Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Nej, eftersom vårt betalmedel består av likvärdiga enheter spelar det ingen roll hur de cirkulerar.
Om det inte spelar någon roll hur de cirkulerar, varför får i så fall banken inte låna ut 100% av spararens insatta kapital?
Och hur ska banken i så fall kunna betala tillbaka direkt när någon (inte alla samtidigt) vill ta ut sina pengar igen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Vi tar det genom ett exempel. Så får du avgöra själv sedan.
Reservkrav på 10% gäller i exemplet. Jag startar en bank och har nu 1000 SEK i kontanter i kassan och ingen in/ut-låning.
1) Olle1 kommer förbi och och jag går med på att låna ut 900 SEK till honom. Jag har 100 i kassan. Reservkravet uppfylls.
2) Olle1 spenderar kontanterna. Och Olle2 kommer förbi, öppnar konto och gör en deposit på 900 SEK. Nu har jag åter 1000 SEK i kassan (och skulle kunna låna ut mer).
3) Olle3 kommer förbi och vill låna. Nu kan jag låna ut max 827 av de 1000 jag har i kassan. Jag gör det. Nu har jag lånat ut 900+827=1727 och har 173 i kassan. Reservkravet klaras.
Som man kan se är det samma kontanter som cirkuleras. Så inga nya kontanter skapas.
Din beskrivning är i sak samma som finns i de exempel jag länkade till, inklusive crash-course filmen.
Din slutsats är också samma som min, att det är samma pengar som cirkulerar och att inga nya kontanter/pengar skapas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
För att man ska kunna tala om att det skapas betalmedel måste fordringarna på min bank (dvs de deposits som gjorts) användas som betalmedel. Nu finns det 900 i deposits. Använder nu Olle2 dessa fordringar som betalmedel så är det betalmedel som inte fanns tidigare.
Vem det är som skapade dessa 900 kan diskuteras. Men Olle2 som gjorde deposit och sedan valde att använda fordringarna som betalmedel ligger nära till hands.
Det du skriver nu förstår jag inte helt. Skapas pengar eller skapas de inte i den metod du beskrev ovan?
Om jag får gissa vad du menar när du antyder att det är Olle2 som skapar pengar när han använder sina fordringar som betalmedel:
1. Olle2 köper en cykel för sin bankbok
2. Olle2 skriver över sitt konto till cykelaffären där han köper en cykel.
3. Olle2 använder kontokort bundet till kontot och därmed sin fordring i banken som betalningsmedel.
4. Olle2 lånar ut sin bankbok till Olle4, med en skuldsedel där Olle4's cykel är pantad som säkerhet.
I alla fallen ovan är det samma pengar som används, de pengar som redan fanns sedan de sattes in på kontot och som är direkt bundna till de olika formerna.
1. När Olle2 betalar med bankboken är det ägandet av de pengar han satte in från början som överförs och indirekt användes som betalning. På vilket sätt har nya pengar skapats här?
2. Samma princip som 1.
3. Motsvarar samma typ av betalning som alla andra elektroniska betalningar, en överföring av pengar som redan finns. Om du menar att detta innebär att pengar skapas, då skapas pengar varje gång en betalning utförs.
4. Det som lånas ut är bundet till de pengar som från början sattes in på kontot, de kan bokföras som tillgång och skuld men återgien antar jag att det är samma pengar som cirkulerar och inga nya skapas enligt den princip du själv beskrev ovan.
Jag vet att detta inte ska blandas ihop med det fall då banken lånar ut pengar mot säkerhet genom att skapa dem ur tomma intet på kontot, som jag redan hänvisat till flera gånger tidigare.
Om det är som du säger med Olle2 och pengar skapas genom bankkundens användande av fordran så är det något annat och något som inte förklaras i de beskrivningar jag hänvisar till, inklusive filmen.
Min fråga kvarstår, samma sak men lite omformulerat blir det: Varför påstås att pengar skapas med denna beskrivning, exempelvis som i
filmen?