Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-25, 02:03
  #9577
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Förlåt min måhända förvirrade komentar har inte följt det fallet i detaljerna. Jag hade hela tiden för mig att de köpte gården tillsammans och bodde där tillsamman innan det tog slut.
Ingen fara.
Jo, JH var sambo med en kille som hette J*nathan Nilss*n. De bodde ihop på den där gården.
Vid tidpunkten för mordet var väl deras förhållande egentligen över fast de bodde ändå
tillsammans fortfarande.

https://www.flashback.org/sp49273495
Citera
2015-03-25, 22:24
  #9578
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och vad lagen säger om boende har jag förklarat.
Nej, det har du inte alls. Du har förklarat vad som gäller för folkbokföring, vilket är en helt annan sak.

Om du olovligen bereder dig tillträde till eller olovligen kvarstannar på mitt hotellrum, kommer du dömas för hemfridsbrott. Detta eftersom hotellrummet anses vara min, ehuru tillfällig men icke desto mindre, bostad. Eller hur?

Du får också gärna förklara varför det krävs ett avhysningsbeslut från Kronofogden för att kunna avhysa zigenare från privat mark eller pundare som bosatt sig i någons sommarstuga.
Varför hystar inte bara polisen ut dessa?

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Alhem är populist. Han tycker det folk gillar.
Eller så är det helt enkelt så att har han bättre koll på juridiken än vad du har.
Karln har trots allt varit överåklagare, och en av förutsättningarna för att få en sådan tjänst är, med till visshet gränsande sannolikhet, mycket goda juridiska kunskaper.
Citera
2015-03-25, 22:33
  #9579
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Nej, det har du inte alls. Du har förklarat vad som gäller för folkbokföring, vilket är en helt annan sak.
Ja, och folkbokföring rör boende, och boende beskrivs i Folkbokföringslagen.
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Om du olovligen bereder dig tillträde till eller olovligen kvarstannar på mitt hotellrum, kommer du dömas för hemfridsbrott. Detta eftersom hotellrummet anses vara min, ehuru tillfällig men icke desto mindre, bostad. Eller hur?
Nej, det är inte din bostad. Personalen på hotellet har fritt tillträde till hotellrummet. Men din hyresvärd eller fastighetsskötare får inte komma och gå som de vill i din bostad.
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Du får också gärna förklara varför det krävs ett avhysningsbeslut från Kronofogden för att kunna avhysa zigenare från privat mark eller pundare som bosatt sig i någons sommarstuga.
Varför hystar inte bara polisen ut dessa?
Det krävs avhysningsbeslut även från rörelselokal.
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Eller så är det helt enkelt så att har han bättre koll på juridiken än vad du har.
Karln har trots allt varit överåklagare, och en av förutsättningarna för att få en sådan tjänst är, med till visshet gränsande sannolikhet, mycket goda juridiska kunskaper.
Han försörjer sig inte som jurist längre, han försörjer sig som tidningsskribent och vill ha läsare.
Citera
2015-03-25, 22:57
  #9580
Medlem
Så här står det på lag24.se:

"Som bostad kan exempelvis hus, lägenhet, rum (även en tillfällig bostad i ett hotellrum), gård, trädgård eller fartyg (inkluderat en tillfällig bostad i en fartygshytt) räknas.
(Angående hemfridsbrott.)
__________________
Senast redigerad av lindome 2015-03-25 kl. 23:09.
Citera
2015-03-25, 23:06
  #9581
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Så här står det på lag24.se:

"Som bostad kan exempelvis hus, lägenhet, rum (även en tillfällig bostad i ett hotellrum), gård, trädgård eller fartyg (inkluderat en tillfällig bostad i en fartygshytt) räknas.
Det får det gärna göra. Ingen av domstolarna ansåg att LL bodde i JA:s bostad.
Citera
2015-03-25, 23:19
  #9582
Medlem
FruGondols avatar
Men ... ansåg verkligen hovrätten i sin dom att Lovisa blev mördad i "sitt hem" (alltså JA:s bostad)? Jag har läst FUP och domen flera gånger, men med ålderns rätt har mitt minne börjat svikta, så smått.

Edit: Tvåa på bollen.
__________________
Senast redigerad av FruGondol 2015-03-25 kl. 23:22.
Citera
2015-03-25, 23:31
  #9583
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
F.d. överåklagare Alhem verkar gå på min linje, och han torde vara hyggligt kunnig.

Det är han naturligtvis, men, det kan vara en journalistisk lapsus från hans sida. Kanske var han lite dåligt påläst i just detta fall och helt enkelt trodde att JA och LL var sambos.
__________________
Senast redigerad av FruGondol 2015-03-25 kl. 23:35.
Citera
2015-03-25, 23:40
  #9584
Medlem
Han försörjer sig inte som jurist längre, han försörjer sig som tidningsskribent och vill ha läsare.[/quote]

Ursäkta mig, men han är inte liite Mediakåt.
__________________
Senast redigerad av Remark 2015-03-25 kl. 23:42.
Citera
2015-03-25, 23:48
  #9585
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Du får också gärna förklara varför det krävs ett avhysningsbeslut från Kronofogden för att kunna avhysa zigenare från privat mark eller pundare som bosatt sig i någons sommarstuga.
Varför hystar inte bara polisen ut dessa?
Har inte det något med besittningsrätt att skaffa? Pundarna eller zigenarna har då varit bosatta så pass länge att de tillgodogjort sig någon slags hävd. Eller?

BO var väl endast på besök i lägenheten för övrigt.
Citera
2015-03-26, 00:02
  #9586
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
BO var väl endast på besök i lägenheten för övrigt.

Lovisa och Jonna turades om att då och då övernatta i JA:s bostad, tillsammans med honom. Natten före mordet var det Lovisa som övernattade. Hade mordet aldrig skett, kunde det mycket väl varit Jonna som skulle ha varit nästa nattgäst.
__________________
Senast redigerad av FruGondol 2015-03-26 kl. 00:05.
Citera
2015-03-26, 00:42
  #9587
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Har inte det något med besittningsrätt att skaffa? Pundarna eller zigenarna har då varit bosatta så pass länge att de tillgodogjort sig någon slags hävd. Eller?

BO var väl endast på besök i lägenheten för övrigt.

Besittningsrätt har inte med boende direkt att göra. Du kan skriva på ett andrahandskontrakt eller ett rivningskontrakt utan besittningsrätt och bo där. Du kan vara folkbokförd på en bostad på en ort men bo under veckorna i bostad närmare din arbetsplats du har då två bostäder låt vara att du bara kan vara "skriven" (d.v.s folkbokförd på ett ställe och det är inte nödvändigtvis var du tillbringar din dygnsvila..låt säga du veckopendlar under några år till arbete i Stockholm där du har en etta men har bostad i Malmö eller Kiruna där din familj bor så folkbokförs du i Malmö eller Kiruna.

Man kan hyra korttidsbornden också på liknande premisser som gäller för vanliga hyrekontrakt som räknas som boende fastän man inte kan folkbokföra sig där. I många studentstäder får en hel del studenter bo de första månaderna bo på camping i stuga eller husvagn. Skulle tro att det skulle räknas som hemfridsbrott om man olovligen går in där.
Citera
2015-03-26, 00:53
  #9588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Hem behöver inte alls vara den adress man är mantalsskriven på.
Om jag sover i min båt, i mitt tält, min tattartermos eller på hotellrum, så räknas dessa som mitt hem.
Det är bara att titta på vad som anses vara ens bostad när det gäller hemfridsbrott. Svårare än så är det inte.

I det här fallet har mordet således skett i BO:s bostad.

Absolut inte, det framgick klart och tydligt att hon endast var en nattgäst och inte bodde där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback