2015-03-29, 22:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watsup
Känner flera personer som inte röstar SD som tyckt intervjun var närmast inhuman och vidrig. Känslan är att de flesta som sätt den tycker den var riktigt otrevlig. Sen finns det ju alltid en klick vänsterradikala som spyr ut sitt hat oavsett vad som skulle hända.

Reaktionerna på det här programmet skiljer instruktivt agnarna från vetet. Vi ser:

A) dels människor som anser, att "intervjun var närmast inhuman och vidrig", ty man sparkar INTE "på någon som ligger, [eller slår] undan kryckan för någon som försöker stå eller att avsiktligt [krossar] någon som är svagare än du. Oavsett vem det är och oavsett hur fruktansvärt illa du än tycker om den personen, dennes åsikter, bakgrund eller utseende".

B) dels människor, som antingen är helt känslokalla för dessa synpunkter eller som känslokallt framför, att Skavlan borde ha sparkat m-y-c-k-e-t hårdare (t.ex. Virtanen i Aftonbladet), ty ändamålet helgar medlen.

Massinvandringsförespråkare, vänstern och vänsterliberaler är starkt överrepresenterade i grupp B.
Citera
2015-03-29, 22:19
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det där är väl inte skrivit av Lena Mellin?

För att svara på din fråga. Nej, Lena Mellin har aldrig rätt.

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article20546654.ab Jag var alldeles för snabb, ingen granskning
Citera
2015-03-29, 22:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Eeh? SvD igår vid 17-tiden menar att i Sverige var det ingen tittarstorm på fredagskvällen och hela lördagen; men däremot i Norge. Har SVT försökt mörka reaktionerna i Sverige tills det inte gick längre?

Svar JA.
Citera
2015-03-29, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Jag håller med dig från tidigare inlägg att det vore intressant att höra Åkesson lägga ut texten en aning om vad folk i partiet tyckte om filmen: Jag tycker (utan att vara medlem) att den är plump men att innebörden och meningen i den är mer aktuell idag än då! Därför förstår jag att Åkesson inte tog avstånd från den, plump eller inte.

Så vad var ditt syfte från första början med 'nigger'-grejen? Att bara folk iklädda burqa skall få diskutera sinsemellan hur många procent av folk med burqa i Sverige som lyfter bidrag jämfört försörjer sig själva och hjälper till att dra vårat samhällslass? Jag förstår inte din poäng här, så förtydliga gärna.

Det handlade om din liknelse om prides representation/dåliga representation för honosexuella i allmänhet. Det är mer ok att raljera kring och överdriva en viss grupps sidor om man själv är en del av den. Egentligen oviktigt i sammanhanget, särskilt om min liknelse inte är begriplig.
Citera
2015-03-29, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
B) dels människor, som antingen är helt känslokalla för dessa synpunkter eller som känslokallt framför, att Skavlan borde ha sparkat m-y-c-k-e-t hårdare (t.ex. Virtanen i Aftonbladet), ty ändamålet helgar medlen.[/indent]

Massinvandringsförespråkare, vänstern och vänsterliberaler är starkt överrepresenterade i grupp B.

Virtanen skrev troligen sin text tidigare i veckan, baserat på söder-kommunist-klimatet på Twitter (de var livrädda för att Åkesson skulle släppas in i värmen). Sen justerade han bara upp den innan publicering och såg till att den stämde med det som framkommit i programmet. De vars anus Virtanen avsåg att slicka håller ändå till största delen med honom, så ur hans perspektiv är ingen större skada skedd. Tänk på att vi pratar om en klubb för inbördes beundran här där man vinner poäng på att vara så avståndstagande som möjligt.
Senast redigerad av SkepticsLTD 2015-03-29 kl. 22:28.
Citera
2015-03-29, 22:26
Medlem
Helt ärligt så tyckte jag hans svar på filmen var dålig.

Varför kan man inte ställa Sverige mot folk som är invandrare?

Ska inte Sverige och svenskar prioriteras före dom som inte medborgare. Ja medborgare menar jag ni pk nötter som tror det handlar om etnisk bakgrund.

Sen hur kan man inte bli förvånad om en grupp människor inte gillar islam som religion. Det sker ju så mycket skit i religionens namn och länderna där man följer islam bryter mot mänsklig rättigheter.

Säger inte alla är dåliga människor men hur i helvete kan någon bli förvånad att folk inte vill ha med den religionen att göra.

Hela grejen tappa ju sin mening med att bli svensk medborgare om inte landets invånare prioriteras.

Skönt att större delen av norske folket har förstått va dom håller på med i Sverige.
Citera
2015-03-29, 22:26
Medlem
frdks avatar
2v av SD headlines.
Oavsett vad de betalar PR avdelningen så ge dom dubbelt!

Lena brukar vara klok, men här måste hon rätta sig till agendan och hitta spöken.

Skavland klampade i klaveret, PK ilskan förstörde hans image.
mer intelligenta frågor hade varit på sin plats, oavsett besökare i soffan.
Man ska inte vara journalist om man är så starkt politiskt vinklat att man inte ser skillnad på människa och yrke. Hjärnsläpp!
Citera
2015-03-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Reaktionerna på det här programmet skiljer instruktivt agnarna från vetet. Vi ser:

A) dels människor som anser, att "intervjun var närmast inhuman och vidrig", ty man sparkar INTE "på någon som ligger, [eller slår] undan kryckan för någon som försöker stå eller att avsiktligt [krossar] någon som är svagare än du. Oavsett vem det är och oavsett hur fruktansvärt illa du än tycker om den personen, dennes åsikter, bakgrund eller utseende".

B) dels människor, som antingen är helt känslokalla för dessa synpunkter eller som känslokallt framför, att Skavlan borde ha sparkat m-y-c-k-e-t hårdare (t.ex. Virtanen i Aftonbladet), ty ändamålet helgar medlen.

Det där blev ju lite lustigt med tanke på att en rad personer i tråden som ogillar intervjun uttrycker sig väldigt mycket grövre och hårdare mot andra, exempelvis olika folkgrupper som definitivt inte är starka i Sverige. Det blir ju ett enormt hyckleri om någon tycker Skavlan inte får ifrågasätta Åkesson men själv får man förolämpa och förnedra folk lite hursomhelst.

Så ska vi då säga att hycklare är starkt överrepresenterade i grupp A?
Citera
2015-03-29, 22:39
Bannlyst
Pinsamt är ordet. Nu får man tydligen inte ställa tuffa frågor till Jim il Sung utan alla ska hylla den store ledaren och gripas av masshysteri och tracka på Skavlan som hade fräckheten.
Finns politiker som har gjort sju resor värre men då applåderar FB.
Offerkoftatävlingen når nya nivåer.
Citera
2015-03-29, 22:42
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
2v av SD headlines.
Oavsett vad de betalar PR avdelningen så ge dom dubbelt!

Lena brukar vara klok, men här måste hon rätta sig till agendan och hitta spöken.

Skavland klampade i klaveret, PK ilskan förstörde hans image.
mer intelligenta frågor hade varit på sin plats, oavsett besökare i soffan.
Man ska inte vara journalist om man är så starkt politiskt vinklat att man inte ser skillnad på människa och yrke. Hjärnsläpp!

Jag berömde nyss Lenas text om DÖ som ungefär var flashbacks, men enligt den här är jag tydligen ett troll

Kan tillägga att jag hade tänkt rösta på piratpartiet i EU valet (som jag inte bryr mig om ) men pga den negativa press SD fick så blev jag tvungen att rösta på SD istället, blir nog liknande effekter här
Citera
2015-03-29, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Du fortsätter att undvika sakfrågan hur det gjordes. Vilket är det enda centrala. Och som kritiken riktar sig. Detta har du inte svarat på.

Media kan du inget om, vilket däremot är min profession.

Saken är följande: Den som intervjuar är per se i maktposition. Det är själva utgångspunkten. Annars är intervju meningslös. Varje Intervjun läggs upp i det perspektivet. Därför har reportern ett ansvar.

Kort sagt : Man har som förste position en makt och kan styra samtalets inriktning och i det finns en yrkesetik

Den intervjuade ska veta detta innan intervjun. Skavlan bryter mot detta genom att först lansera sig som familjeprogramsledare, men sedan svänger om till att vara granskande reporter.

Oavsett Sd:s politik har det inte med saken att göra. Inte heller partiets bakgrund. Utan hur intervjun gjordes. Den neutrale observatören kan genast se detta faktum. Vilket är min utgångspunkt.

Om du ska citera mig ska du ta med hela mitt inlägg, särskilt med tanke på att det är där jag besvarar din fråga:

Jag har inga problem med att det ställs kritiska frågor till JÅ på Skavlan. Jag har förstått att det är det enda du tycker är viktigt och ältar det om och om igen i den här tråden. Jag delar inte din uppfattning. Hur svårt kan det vara att fatta det?

JÅ kommer med sina vanliga floskler kring att deras vice var ledsen för att han kallat muslimer för parasiter och därmed var allt glömt och förlåtet, nolltoleransen till trots. En uppenbar eftergift till övriga olämpliga uttalanden i partiet. Hycklar JÅ? Ja! Är det ett problem för ett parti som vill framstå som rumsrena? Ja! Kommer det leda till att de blir inflytandefähiga? Nej! Detta lyckades Skavlan påvisa. Det tycker jag var skickligt! Hur gjorde han det? Genom en drivande och tuff intervjuteknik! Allt gott!

Om vi nu icke-professionella kan tillåtas ha en åsikt i ämnet av den på området allvetande TheLucky så finner jag följande:

Dina floskler kring journalistikens etiska regler är sedan länge överträdda, såväl i Sverige som utomlands - skjutjärnsjournalistik, propagandadokumentärer, dolda mikrofoner och kameror. Att du tycker att de högsta etiska yrkesreglerna ska gälla just för din lille kelgris finner jag närmast patetiskt. Om din "mediakunskap" kommer av att du precis börjat på journalisthögskolan kan man ju förlåta din naivitet, annars är du nog ett förlorat case.

JÅ fick dessutom en genomgång av områdena för intervjun innan. Skavlan har dessutom tidigare visat att han kan vara frän i intervjuteknik. Om JÅ och hans presstab missat detta får de skylla sig själva.

För övrigt, moderator till trots, anstår det inte dig att stipulera vad som är det "enda centrala" i denna tråd.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2015-03-29 kl. 22:45.
Citera
2015-03-29, 22:44
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustNeverDies
Om jag inte hade ställt tuffa frågor hade jag varit den första journalisten som hade intervjuat Jimmie Åkesson utan att ställa tuffa frågor.

Oj, detta bli bara bättre och bättre. Ett uttalande i klass med:

* Om jag inte får dricka öl på skolavslutningen är jag den enda i klassen som inte får dricka.

Som ett barns försvar.

Japp. Det var ett mycket avslöjande svar från Skavlan.

http://www.svt.se/kultur/har-svarar-skavlan-pa-kritiken-1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in