2015-03-30, 22:57
Medlem
Weeners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azper
Muns är väl den stora "efterblivna" tjockisen?!
Muns är absolut inte Niklas, du har helt missat poängen.

Muns är den gestalt vi skymtat några gånger redan, första gången i Evas källare när den lämnade "saften" till Josefine, andra gånge i förra avsnittet när Eva lämnade Kiss-Lisa i skogen och en kåpklädd varelse kom traskande med en lampa.

Muns är muns och ingen karaktär vi redan känner, det är vad jag tror.

Dock tror jag det är något med Niklas, fick starka Tor-vibbar när han i åskovädret skrek och slog i luften på åkern. Kanske nån slags jätte eller så?
Citera
2015-03-30, 22:57
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Men vem är det som tar ungarna, då? Är det Muns eller ännu en art varelser som ej setts ännu?
Måste väl vara Muns. Efter att de dödade hans familj tar han nu deras barn.
Citera
2015-03-30, 22:58
Medlem
Baalzamons avatar
Jag noterar att SVT inte har någon "Muns" med i rollistan. Hade varit kul att få veta vem som spelar honom annars.
Citera
2015-03-30, 22:59
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Tvivlar jag på, han är nog snarare vanlig människa från Finlands djupa skogar, och har där hamnat i bråk med skogens väsen. Kanske hans familj blivit dödade och det är därför han vill döda dom alla nu.

Det tror jag inte alls. Han har ett svenskt namn och talar finska med sin hund. Han stämmer precis in på de gamla historierna om de skogs- och trollkunniga kloka gubbarna från de djupa skogarna i norra Värmland, Orsa Finnmark och det inre av Bergslagen som det berättas om i diverse etnologiska undersökningar. När de flyttade över till Sverige på 1700-talet fick de svenska namn men behöll sitt finska språk och sedvänjor. Han är egentligen ett slags "anti-Ylva", som i sin tur är ett typexempel på en klok gumma (eller "häxa" om man så vill).
Citera
2015-03-30, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weener
Muns är absolut inte Niklas, du har helt missat poängen.

Muns är den gestalt vi skymtat några gånger redan, första gången i Evas källare när den lämnade "saften" till Josefine, andra gånge i förra avsnittet när Eva lämnade Kiss-Lisa i skogen och en kåpklädd varelse kom traskande med en lampa.

Muns är muns och ingen karaktär vi redan känner, det är vad jag tror.

Dock tror jag det är något med Niklas, fick starka Tor-vibbar när han i åskovädret skrek och slog i luften på åkern. Kanske nån slags jätte eller så?

Jo du har nog rätt, Men Niklas är väl den sista överlevande varelsen under jord som Ylva hittade när dom förgiftade skogen?
Citera
2015-03-30, 23:03
Medlem
Weeners avatar
Citat:
Jo du har nog rätt, Men Niklas är väl den sista överlevande varelsen under jord som Ylva hittade när dom förgiftade skogen?
Nej, Niklas är Niklas (som antagligen är nåt slags åskväsen)

Muns är Muns som vi sett i kåpa smyga runt. Det var Muns som var den sista överlevande varelsen.

Niklas är inte förklädd till Muns. Omöjligt.
Citera
2015-03-30, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Och vem Muns(?) är...

Det berättade tanten
Citera
2015-03-30, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weener
Nej, Niklas är Niklas (som antagligen är nåt slags åskväsen)

Muns är Muns som vi sett i kåpa smyga runt. Det var Muns som var den sista överlevande varelsen.

Niklas är inte förklädd till Muns. Omöjligt.

Okej, fan vad förvirrande detta är, känns som man måste se om hela serien sen när sista avsnittet har sänts. Så man får klarhet i allting, bara snurrar i roten på en nu.
Citera
2015-03-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Och vad fan är det tanten har i badkaret?

Det som ska återställa vattnet
Citera
2015-03-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
Taxichaffisen
Gamlingen på ålderdomshemmet
Han som kom undan och rymde (de andra mördades ju)

Plus han som blev nermald
Citera
2015-03-30, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Min lista på väsen (och halvväsen):
  • Jordskottet - parasiten som förenar sig med människor, typ Wass och Eva.
  • Bäckrået - det där som Ylva har i badkaret
  • Skogsrået - Esmeralda
  • Trollet - typ taxichaffisen som gillar guld och har haft svans
  • Vätten - dvs Muns. När de berättade om det ursprungliga fördraget mellan Adolf-Fredrik Törnblad på 1700-talet visade de lite kopparstick "på de små", och talade om det lilla folket som bodde under jorden.
  • Den bergtagna - Josefin
  • Häxan - Ylva
  • Häxhammaren - finngubben Storm (som säkert stammar från finnskogarna i Bergsslagen och därigenom är ett slags manlig "häxa")

Roligt att de har fått in så mycket mellansvensk folklore och kulturhistoria i denna TV-serie.

Fast josefin har också jordskott i sig
Citera
2015-03-30, 23:11
Medlem
Citat:
Muns är väl den stora "efterblivna" tjockisen?!
Nej det är Nicklas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in