2015-03-30, 22:30
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madito
Påminn mig, vilka troll har vi sett?
Vi har sett några avskurna svansar. Bland annat har taxichauffören haft en svans, även den gamla gubben på hemmet, som fick halsen avskuren.
Citera
2015-03-30, 22:37
Medlem
Bajsfacistens avatar
Ser ut som de passat på att spela in på Salabrandens mark.

Riktigt dåligt manus, dialog och berättande. Det är bara temat oknytt och Moa som gör det sevärt.
Citera
2015-03-30, 22:40
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CupidsBow
Den renar vattnet på något vis.
I förra avsnittet togs det upp en del om att de inte fick dricka vattnet, inte ens om de kokat det.
Sen sa tanten (Ylva?) att den var fullvuxen och redo att släppas ut när vattnet i karet var klart.

Visst måste väl Wass också ha jordskott i sig?
Sinnena förstärks av det och det kan väl vara en god förklaring till varför han sniffar som en hund emellanåt :P

Jag är också inne på spåret "skogsrå" kring Esmeralda.

Wass har också parasiten i sig, det var väl det han underförstått förklarade för Eva (heter hon väl) när han sa 'skål' ?
Citera
2015-03-30, 22:44
Medlem
Ken Drydens avatar
Min lista på väsen (och halvväsen):
  • Jordskottet - parasiten som förenar sig med människor, typ Wass och Eva.
  • Bäckrået - det där som Ylva har i badkaret
  • Skogsrået - Esmeralda
  • Trollet - typ taxichaffisen som gillar guld och har haft svans
  • Vätten - dvs Muns. När de berättade om det ursprungliga fördraget mellan Adolf-Fredrik Törnblad på 1700-talet visade de lite kopparstick "på de små", och talade om det lilla folket som bodde under jorden.
  • Den bergtagna - Josefin
  • Häxan - Ylva
  • Häxhammaren - finngubben Storm (som säkert stammar från finnskogarna i Bergsslagen och därigenom är ett slags manlig "häxa")

Roligt att de har fått in så mycket mellansvensk folklore och kulturhistoria i denna TV-serie.
Citera
2015-03-30, 22:45
Medlem
AndersM79s avatar
Reviderad varelselista: (normala människor och djur borträknat):

1. Människor med parasiten i sig
2. Arten som Muns ska vara den enda kvarvarande av
3. Vattenvarelsen
4. Esmeralda-varelsen
5. Troll

Först trodde jag Esmeralda var ett troll eftersom han den där pickup-gubben som var efter henne tydligen är ute på trolljakt, men efter deras misslyckade tête-a-tête misstänker jag att han nog tog fel. (Kanske ska han ringa Aschberg?)
Citera
2015-03-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Och vem Muns(?) är...

Muns är väl den stora "efterblivna" tjockisen?!
Citera
2015-03-30, 22:50
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Häxhammaren - finngubben Storm (som säkert stammar från finnskogarna i Bergsslagen och därigenom är ett slags manlig "häxa")
Tvivlar jag på, han är nog snarare vanlig människa från Finlands djupa skogar, och har där hamnat i bråk med skogens väsen. Kanske hans familj blivit dödade och det är därför han vill döda dom alla nu.
Citera
2015-03-30, 22:52
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Reviderad varelselista: (normala människor och djur borträknat):

1. Människor med parasiten i sig
2. Arten som Muns ska vara den enda kvarvarande av
3. Vattenvarelsen
4. Esmeralda-varelsen
5. Troll

Först trodde jag Esmeralda var ett troll eftersom han den där pickup-gubben som var efter henne tydligen är ute på trolljakt, men efter deras misslyckade tête-a-tête misstänker jag att han nog tog fel. (Kanske ska han ringa Aschberg?)
Gjorde han inte slut på vattenvarelsen också, efter att killarna skadat den? Jag tror inte bara det är trollen han är ute efter, utan allt övernaturligt.
Citera
2015-03-30, 22:52
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azper
Muns är väl den stora "efterblivna" tjockisen?!

Jag har problem med detta. Dels är han för stor (kolla kopparsticken), och dels verkar han lite för oorganiserad för att kunna föra den där kampanjen mot Törnblad Cellulosa...
Citera
2015-03-30, 22:54
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Jag har problem med detta. Dels är han för stor (kolla kopparsticken), och dels verkar han lite för oorganiserad för att kunna föra den där kampanjen mot Törnblad Cellulosa...

Han kanske spelar miffo som ett slags kamouflage? Eller nä...
Citera
2015-03-30, 22:56
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Dessutom är han ju uppenbarligen son till Gerda och Gustav Borén. Men det är intressant att han tog hand om Josefin och att hon villigt följde med honom. Få se om han kan hålla det hemligt för Gerda bara.
Citera
2015-03-30, 22:56
Medlem
AndersM79s avatar
Men vem är det som tar ungarna, då? Är det Muns eller ännu en art varelser som ej setts ännu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in