Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Suck.
Du skrev:
Men för helvete: att det ställs kritiska frågor till JÅ. Saken handlar inte om det görs utan hur och i vilket sammanhang. Problem med det?
Jag skrev i mitt svar om min uppfattning av sammanhanget samt hur kritiken framfördes:
[i]Jag har inga problem med att det ställs kritiska frågor till JÅ på Skavlan. Jag har förstått att det är det enda du tycker är viktigt och ältar det om och om igen i den här tråden. Jag delar inte din uppfattning. Hur svårt kan det vara att fatta det?
Du fortsätter att undvika sakfrågan hur det gjordes. Vilket är det enda centrala. Och som kritiken riktar sig. Detta har du inte svarat på.
Media kan du inget om, vilket däremot är min profession.
Saken är följande: Den som intervjuar är per se i maktposition. Det är själva utgångspunkten. Annars är intervju meningslös. Varje Intervjun läggs upp i det perspektivet. Därför har reportern ett ansvar.
Kort sagt :
Man har som förste position en makt och kan styra samtalets inriktning och i det finns en yrkesetik
Den intervjuade ska veta detta innan intervjun. Skavlan bryter mot detta genom att först lansera sig som familjeprogramsledare, men sedan svänger om till att vara granskande reporter.
Oavsett Sd:s politik har det inte med saken att göra. Inte heller partiets bakgrund. Utan hur intervjun gjordes. Den neutrale observatören kan genast se detta faktum. Vilket är min utgångspunkt.