2015-03-23, 13:26
Medlem
En del har svårt med ekonomi.
Se det så här:
Du får 50cl i ölglaset om du betalar kontant men bara 45cl om du avbetalar.
Citera
2015-03-23, 23:22
Medlem
Alla lån som används till något som inte ger positivt kassaflöde är att se som konsumtion. Det gäller även bostadslån. Vill man inte vänta 100 år på att spara ihop till en bostad så köper man en med lånade pengar och betalar ränta. Vill man inte vänta ett år på att köpa senaste iphonen så skaffar man ett abonnemang där telefonen "ingår". Många som svär att de aldrig skulle handla på kredit har i många fall säkert själva bostadslån eller mobil på avbetalning.
Senast redigerad av Oceanliner 2015-03-23 kl. 23:28.
Citera
2015-03-23, 23:58
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oceanliner
Alla lån som används till något som inte ger positivt kassaflöde är att se som konsumtion. Det gäller även bostadslån.

Dock är ju bostadslån i de allra flesta fall en bra affär, väldigt få köper en bostad som kostar mer än att hyra motsvarande.
Citera
2015-03-24, 00:07
Medlem
Jag ser det som att det är lite som med tunga droger. Det finns de som kan hålla de på en bra nivå. Men risken att trilla dit är överhängande. Därför är det bästa rådet att helt enkelt hålla sig borta.
Citera
2015-03-24, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Dock är ju bostadslån i de allra flesta fall en bra affär, väldigt få köper en bostad som kostar mer än att hyra motsvarande.

Kanske men det var inte riktigt det perspektivet vi diskuterade. Det är väl billigare att köpa en dator på avbetalning än att leasa den? Är väl också billigare att köpa en lägenhet utan att ta lån än att betala ränta varje månad till banken? Det kan också vara en bra affär att köpa en dator på avbetalning idag som är på rea än att spara tre månader och köpa den kontant till ordinarie pris.
Citera
2015-03-24, 09:17
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Jag ser det som att det är lite som med tunga droger. Det finns de som kan hålla de på en bra nivå. Men risken att trilla dit är överhängande. Därför är det bästa rådet att helt enkelt hålla sig borta.
Risken att trilla dit på "tunga droger" är faktiskt inte alls särskilt överhängande om man utgår från fakta och inte propaganda.
Citera
2015-03-26, 00:46
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oceanliner
Kanske men det var inte riktigt det perspektivet vi diskuterade. Det är väl billigare att köpa en dator på avbetalning än att leasa den? Är väl också billigare att köpa en lägenhet utan att ta lån än att betala ränta varje månad till banken? Det kan också vara en bra affär att köpa en dator på avbetalning idag som är på rea än att spara tre månader och köpa den kontant till ordinarie pris.

Men om du måste bo i en hyresrätt under tiden du sparar ihop till bostaden blir det en dålig affär att inte ta lånet. Tar man lån för att göra en nettobesparing eller öka sin intäkter är det såklart berättigat.
Citera
2015-03-29, 12:25
Medlem
Lånar man till konsumtion så har man inte råd..
Citera
2015-03-29, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
det är helt irrationellt, finns nog inget botemedel

Det är fullt rationellt om man får högre avkastning på kapitalbeloppet än räntan på dom lånade pengarna. Aktiemarknaden ger i snitt 10% per år och ett blancolån kostar 4% i ränta. Så han förlorar ju pengar på att inte låna.
Citera
2015-03-29, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Lånar man till konsumtion så har man inte råd..

Om jag har 15000kr över varje månad till whatever, och väljer att köpa en dator för 1000kr/mån i 12 månader istället för att betala allt direkt eller spara ihop till summan, har jag inte råd då? Hur kan du säga att man inte har råd om jag utan problem betalar tillbaka summan under avbetalningsperioden?

Även om jag hade 12000 att lägga ut direkt skulle jag lätt kunna tänka mig att ta det på 12 månader, för att det blir mindre kännbart och jag lider inte av att betala någon tusenlapp extra över perioden.
Senast redigerad av GillarKebabtallrik 2015-03-29 kl. 14:28.
Citera
2015-03-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus

Att köpa en bostad med instinkten att det är en bra affär är ju helt fel. Ett bostadslån är ju fortfarande ett lån och folk idag har bostadslån upp till öronen.

Säljer du din nuvarande bostad och går lite med vinst så måste du fortfarande ha någonstans att bo och skjuter då in pengarna i nästa bostad, som troligtvis blir en större & dyrare. Folk skjuter bara fram sin skuld utan någon som helst tanke på att den ska vara avbetald.

Folk kommer få problem i framtiden.
Citera
2015-03-30, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Om jag har 15000kr över varje månad till whatever, och väljer att köpa en dator för 1000kr/mån i 12 månader istället för att betala allt direkt eller spara ihop till summan, har jag inte råd då? Hur kan du säga att man inte har råd om jag utan problem betalar tillbaka summan under avbetalningsperioden?

Även om jag hade 12000 att lägga ut direkt skulle jag lätt kunna tänka mig att ta det på 12 månader, för att det blir mindre kännbart och jag lider inte av att betala någon tusenlapp extra över perioden.

"Det blir mindre kännbart". Ekonomiska idioter tänker månad för månad och inte i ett längre perspektiv. Ja, du kanske har råd att vara en ekonomisk idiot men du är fortförande en idiot.

TS: Hej, jag är på jakt efter en ny dator.
Säljare: Trevligt! Här har vi ett par bra modeller.
TS: Den där ser vass ut, den tar jag.
Säljare: Härligt! Den kostar 11 000 men du kan få den för 12 000.
TS: Det är taget!
Senast redigerad av errk 2015-03-30 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in