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Sant, men en subjektiv mening. Det är det som är haken. Objektiv/immanent/transcendent mening saknas helt.

Intressant, jag som trodde den objektiva meningen vara att fortplanta sig, kanske är jag helt ute och cyklar.
Angående den subjektiva meningen ser jag det som ett personligt dilemma dvs att det är något man själv får lista ut
Citera
2015-03-30, 09:40
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bert1
Intressant, jag som trodde den objektiva meningen vara att fortplanta sig, kanske är jag helt ute och cyklar.
Angående den subjektiva meningen ser jag det som ett personligt dilemma dvs att det är något man själv får lista ut

Kan man öht tala om en objektiv mening? Kan man isf säga att solens mening är att lysa?
Är det inte snarare så att det är konsekvenser av förutsättningar bara?

Det finns en annan aspekt också, om livet hade gått ut på fortplantning hade vi säkerligen dött efter reproduktiv ålder. Varför hålla liv i ett helt obrukbart system?
Citera
2015-03-30, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bert1

Objektiv mening vore att Paradiset eller Valhall eller Elyseiska fälten eller de sälla jaktmarkerna funnes på riktigt och att man kom dit efter döden. Vad som nu händer är att ens kropp faller sönder i sina beståndsdelar igen, såvida liket inte konserveras. Ingen objektiv mening alls. Att fortplanta sig leder bara fram till att fortplanta sig, som leder fram till att fortplanta sig...poänglöst.
Citera
2015-03-30, 11:26
Bannlyst
Citat:
Kan man öht tala om en objektiv mening? Kan man isf säga att solens mening är att lysa?
Är det inte snarare så att det är konsekvenser av förutsättningar bara?

Det finns en annan aspekt också, om livet hade gått ut på fortplantning hade vi säkerligen dött efter reproduktiv ålder. Varför hålla liv i ett helt obrukbart system?

Fast det gjorde vi förr och det gör djuren än idag. Människan kan manipulera systemet men aldrig ändra grundfelet att det är poänglöst från första mikrosekunden till den sista eller i evigheters evighet.
Citera
2015-03-30, 16:41
Medlem
Citat:
Du använder ord du inte känner till betydelsen av? Kanske denna tråden skulle passa dig bättre (FB) Tråden där vi använder ord vi inte riktigt begriper

Eller googla "upplysning" och "psykos".

Jag känner till betydelsen och har läst ganska mycket om det.
Dock inte exakt vad det innebär och hur det skulle funka för varje enskild människa i realiteten.
Det är ett väldigt vitt begrepp, beroende på religion och förespråkare.

En del upplysta sitter isolerade i bergen i Tibet med en risskål.
Andra sitter på flashback, säger att "allt är kärlek" och hävdar att de själva inte existerar.
Citera
2015-03-30, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag känner till betydelsen och har läst ganska mycket om det.
Dock inte exakt vad det innebär och hur det skulle funka för varje enskild människa i realiteten.
Det är ett väldigt vitt begrepp, beroende på religion och förespråkare.

En del upplysta sitter isolerade i bergen i Tibet med en risskål.
Andra sitter på flashback, säger att "allt är kärlek" och hävdar att de själva inte existerar.

Det existerar för min hjärna en person av kött och blod som finns bakom detta nick, plus ett universum runtomkring. I din hjärna existerar troligen du själv och resten av universum på ett liknande sätt. Men allt existerar i medvetanden, bakvänt nog, eller kunde lika gärna göra det, eftersom bara medvetanden upplever något.

Sedan är vi ju bara stjärnaska/materia/energi och egot är en lögn, även om det låter vackert på både latin och grekiska (kognater men med olika betoning; grekiskan betonar på sista stavelsen).
Citera
2015-03-30, 19:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Fast det gjorde vi förr och det gör djuren än idag. Människan kan manipulera systemet men aldrig ändra grundfelet att det är poänglöst från första mikrosekunden till den sista eller i evigheters evighet.

Fel i betydelsen vadå? Hur ser rätt ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in