2015-03-29, 22:07
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Suck.

Du skrev:

Men för helvete: att det ställs kritiska frågor till JÅ. Saken handlar inte om det görs utan hur och i vilket sammanhang. Problem med det?

Jag skrev i mitt svar om min uppfattning av sammanhanget samt hur kritiken framfördes:

[i]Jag har inga problem med att det ställs kritiska frågor till JÅ på Skavlan. Jag har förstått att det är det enda du tycker är viktigt och ältar det om och om igen i den här tråden. Jag delar inte din uppfattning. Hur svårt kan det vara att fatta det?

Du fortsätter att undvika sakfrågan hur det gjordes. Vilket är det enda centrala. Och som kritiken riktar sig. Detta har du inte svarat på.

Media kan du inget om, vilket däremot är min profession.

Saken är följande: Den som intervjuar är per se i maktposition. Det är själva utgångspunkten. Annars är intervju meningslös. Varje Intervjun läggs upp i det perspektivet. Därför har reportern ett ansvar.

Kort sagt : Man har som förste position en makt och kan styra samtalets inriktning och i det finns en yrkesetik

Den intervjuade ska veta detta innan intervjun. Skavlan bryter mot detta genom att först lansera sig som familjeprogramsledare, men sedan svänger om till att vara granskande reporter.

Oavsett Sd:s politik har det inte med saken att göra. Inte heller partiets bakgrund. Utan hur intervjun gjordes. Den neutrale observatören kan genast se detta faktum. Vilket är min utgångspunkt.
Senast redigerad av TheLucky 2015-03-29 kl. 22:09.
Citera
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttoR
Kritiken är som intensivast i Norge så norrmännen är alltså extremt lättkränkta!?

Det vet jag inte, men jag tror att en genomsnittlig SD-are här på FB är mer lättkränkt än vad baggarna är...
Citera
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Den här floskeln körde ju pk-troende för tio år sedan, kul att se den återanvändas!
Och ändå har den inte sjunkit in.
Citera
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Klockren analys av Lena Mellin! Hon skriver oftast (inte alltid) klokt och träffsäkert, så även denna gång.

Och, ja, sverigedemokrater är lättkränkta. T.o.m mer lättkränkta än muslimer. Och då är det illa, rejält illa...

Kanske även du vaknar upp en vacker dag, vem vet.

Demokratin i Sverige idag är ute på riktigt hal is. Att du inte upptäckt detta ännu kan bara beklagas. Det spelat ingen roll vilket parti man håller på då det tyvärr finns anledning att vara bedrövad oavsett.
Citera
2015-03-29, 22:08
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Varför skulle han ta avstånd ifrån deras mest framgångsrika reklamfilm någonsin? Att tv4 valde att censurera den väckte en enorm debatt och uppståndelse kring det hela. Det SD behövde vid den tiden var just uppmärksamhet då de var portade från partiledardebatten och den offentliga debatten.
Den reklamen är ju pinsamt dålig. Även om man röstar SD.
Citera
2015-03-29, 22:08
Medlem
Citat:
Generellt anser jag att JÅ har gjort SD mer rumsrent och fått till ett mindre hårt klimat, men kom igen, glöm inte var man kom ifrån. Man har fortfarande en lång väg att vandra som jag ser det, partiet drar fortfarande uppenbart rasistiska människor till sina förtroendeposter. Att reservationslöst acceptera en plump, smaklös och människouppdelande film och fullt acceptera en vice som kastat ur sig epitetet parasiter om muslimer är knappast att göra allt för att skapa ett mjukt klimat eller "städa ur" partiet.

Jag håller med dig från tidigare inlägg att det vore intressant att höra Åkesson lägga ut texten en aning om vad folk i partiet tyckte om filmen: Jag tycker (utan att vara medlem) att den är plump men att innebörden och meningen i den är mer aktuell idag än då! Därför förstår jag att Åkesson inte tog avstånd från den, plump eller inte.

Citat:
Ordet nigger har alltid haft en negativ klang, ja, men används alljämt och har länge använts mellan dem. Det var detta som var min poäng.

Så vad var ditt syfte från första början med 'nigger'-grejen? Att bara folk iklädda burqa skall få diskutera sinsemellan hur många procent av folk med burqa i Sverige som lyfter bidrag jämfört försörjer sig själva och hjälper till att dra vårat samhällslass? Jag förstår inte din poäng här, så förtydliga gärna.
Citera
2015-03-29, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Granskningsnämnden hade - till skillnad från dig - dock "problem" med det programmet och fällde det... varför det framstår som lite märkligt av dig att åberopa ett fällt (!) program som enl. dig helt OK.
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/04/15/skavlan-falls-intervju-med-anna-wahlgren
Det verkar som du har en respektlös inställning till tittarna. Så här skriver en (kvinnlig) bloggare (som inte röstar på SD) om programmet:
Du kan förmodligen inte alls förstå den här reaktionen.
Du har rätt. När jag svarade på din fråga företrädde jag bara mig själv och inte granskningsnämnden eller Sveriges alla tv-tittare. För övrigt fälldes programmet pga något som Anna sagt (att dotterns bok egentligen var skriven av fadern) och inte pga att Skavlan var för tuff mot Anna.
Citera
2015-03-29, 22:09
Medlem
GlennertOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Givetvis blev Skavlan fylld av avsky och övergick till en hårdare ton när de pratar om SD-företrädares vidriga uttalanden. Fullt normalt och precis på det sätt de flesta svenskar reagerar.

Det spelar ingen roll vad Skavlan personligen tänker och tycker om Åkesson. Som journalist skall han, i alla lägen, förhålla sig objektiv till den han intervjuar.
Citera
2015-03-29, 22:10
Medlem
Om jag inte hade ställt tuffa frågor hade jag varit den första journalisten som inte hade intervjuat Jimmie Åkesson utan att ställa tuffa frågor.
Skavsårs försvar.

Oj, detta bli bara bättre och bättre. Ett uttalande i klass med:

* Om jag inte får dricka öl på skolavslutningen är jag den enda i klassen som inte får dricka.
Som ett barns försvar.

SD:s budget för reklam har sparat åtskilliga miljoner denna helg.
Citera
2015-03-29, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennertO
Det spelar ingen roll vad Skavland personligen tänker och tycker om Åkesson. Som journalist skall han, i alla lägen, förhålla sig objektiv till den han intervjuar.
Nej. Det beror helt på vilken sorts program/tidning o.s.v. det är. Skavlan är inte en objektiv nyhetskälla.

Och tycker du att Skavlan skulle hållit sig helt känslolös och okritisk även om han intervjuat en barnvåldtäktsman? Klart som fan han måste få ifrågasätta rasism inom Sveriges tredje största parti.
Citera
2015-03-29, 22:14
Medlem
Passepartouts avatar
Eeh? SvD igår vid 17-tiden menar att i Sverige var det ingen tittarstorm på fredagskvällen och hela lördagen; men däremot i Norge. Har SVT försökt mörka reaktionerna i Sverige tills det inte gick längre?

"Men i motsats till reaktionerna i Sverige, som kretsat kring att den sjukskrivne partiledaren ens bjudits in till programmet och som var mest upprörda innan intervjun ens sänts, kallas intervjun för ”mobbning” i grannlandet, skriver Verdens Gang." http://unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/norsk-tittarstorm-efter-sd-intervju_4446145.svd
Citera
2015-03-29, 22:16
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Och ändå har den inte sjunkit in.

Eller så är inte SD rädda för allt främmande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in