2015-04-07, 21:15
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Är Gerda även Evas mamma, eller är de bara halvsyskon?
Tja, vi har väl aldrig fått veta vem hennes mamma är?
Citera
2015-04-08, 00:49
Medlem
enklistras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
-Gerda är tydligen sjuk. Är peruken en förklädnad? Hon äter medicin, är trött och orolig, sparar kontanter i frysen och pratar om vad som ska hända Nicklas när hon inte är där. Jordskott har hon ju inte eftersom hon dricker vatten. Har hon någon koppling till sjukvården, som vi sett? Och apropå det, vart har läkar-Joker tagit vägen?

Brost är helt klart Muns.
Citera
2015-04-08, 08:01
Medlem
Parallaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enklistra

Vore kul, men de ska ju vara små, Brost är lång som bara den.

Sen släpper serien en del trådar, vad hände med "trollen" tex. Hade de någon egentlig betydelse för handlingen? Verkar bekräftat att Esmeralda är ett skogsrå i alla fall.

Muns finns inte som karaktär på IMDB så förmodligen är det någon vi aldrig kommer att få se eller så har de varit smarta och dolt detta.
Citera
2015-04-08, 08:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Lite av sensmoralen i serien verkar ju vara (på klassiskt svt-manér) att det stora privatägda kapitalistiska skogsbolaget är ondska i sin renaste form. Blir man för girig så kommer trollen och tar dig.

Citera
2015-04-08, 08:23
Bannlyst
Så vem är Niklas pappa? Boren eller Thrönblad?
Citera
2015-04-08, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvarts
Tror Muns är en vätte med tanke på att att i senaste avsnittet när Eva kollar på bandet hon skulle få av Johan, så säger han att det bodde ett okänt folk i skogen "Vuxna Barn"?
Jag uppfattade det som att han räknade upp "vuxna, barn..." ("de låg döda överallt", fortsätter han väl ungefär).
Citera
2015-04-08, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabalonsGarden
Så vem är Niklas pappa? Boren eller Thrönblad?
Det vet vi inte än men båda verkar ju tro att de är pappa till Nicklas. Det kan vara vilken som helst av dem eller nån annan. Vi får väl se.
Citera
2015-04-08, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enklistra
Det har jag svårt att tro. Läkaren fanns ju när Eva var liten, och var läkare redan då. Att han verkade förvånad över jordskott kan ju vara fejkat men det intrycket fick inte jag. Men jag är ändå nyfiken på om han har någon mer betydelse än det vi sett hittills. Han var ju särskilt intresserad och kunnig på just jordskott så att han bara försvann känns som en miss.
Citera
2015-04-08, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
Vore kul, men de ska ju vara små, Brost är lång som bara den.

Det vet vi ju egentligen inte?
Citera
2015-04-08, 10:17
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Storm har väl personligt hämndbegär? Visade inte han något ärr efter närkontakt med trollen?
Teori om Harry Storm:

När Gerda söker upp honom för att få kontroll över vättarnas skatter så säger hon: "Då kan även du få det du vill ha" (eller något liknande).

Vad kan det vara, då? Jag tror att det handlar om hans själ. På hemsidan som Jörgen sitter och läser - och som handlar om skogsrån (c:a 49 min) - står det om män som förförs av skogsrån att de blir "tystlåtna och inbundna" eftersom de "förlorat sin själ till skogsrået".

Jag tror att skogskarlen Storms aversion mot trolltygen beror på detta. Han har blivit förförd av ett rå och är nu på jakt efter sin själ, samtidigt som han brinner av vrede mot allt oknytt.
Citera
2015-04-08, 12:34
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Tja, vi har väl aldrig fått veta vem hennes mamma är?

Eva sade till Gerda i något av de första avsnitten att det var hennes (Gerdas alltså) fel att Evas föräldrar skyllde sig, så implikationen är att Gerda gökat med båda cheferna för bolaget. Märkligt dock att hon påstod att det var Borén som var pappan, Thörnblad (som dessutom kände till sanningen, åtminstone mot slutet av sitt liv) hade väl gått lika bra att pressa på pengar?
Citera
2015-04-08, 12:47
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Eva sade till Gerda i något av de första avsnitten att det var hennes (Gerdas alltså) fel att Evas föräldrar skyllde sig, så implikationen är att Gerda gökat med båda cheferna för bolaget. Märkligt dock att hon påstod att det var Borén som var pappan, Thörnblad (som dessutom kände till sanningen, åtminstone mot slutet av sitt liv) hade väl gått lika bra att pressa på pengar?
Om Johan Thörnblad var skild gick det väl inte att pressa honom på pengar? Men hon har nog försökt med båda män, hon verkar vara den giriga typen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in