Citat:

Ursprungligen postat av 
Strix m/94

I mediekriget sker det små förskjutningar varje dag nästan. I kvällens Aktuellt behandlades Åkessons återkomst nästan som en vanlig nyhet; ingen av journalisterna skrek okvädningsord, även om man försökte frammana splittring i partiet. Angreppet på justitieministern på ett flyktingboende idag ägnades ett flyktigt (!) intresse. Missförstå med balans; journalisterna byter inte sida på kort sikt, men allt fler inser att den dittillsvarande ståndpunkten något måste balanseras.

Jag dristar mig till att ge det här uppenbara exemplet ur SmP från veckan som gick:
	Citat:

Delar av registren granskades redan i november samma år av Säkerhets och integritetsskyddsnämnden. Deras granskare kom också fram till att registren inte handlat om etnisk registrering.
I media har informationsfilerna ändå fortsatt att kallas för romregister. Storyn där svensk polis på 30-tals manér förde etniska register verkar ha varit allför tilltalande för att överge bara för att den visats vara osann.

Man skriver i klartext att Orrenius et al's gastande om 30-tal och koncentrationsläger bara var rent ljug & hittepå (implict betyder det ju faktiskt agendasättande politisk propaganda).
	Citat:

Men sedan kvarstår de principiella frågorna. Ska polisen sluta att samla och spara information om misstänkta illgärningsmän bara för att dessa visar sig komma från samma släkt? I länder som Italien, USA och Irland är det känt att organiserad brottslighet kan sammanfalla med släkter. Vad väger tyngst: att beivra brott eller att undvika att peka ut en särskild minoritet?

Man påtalar (ehuru väldigt subtilt) att det faktiskt att det finns problem med klanrelaterad brottslighet i Sverige och att den rimligen borde beivras. Samt då att det är dags att sluta dalta med minoritetstrams.
http://www.smp.se/ledare/brottsregis...-av-slakttrad/
Nu är väl SmPs ledare inte på något vis representativa för svenska ledarskribenter i allmänhet, men - jag distar mig till att påstå att ovanstående hade varit otänkbart att publicera för ett halvår sedan.
I någon tidning.
Vidare. 
SmP hade en vass ledare om Fokus/RG i morse (
kommenterad här) ur vilken jag vill lyfta fram följande citat:
	Citat:

Skrämmande nog har stora medieföretag som Expressen och Aftonbladet till och med lierat sig med vänsterrevolutionära krafter som verkar för att tysta ned politiska meningsmotståndare. 
...
Men om de tar hot på allvar borde de rimligen tala klarspråk inte bara om journalisters utsatthet utan också om de medieföretag som lierar sig med samma grupper som Säkerhetspolisen intresserar sig för; men då av helt andra skäl.

Man skriver i klartext att Aftonbladet och Expressen samarbetar med grupper som Säpo intresserar sig för, med den implicita betydelsen (min fria tolkning) 'i syfte att tysta sina [tidningarnas] politiska motståndare'. Samt då att detta är, tämligen, dålig värdegrund.
Vill man läsa ännu mer mellan raderna så tar SmP (någon form av) ställning mot kvällsdrakarnas hetsjakt mot just SD.
Måhända är det sistnämnda lite för postmodernistisk och optimistisk, men jag vågar denna afton sticka ut hakan och påstå att SmP har tagit ställning 
mot de '4 stora Stockholmarna' i mediakriget om mångkulturen.
Kommer vi att få se SmP vända sig mot nyliberalerna inom M?
Vi går en spännande vår till mötes...
--
Och, som av en slump så håller SvDs ledarredaktion (fortfarande) knäpptyst om RG/Fokus/DS-soppan...

<ed/tillägg>
Det ska bli oerhört spännande att se om någon ledarskribent vågar påpeka det uppenbara:
'
Jerzy har uppenbarligen bara snackat skit i alla år. Varför i helvete tillåts han uttala sig överhuvudtaget?'
</ed>