Citat:
Ursprungligen postat av
Butter200
Yttrandefriheten är väl inte absolut, varken här eller någon annan stans. Var har du fått det ifrån? Men det är inte min poäng, jag tycker personligen inte att det Vilks gör borde göras olagligt. Det har ju vart på tal i EU att göra kränkning av andras religion till ett brott. Jag tror inte Linderborg vill skärpa lagstiftningen heller. Men du tycker alltså att det är vettigt med en sån här cirkus, och du tycker det är bra gjort av Vilks att gå med på att kosta skattebetalarna såna skyhöga summor för en sketen debatts skull. Jag tycker det är egotrippat och att han får löjligt mycket uppmärksamhet. Livvakter javisst, men det är inte försvarbart att slänga pengar på ett fånigt jippo. Alla vet att Linderborg och Vilks inte är överens. Vad tror man ska komma fram i en debatt bevakad av k-pister som ingen redan visste? Pinsamt.
För mig är den absolut. För mig har vi inte yttrandefrihet i Sverige. Vissa människors rätt att slippa känna sig kränkt står över yttrandefriheten, vilket är en skymf mot begreppet.
En cirkus av rang är det förstås. Att säkerheten runt hans person är
så rigorös är väl dock en nyhet för de allra flesta, inklusive mig, vilket för debatten har ett värde i sig. Polisen gör ju trots allt inte detta för att det är roligt eller för att Vilks vill det, de gör det för att det är den säkerhet de avgör krävs för att skydda hans liv.
För mig gör Vilks ett par viktiga poänger som man egentligen inte gör ostraffat (inte nödvändigtvis i rättslig mening) idag – han visar att vi har muslimer i Sverige som med väldigt små provokationer kan förvandlas till en mycket farlig skara terrorister. Han visar att yttrandefriheten inte alls väger tungt hos ett gäng inflytelserika mäktiga människor och dessa muslimer när det kommer till uttryck som de inte gillar, eller personer de inte gillar.
Vilks har ALDRIG sagt något som är att betrakta som rasism eller dylikt, han har bara gjort konst. Detta är förstås väldigt provocerande för en stor grupp journalister som därför inte på ett enkelt sätt kan avfärda honom som en rasist – han är ju en konstnär, och det är ju vanligtvis något väldigt trevligt ur vänsterperspektiv. Som sagt, det blir syntax error. Yttrandefriheten vill man gärna säga att man håller högt, samtidigt kan man inte i sin vildaste fantasi acceptera att yttrandefriheten inbegriper att reta upp muslimer (eller en annan grupp lättkränkta människor).
Hur man än vänder på detta så är Vilks ett offer i det här. Säkerheten ser ut som den gör för att situationen skapad av islamistisk aktivism kräver det. Och så länge yttrandefriheten är något värd, så är vi skyldiga att försvara Vilks mot hotet.