Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-26, 00:54
  #9589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jäkla babbel från din sida tycker jag. Acceptera att domstolar resonerar och ser sammantaget både på bevis, bevisvärdering och straff.
Du verkar hemfalla dig åt mångordighet som ett rättesnöre snarare än sakfrågan.

Varför inte jämföra med Boden ?
Där blev du närmast upphetsad av domslutets formuleringar som gav GM dråp, trots att du ville ha honom för mord.

Här skriker du "ORDFATTIGT" och vill att GM ska ha knäppskallerabatt och lägre straff.

Varför inte utgå från gärningen och bevisen ?
Klart KJ skulle haft mord och längre straff, fråga de båda åklagarna. Klart Lovisa förtjänar livstid för sitt vidriga och planerade brott.

Sluta leta efter "välskrivna domar" och använd huvudet, insidan av detta, istället för att hänge dig åt språkvetenskap. Domstolar är människor och de resomerar fanimej inte som dig iaf. Sluta gråt och gå vidare liksom...


Lovisa har väl knappast begått något brott i detta aktuella fall?
Citera
2015-03-26, 00:58
  #9590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag är väldigt tveksam till att grymheten i det här fallet endast skulle utgöra två år över ett normalmord, väldigt tveksam. Att bli misshandlad under ca tio minuter med hammare, slö kniv och hästsprutor med sömnmedel för att sen slutligen mördas med en kökskniv som GM går och hämtar i köket känns som mer än två år för mig. Snarare fyra och då börjar men redan där ligga nära livstid.

Var det inte en jaktkniv hon hämtade och från vardagsrummet?
Citera
2015-03-26, 01:03
  #9591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, och folkbokföring rör boende, och boende beskrivs i Folkbokföringslagen.Nej, det är inte din bostad. Personalen på hotellet har fritt tillträde till hotellrummet. Men din hyresvärd eller fastighetsskötare får inte komma och gå som de vill i din bostad.
Det krävs avhysningsbeslut även från rörelselokal.

Han försörjer sig inte som jurist längre, han försörjer sig som tidningsskribent och vill ha läsare.

Samtidigt kan du vara folkbokförd på ett ställe och ha en särskild postadress någon annanstans och även bo där. Var bor du då?
Citera
2015-03-27, 16:08
  #9592
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Besittningsrätt har inte med boende direkt att göra. Du kan skriva på ett andrahandskontrakt eller ett rivningskontrakt utan besittningsrätt och bo där. Du kan vara folkbokförd på en bostad på en ort men bo under veckorna i bostad närmare din arbetsplats du har då två bostäder låt vara att du bara kan vara "skriven" (d.v.s folkbokförd på ett ställe och det är inte nödvändigtvis var du tillbringar din dygnsvila..låt säga du veckopendlar under några år till arbete i Stockholm där du har en etta men har bostad i Malmö eller Kiruna där din familj bor så folkbokförs du i Malmö eller Kiruna.

Man kan hyra korttidsbornden också på liknande premisser som gäller för vanliga hyrekontrakt som räknas som boende fastän man inte kan folkbokföra sig där. I många studentstäder får en hel del studenter bo de första månaderna bo på camping i stuga eller husvagn. Skulle tro att det skulle räknas som hemfridsbrott om man olovligen går in där.

Helt riktigt.

Vad som räknas som bostad har alltså inget att göra med var man är folkbokförd.
Citera
2015-03-27, 16:18
  #9593
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Samtidigt kan du vara folkbokförd på ett ställe och ha en särskild postadress någon annanstans och även bo där. Var bor du då?
Folkbokföringslag (1991:481)
Citat:
7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist.
Man bor alltså där man normalt sover.
Citera
2015-03-28, 11:10
  #9594
Medlem
Quods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Folkbokföringslag (1991:481)

Man bor alltså där man normalt sover.

Jag ser vad du skriver. En konsekvens för en veckopendlare skulle vara att man bor (ur ett folkbokföringsperspektiv) på hotellet där man sover fyra dagar i veckan, snarare än hemma med familjen där man sover tre dagar i veckan.

Nåväl. Folkbokföringen är ju en sak. Vi kan konstatera att svaret på frågan inte är självklar.

(Frågan? - Hur definierar en rätt hemma när den resonerar kring straffmätning för en morddömd och försvårande omständigheter av typen "utfördes hemma hos offret"?)

Vi har konstaterat vad rätten kom fram till i detta fall: icke en försvårande omständighet. Men jag (som lekman) hade inte tyckte det var konstigt alls om de kommit fram till raka motsatsen. Upplys mig!
Citera
2015-03-28, 12:38
  #9595
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quod
Upplys mig!

Hovrätten gjorde i mitt tycke en korrekt bedömning i vår diskussion vad gäller Lovisas boendefråga.

Jonna och Lovisa turades ju om att sova där. Kort sagt: JA hade två älskarinnor, och reservnyckeln turades de också om att inneha.

Don Juan spelade skickligt ut älskarinnorna – mot varandra.

Edit: Vem av älskarinnorna som drog det kortaste strået, ligger i betraktarens sinne.
__________________
Senast redigerad av FruGondol 2015-03-28 kl. 12:49.
Citera
2015-03-28, 15:24
  #9596
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quod
Jag ser vad du skriver. En konsekvens för en veckopendlare skulle vara att man bor (ur ett folkbokföringsperspektiv) på hotellet där man sover fyra dagar i veckan, snarare än hemma med familjen där man sover tre dagar i veckan.

Nåväl. Folkbokföringen är ju en sak. Vi kan konstatera att svaret på frågan inte är självklar.

(Frågan? - Hur definierar en rätt hemma när den resonerar kring straffmätning för en morddömd och försvårande omständigheter av typen "utfördes hemma hos offret"?)

Vi har konstaterat vad rätten kom fram till i detta fall: icke en försvårande omständighet. Men jag (som lekman) hade inte tyckte det var konstigt alls om de kommit fram till raka motsatsen. Upplys mig!
Nu gjorde ingen domstol bedömningen att Lovisa bodde i Askersund, så vad som i lagens mening menas med att bo spelar ingen roll. Men om vi ska fortsätta OT, så finns det i Folkbokföringslagen undantag som omfattar veckopendlare, de ska vara skrivna där familjen är skriven, även om de bor på hotell.

Jag tycker lagen beskriver det som är självklart, man bor där man tillbringar sin huvudsakliga dygnsvila, och om Lovisa sov mestadels i Zinkgruvan eller Åmmeberg, där hon var skriven, är ointressant. Hon bodde inte i Askersund, så boendet utgjorde ingen försvårande omständighet.
Citera
2015-04-01, 10:39
  #9597
Avstängd
Teskedsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nu gjorde ingen domstol bedömningen att Lovisa bodde i Askersund, så vad som i lagens mening menas med att bo spelar ingen roll. Men om vi ska fortsätta OT, så finns det i Folkbokföringslagen undantag som omfattar veckopendlare, de ska vara skrivna där familjen är skriven, även om de bor på hotell.

Jag tycker lagen beskriver det som är självklart, man bor där man tillbringar sin huvudsakliga dygnsvila, och om Lovisa sov mestadels i Zinkgruvan eller Åmmeberg, där hon var skriven, är ointressant. Hon bodde inte i Askersund, så boendet utgjorde ingen försvårande omständighet.

ett jäkla malande kring detta. L var på en plats där hon kunde anses vara fredad, därav var hon där ensam i egenskap av flickvän till den på adressen boende killen.

här kunde hon känna sig helt trygg och inte förvänta sig att bli ofredad.

brottet är planerat och utfört på ett sätt BO aldrig kunde förutse och därför är straffvärdet högre, så enkelt.

rätt straff föreligger och domen lär inte ändras. kortfattad och tydlig för den som kan se helheten och inte snöa in på formuleringar och ovidkommande detaljer.
Citera
2015-04-01, 11:00
  #9598
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teskedsmannen
ett jäkla malande kring detta. L var på en plats där hon kunde anses vara fredad, därav var hon där ensam i egenskap av flickvän till den på adressen boende killen.

här kunde hon känna sig helt trygg och inte förvänta sig att bli ofredad.

brottet är planerat och utfört på ett sätt BO aldrig kunde förutse och därför är straffvärdet högre, så enkelt.

rätt straff föreligger och domen lär inte ändras. kortfattad och tydlig för den som kan se helheten och inte snöa in på formuleringar och ovidkommande detaljer.
Jag snöar inte in på formuleringar och ovidkommande detaljer när jag påpekar att hovrätten inte ansåg mordplatsen hennes bostad.

Det står inget i domen om att BO kunde känna sig trygg på platsen, ej heller att BO aldrig kunde förutse mordet, vilket förövrigt sällan är fallet. Du hittar på motiveringar till domen.
Citera
2015-04-01, 12:15
  #9599
Avstängd
Teskedsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag snöar inte in på formuleringar och ovidkommande detaljer när jag påpekar att hovrätten inte ansåg mordplatsen hennes bostad.

Det står inget i domen om att BO kunde känna sig trygg på platsen, ej heller att BO aldrig kunde förutse mordet, vilket förövrigt sällan är fallet. Du hittar på motiveringar till domen.

Hittar knappast på. Menar du att L inte skulle kunna känna sig fredad i sin killes lägenhet?
Citera
2015-04-01, 13:31
  #9600
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teskedsmannen
Hittar knappast på. Menar du att L inte skulle kunna känna sig fredad i sin killes lägenhet?
Nej, det menar jag inte. Jag menar att hovrätten inte använde det som domskäl. Du hittar på domskäl som hovrätten inte använder sig av.

Igår meddelade Gävle TR dom mot styckmördaren AA. Där finns många likheter med detta mord, morden begicks utanför BO:s bostad, och offret led ungefär lika länge i båda fallen. Båda mördarna hade samma orsak till knäppskallerabatt.

Skillnaderna är att i mordet i Askersund var planerat, och att mordet i Gävle begicks efter straffskärpningen 1 juli 2014. AA dömdes även för griftefridsbrott, medan griftefridsbrottet i Askersund ansågs försvårande för påföljden.

Enligt Gävle TR:s välmotiverade dom anses normalstraffet för mord vara 15 år. De sammanlagda omständigheterna gav mordet ett straffvärde på 17 år, och blev med griftefridsbrottet 18 år.

Griftefridsbrotten får anses likvärda i påföljd, och planeringen i Askersund bör jämställas med straffskärpningen i påföljd. Alltså bör påföljden ha blivit lika i båda fallen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback