2015-03-22, 22:06
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag har strax över 100k på sparkontot. Jag köpte en Mac på avbetalning i mellandagarna. Hade jag inte råd med den?

Finns två sätt att se på det för mig.

Å ena sidan så tjänat du på att betala direkt istället för ränta.

Men då försvinner en stor summa. Det är inte säkert att du sparar ihop den igen under resp tid.

Det är ju inte hugget i sten att man kommer spara summan motsvarande vad man hade betalat om man tagit lån.

Utan det kan säkert vara lättare att ha en något mindre summa att röra sig med varje månad. Det extra för datorn kan tex ta bort en del av din krogbudget.
Senast redigerad av Bbobi 2015-03-22 kl. 22:08.
Citera
2015-03-22, 22:52
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Är bara intresserad av att höra hur ni som aldrig i helvete skulle ta ett lån om så livet hängde på det, ser allting som ekonomiska affärer etc resonerar? Hur ser era liv ut? Sitter ni och tråkar i en lägenhet, lägger pengar på hög "till pensionen" och låter era liv rinna iväg?
Jag resonerar som så att jag har 20.000 kronor över varje månad att resa, dricka öl och roa mig för.

Varför i helvete skulle jag ta ett lån? Jag vore ju fullkomligt tappad bakom flötet om jag gjorde det.

Vem som sitter och tråkar i sin lägenhet mest av dig och mig kan vi diskutera nån annan gång.
Citera
2015-03-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag resonerar som så att jag har 20.000 kronor över varje månad att resa, dricka öl och roa mig för.

Varför i helvete skulle jag ta ett lån? Jag vore ju fullkomligt tappad bakom flötet om jag gjorde det.

Vem som sitter och tråkar i sin lägenhet mest av dig och mig kan vi diskutera nån annan gång.

Låter härligt. Men förklara för mig varför man är tappad bakom flötet om man köper en dator på avbetalning, men inte om man dricker öl för samma summa varje månad? Kan man inte ha 18.000kr kvar till öl/resor/whatever OCH ha en dator på avbetalning utan att vara tappad eller?
Tycker man borde kunna köpa vad man vill på lån/avbetalning om man vet att man kan ta fakturorna, utan att bli kallad idiot av massor hycklare.
"böhöh att köpa något på avbetalning är gaaaaaallleeeeettt... det sa de på lyxfällan... brb ska åka in till krogen och bränna ett par tusen på gift"
Senast redigerad av GillarKebabtallrik 2015-03-22 kl. 23:11.
Citera
2015-03-22, 23:26
Medlem
Citat:
Låter härligt. Men förklara för mig varför man är tappad bakom flötet om man köper en dator på avbetalning, men inte om man dricker öl för samma summa varje månad?

Eftersom det som köps på avbetalning är dyrare än om du skulle köpa det med sparade pengar. Du kan inte jämföra en dator på avbetalning med att köpa öl. Du måste jämföra en dator på avbetalning med en dator som betalas kontant.

Avbetalningen gör att du tvingas betala ränta, vilket gör att du har mindre pengar så länge du betalar denna ränta.
Citera
2015-03-22, 23:41
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Låter härligt. Men förklara för mig varför man är tappad bakom flötet om man köper en dator på avbetalning, men inte om man dricker öl för samma summa varje månad? Kan man inte ha 18.000kr kvar till öl/resor/whatever OCH ha en dator på avbetalning utan att vara tappad eller?
Tycker man borde kunna köpa vad man vill på lån/avbetalning om man vet att man kan ta fakturorna, utan att bli kallad idiot av massor hycklare.
"böhöh att köpa något på avbetalning är gaaaaaallleeeeettt... det sa de på lyxfällan... brb ska åka in till krogen och bränna ett par tusen på gift"
Anledningen till att jag har 20.000 kronor över varje månad är att jag inte har något på avbetalning.
Citera
2015-03-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Eftersom det som köps på avbetalning är dyrare än om du skulle köpa det med sparade pengar. Du kan inte jämföra en dator på avbetalning med att köpa öl. Du måste jämföra en dator på avbetalning med en dator som betalas kontant.

Avbetalningen gör att du tvingas betala ränta, vilket gör att du har mindre pengar så länge du betalar denna ränta.

Ja men so what egentligen? Ni hakar upp er på räntan, som what, är någon tusenlapp spritt över återbetalningstiden när det gäller ett så litet lån? Visst många bäckar små men bara för att man tar ett lån tar man inte 20 till. Behöver jag en dator idag så betalar jag hellre 13k över 6 månader än 12k om 6 månader, då mitt behov kanske är större än att spara den där tusenlappen. Det gör inte mig till en idiot.

Jag jämför pengar med pengar. Att köpa öl för 1000kr per månad kostar lika mycket som att betala en faktura på 1000kr per månad.
Citera
2015-03-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Anledningen till att jag har 20.000 kronor över varje månad är att jag inte har något på avbetalning.

Nej och det är ju ditt val. Men bara för att någon väljer att dra ner på ölbudgeten och ha 18k över och lägga 2k på en avbetalning så betyder inte det att denne är tappad/idiot/efterbliven.
Citera
2015-03-23, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kehadegi
vad är räntan på ditt sparkonto? 1 %? sen 5-10 % i ränta på datoravbetalningen....

Finns räntefria avbetalningar...
Citera
2015-03-23, 09:00
Medlem
BigBusinesss avatar
Det handlar om ganska många argument mot lån till konsumtion. Orkar bara skriva ner ett par då jag sitter med mobilen:

Ett av de tydligaste argumenten är så klart att det blir dyrare. Ränta, faktureringsavgift och uppläggningsavgifter gör det dyrare att betala på avbetalning.

Frihet! Du kommer bara kunna belåna dig till en viss summa, sen är det stopp. Tänk om något dyker upp som du verkligen måste ha? Typfallet är ungdom med billån, som kommer på att de vill flytta och behöver bolån.

"Har råd" kan ju diskuteras. Om man blir sjuk, eller arbetslös? Att man har en viss summa över per månad nu betyder ju inte att man har det under hela uppläggningstiden.

Ur ett psykologiskt perspektiv. hur kul är det att betala av exempelvis en resa man redan varit på?
Citera
2015-03-23, 10:04
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Ja men so what egentligen? Ni hakar upp er på räntan, som what, är någon tusenlapp spritt över återbetalningstiden när det gäller ett så litet lån? Visst många bäckar små men bara för att man tar ett lån tar man inte 20 till. Behöver jag en dator idag så betalar jag hellre 13k över 6 månader än 12k om 6 månader, då mitt behov kanske är större än att spara den där tusenlappen. Det gör inte mig till en idiot.

Jag jämför pengar med pengar. Att köpa öl för 1000kr per månad kostar lika mycket som att betala en faktura på 1000kr per månad.

Fast de som tänker långsiktigt ekonomiskt har sett till att de har en buffert på 12 000 (minst) som gör att de kan köpa datorn idag (och inte om 6 månader) för 12 000 istället för att ta lån och betala 13 000.

Har man haft jobb ett par år och ser till att spara en summa av lönen så kommer nämligen de flesta ha en buffert som gör att de kan klara av att lägga ut en summa även för större utgifter som att man akut måste ha en ny dyr dator, mobil, etc.
Citera
2015-03-23, 10:35
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:

Det fetade summerar diskussionen. Du inser tydligen själv att denna princip är viktig om man vill bygga kapital men grälar ändå om huruvida konsumtionslån kan rättfärdigas.
Citera
2015-03-23, 10:37
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Nej och det är ju ditt val. Men bara för att någon väljer att dra ner på ölbudgeten och ha 18k över och lägga 2k på en avbetalning så betyder inte det att denne är tappad/idiot/efterbliven.
Givetvis är personen efterbliven om han/hon väljer att betala ränta om köpet går att slutföra med kontanter. Varför betala pengar åt en fordringsägare om du kan undvika det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in