Citat:
Ursprungligen postat av
jalokin
Öppna ögonen. Tänk med hjärnan. Alla skapelser har en skapare, det är LOGISKT. Om du hittar en tavla ute i skogen utan signatur eller någonting som kan avslöja vem som har målat tavlan, så betyder det inte att tavlan har skapat sig av sig själv. Självklart finns det någon som har målat tavlan, även fast du inte kan se, höra eller känna personen. Alla byggnader har en byggare. Alla skapelser har en skapare.
Jämför inte förökning av biologiska varelser med att bygga prylar. Sen talar du ju emot ditt eget argument om gud eftersom om alla skapelser har en skapare så kan inte guden finnas utan att någon har skapat den. Att säga "gud är evig" är
inte en lösning på det problemet. Det finns inget som tyder på att biologiskt liv är skapat av en skapare.
Citat:
Den enda sanna guden är den som beskrivs i bibeln, sedan finns det oändligt många fiktiva gudar som människan själv har hittat på.
Skapelseberättelsen i bibeln är konstaterat falsk. Bibelns berättelser går helt enkelt inte ihop med det vetenskapen känner till om vår verklighet idag. Hur har kommit fram till vad som är
"den rätta" guden. Ännu ett
"bevis" kanske?
Citat:
Alltså om en ateist inte säger att Gud inte finns, måste det betyda att han endast tror att Gud inte finns, vilket gör honom till en agnostiker.
Ja, de flesta ateister är agnostiker. Vi vet ju inte hur allt startade om det nu gjorde det. Det är intellektuellt hederligt att erkänna det, eftersom det är sanningen. Ingen vet.
Däremot kan man vara tämligen säker på att exempelvis det som står i bibeln inte är korrekt, och därmed att just den gudsförklaringsmodellen är åt helvete. Dessutom är du själv ateist när det gäller alla andra gudar utom just den du tror på, eller hur?
Citat:
Läs mitt exempel igen. Bara för att jag vet att det finns guld i kina betyder det inte att jag är allvetande. Allt som krävs är 1 bevis på att guld finns, för att det ska vara sant.
Vi har inte ett enda bevis på att gud finns. Vi har inte heller något bevis på att någon gud inte finns.
(eller fanns)
Citat:
Eftersom alla skapelser har en skapare, så är det även någon som har skapat världen -> gud. 1 bevis.
Det finns ingen anledning att kalla biologiskt liv för skapelser, eftersom inget tyder på att biologiskt liv på jorden har skapats av någon annan slags livsform, och verkligen inte en övernaturlig entitet.
Och även om det nu skulle vara någon slags utomjording eller liknande som planterat livet på jorden så säger det absolut ingenting om hur universum startades, eller hur den där utomjordingen kom till. Du försöker bevisa en gudsexistens med en korkad språklig krumbukt. Det går inte, och det är
definitivt inte ett bevis. Det är bara hjärndött.
Rymdvarelseteorin är faktiskt troligare än gudsteorin, eftersom vi åtminstone har ett exempel på en avancerad livsform som kan leka med genetik och liv. Människan. Övernaturlighet som koncept är inte bevisat överhuvudtaget så gudsförklaringen om hur liv kom till på jorden är därmed mindre trolig.
Citat:
Jag tänker logiskt, och det är alltid det logik jag utgår ifrån. Därför jag blev kristen, för jag började ifrågasätta big bluff. Att slumpen har skapat alla djur, växter, träd, vatten, luft, rymd och alla naturens fysiska och matematiska lagar, det är OLOGISKT.
Nej, du är inte logisk för fem öre. Du verkar mer pantad i skallen än dom flesta ärligt talat. Och det där med slumpen. Om vattnet fryser till is pga att tempraturen sjönk, är det då slumpen som har skapat isen? Nej, den isen hade ingen skapare. Den var bara en konsekvens av att tempaturen sjönk, och tempraturen sjönk pga någon annan naturlig process.
Allt vi känner till i verkligheten är en konsekvens av det som hände tidigare, och utifrån det logiska resonemanget har vetenskapen räknat ut att det vi kallar för big bang är en korrekt skapelseberättelse. Innan det vet dock
ingen vad som hände, och det är just därför de allra flesta ateister säger att vi inte vet om det finns någon gud. När man säger det så syftar man inte på den kristna guden.