2015-03-29, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jirki88
Mja, det har du ju rätt i, men det känns ju mest som om vikterna bara är där för att förvilla... Särskilt med tanke på svarsalternativen. :/

Jao, det är därför jag tycker att det var en dålig fråga att ha med. (Visst ska frågorna vara kluriga/svåra osv, men det ska ju bara finnas ett korrekt svarsalternativ)
Citera
2015-03-29, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Respectus

Fråga 17. Hittar jag inte i texten vad medier har med fingret i spelet att göra. Kan däremot läsa till mig flera "fasansfulla händelser".

Någon mer som håller med mig? Om inte, förklara gärna för mig.

Är helt med dig. Man måste enligt mig dra för stora slutsatser för att komma fram till att medierna har påverkat.
Att däremot de "fasansfulla händelser"na har påverkat tycker jag var desto tydligare, iom att dessa händelser är det enda exemplet som anges på att ondskan har börjat diskuteras igen.
Citera
2015-03-29, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Hörde om folk som hade fuskat på provet genom att söka efter orden på google via deras mobiltelefoner, detta gick att göra pga att dom skrev provet i ett bibliotek och att provledaren inte la märke till det.

Känns lite surt när man lagt ner så många timmar på att nöta ord.

Nåväl, kommer knappast påverka normerningen.

Hur gick det för dig?
Citera
2015-03-29, 01:27
Medlem
Citat:
Hörde om folk som hade fuskat på provet genom att söka efter orden på google via deras mobiltelefoner, detta gick att göra pga att dom skrev provet i ett bibliotek och att provledaren inte la märke till det.

Låter osannolikt. Vem hörde du det av?

Jag har skrivit provet 6 ggr och provledarna har alltid varit seriösa och hållit god uppsikt. Har skrivit i olika lokaler och med olika provledare.
Citera
2015-03-29, 01:34
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 121111
Är för trött för att tänka nu, snälla förklara så jag kan sova.

Det här är det första felet jag fått på NOG-delen sedan 2011. Förstår inte hur (2) kan vara tillräcklig information, hur vet jag hur många flickor/pojkar det finns i klassen?

28. I en klass med 24 elever har hälften av pojkarna moped. Hur många flickor i klassen har moped?

(1) Det är lika många flickor som pojkar i klassen. 14 elever har inte moped.

(2) Av dem som inte har moped är flickorna 2 fler än pojkarna. Av flickorna är de
som inte har moped 4 fler än de som har moped.
Jag hade löst den såhär, utan att blanda in ekvationer kan man med logiskt resonemang komma fram till svaret.

Grundinformationen är:
- 24 elever totalt i klassen
- Hälften av alla pojkar i klassen har moped

Via (1) får vi reda på att:
- Det är 50% killar och 50% tjejer, alltså 12 killar och 12 tjejer
- 14 elever har inte någon moped alls, kvar blir då 24 - 14 = 10 elever som har en moped.
- Eftersom hälften av pojkarna har moped vet vi att 12 / 2 = 6st av dessa 10 elever är pojkar
- De återstående 4 måste då vara tjejer

Eftersom vi kan lösa frågan helt utan hjälp av (2) så blir svaret (1).
Citera
2015-03-29, 01:39
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Nåväl, kommer knappast påverka normerningen.

Hur gick det för dig?
Stämmer nog.

Under förväntan faktiskt, disponerade tiden helt fel... Nya tag till hösten blir det. Hur gick det för dig?
Citera
2015-03-29, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrBa
Andelen som svarade helt rätt är 60%. Frågan är hur många som svarade helt rätt. Alltså 0,6 x 83 = 49,8 => 50
Ahhh, så klart! Tack!
Citera
2015-03-29, 01:46
Medlem
Citat:
Stämmer nog.

Under förväntan faktiskt, disponerade tiden helt fel... Nya tag till hösten blir det. Hur gick det för dig?

Äsch, ta ett sabbatsår med 100% fokus på HP så löser det sig.

KVA: 73
VERB: 67

Är väl nöjd med resultatet, men är nervös om det håller för 1.85, 1.9 vilket är målet.
Citera
2015-03-29, 01:52
Medlem
Tep-NOs avatar
Citat:

Trösten är väl att ens eget resultat inte påverkas av det (utöver normeringen som det skrivs en hel del om antar jag).
Citera
2015-03-29, 01:57
Medlem
oxxpytts avatar
Provpass 2, uppgift 33. "I hur många av åldersgrupperna var B körkort vanligast?". Jag räknade med åldersgruppen <17 år. ochh fick svaret till 5 (D), men svaret är 4 (C) varför i helvete då?
Citera
2015-03-29, 03:01
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxxpytt
Provpass 2, uppgift 33. "I hur många av åldersgrupperna var B körkort vanligast?". Jag räknade med åldersgruppen <17 år. ochh fick svaret till 5 (D), men svaret är 4 (C) varför i helvete då?
<17, A1 är vanligast
Citera
2015-03-29, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxxpytt
Tycker också det är helt obegripligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in