Citat:
Ursprungligen postat av
Ismail
Jag har inget emot homosexuella. Men frågar du en extremist så får du ett annat svar. Sen skulle jag nog säga att islam definieras utifrån vad urkunderna säger och inte vad anhängarna gör den till. Vad jag vet har Koranen inte föreskrivit något straff för homosexuella. Men vissa lärda tolkar berättelsen om Lut som att homosexuella ska dödas, men en del anser det inte. Det nämns även att homosexuella ska dödas i Hadither som en del muslimer anser är sanna medan en del inte anser det (tack och lov ).
Jag kan ändå förstå de "lärdas" tolkningar. Barn gör som bekant hellre vad sina föräldrar gör, inte vad föräldrarna säger. "Om gud kan mörda bögar så kan väl vi det också".
Om du anser att islam ska definieras av vad urkunderna säger och du är muslim som tror att koranen är guds oförändrade ord, så anser du likt koranen åtminstone att homosexualitet alternativt den homosexuella handlingen är "avskyvärd/skamlig" , "onaturlig" och/eller möjligtvis som katolikerna säger, "syndig"? (sura 7:80-81, 27:54-55, 26:165-6 , 27:54-55, 29:28-29).
Med den synen så har jag i alla fall svårt att se hur du ärligt kan säga att "du inte har något emot homosexuella". Inte nu för att det är något ovanligt, jag själv har använt ordet bög som skällsord i min ungdom och det tog ett tag innan jag vande mig vid att se två män kyssas. Två hånglande tjejer har däremot alltid varit okej av någon anledning... Det är lite som att säga att man inte har något emot brottslingar, givetvis har man det (om man inte är en själv kanske).
Om islam ska definieras av urkunderna så måste du också tycka t.es. att det funkar att gifta sig med sin slav om det inte finns några schyssta muslimska kvinnor tillgängliga? Vidare om islam ska definieras av urkunderna så är islam i sig väldigt självmotsägande, bara självaste koranen tycks motsäga sig själv på runt 30 punkter, (ska till rejäl tolkningsakrobatik för att få bort motsägelserna) hur kan någon muslim acceptera i detta "guds oförändrade sanning"?
Exempelvis sura 26:165 kan för övrigt inte vara sann:
"Måste ni,
ensamma i hela skapelsen, söka er till ert eget manliga kön". Vi vet att det förekommer homosexualitet bland hundratals djur, inkl. får.
Dessutom kommer islam heller aldrig någonsin bli en tolerant religion då den har denna synen på människor som t.ex. inte föds heterosexuella, håller du inte med? En rejäl vårstädning av de religiösa doktrinerna från de flesta religionerna skulle verkligen behövas, inte minst inom islam. Lite som den här ex-muslimen skriver:
http://www.wsj.com/articles/a-reformation-for-islam-1426859626
Saxat ur artikeln för att anknyta lite till topic:
"3. Shariah, the vast body of religious legislation.
Muslims should learn to put the dynamic, evolving laws made by human beings above those aspects of Shariah that are violent, intolerant or anachronistic."
Citat:
Ja, koranen säger att kvinnan ska dölja bysten, men det bör inte finnas något tvång i religionen säger koranen. Vill en muslimsk kvinna ta av sig sjalen så får hon göra det. Det är upp till henne att bestämma. De flesta muslimska kvinnor bär sjalen av sin vilja.
Det fetmarkerade kan du väl ändå inte tro på själv? Möjligtvis att det är sant för muslimer i en del västerländska länder, men även här så är jag hyfsat säker på att det förekommer socialt tryck från familj, vänner och rent av tvång. I muslimska länder har man ju hört att det förekommer hot och även i extrema fall syraattacker mot kvinnor som inte har täckt sig ordentligt. I länder som Iran och saudi arabien är det väl ändå lag att man som muslimsk kvinna ska täcka för sig?
Citat:
En man får gifta sig med upp till 4 fruar OM han kan behandla alla rättvist. Sen är det nog inte så praktiskt om en fru kan gifta sig med 4 män

. Finns nog ingen vers som förbjuder det, vad jag vet.
Ja, vad skulle "rättvist" vara? Det står väl knappast definierat i koranen, står det möjligen i någon hadit? Både islam och t.ex. katolikerna tycker det är "rättvist" att tortera någon oändligt helvetets eldar för ALL EVIGHET enbart för ändliga, jordiska synder. Varken hitler, stalin eller någon annan kom ens i närheten av att skapa sådant lidande. Vi har inte ens valt att existera utan föddes ändå. Om valet står mellan evig tortyr eller icke-existens så är det enkelt, hur kan man tycka att detta är rättvisa?
Om gud säger att det är ok för mannen att göra det men utelämnar samma verser gällande kvinnans (eventuella) rättighet att gifta sig med fyra män så är det väl ändå rätt klart vad som kommer ske?
Varför vore det mindre praktiskt för en kvinna att gifta sig med 4 män än en man att gifta sig med 4 kvinnor? Menar du för att män har större adrenalinkörtel och lättare blir aggressiva?
Hur många fruar hade profeten? Jag har fått för mig att det var fler än 4 elefanter

(anspelar på gammalt barnprogram, sorry kunde inte låta bli)
Citat:
Ja korrekt, det finns en sura som säger att det är bra att frige slavar. Muhammed köpte själv slavar för att frige dem. Följeslagarna köpte tusentals slavar med egna pengar för att utbilda dem och för att sedan släppa den fria. Det kanske låter paradoxalt, men det är alltså tillåtet att köpa slavar inom islam i syfte att släppa dem fria och på så sätt utrota slaveriet. Men många har tyvärr inte förstått det här, och har istället trott att koranen förespråkar slaveri - dvs att förslava fria människor, men så är inte fallet.
Ja kanske... Men sura 33:55 t.ex. säger:
[Profetens hustrur] gör ingenting klandervärt [om de samtalar öppet] med sina fäder eller söner eller bröder eller bröders söner eller systrars söner eller med närstående kvinnor eller
dem som de rättmätigt besitter. Men frukta Gud [alla ni kvinnor]! Gud är vittne till allt.
"..rättmätigt besitter..", dvs det är ok att äga slavar. Visst, en vers säger att det är fint att frige slavar, den säger
inte att man SKA frige slavar. Och denna vers säger att det är tillåtet att äga slavar och en annan vers säger att det är ok att gifta sig med sin slav om det inte finns någon muslimsk kvinna tillgänglig. För mig låter det som att slaveri ändå är tillåtet.
Citat:
Det bör påpekas att IS galningarna stödjer sina barbariska handlingar utifrån några valda Hadither i tex Bukhari där det påstås att Muhammed beordrade att kvinnor får tas som sexslavar. Denna Hadith är inte autentisk för vissa muslimer, vilket är väl positivt.
Ja, det är väl positivt. Negativt är dock att haditen bukhari existerar och säger det. Ännu värre är det att nötter som t.ex. IS faktiskt tror på skiten. Hur kan gud/profeten tillåta en sådan förvanskad (om det nu är det) beskrivning av profetens liv då gud inte kommer skicka fler budskap?
Citat:
Det finns säkert en hemsida som utreder moderat tolkning av sharia. Jag tror hursomhelst att om man identifierar den extrema tolkningen av islam/sharia, så kan man lätt identifiera den moderata tolkningen. Vi kan först fråga oss vem förespråkar den extrem tolkning av sharia där stening, halshuggning, våld mot oliktänkande förekommer? Ja, det är ju framförallt den tolkningen av islam som Saudiarabien lär ut - dvs. Wahhabism, eller hur? Då kan vi säga att den moderata tolkningen av sharia inte är den wahhabistiska tolkningen. Sufi och Shiaislam har tex moderata tolkningar av sharia (vad jag vet). Värt att påpeka är att det finns olika skolor inom shiaislam. Det finns en i Irak och en i Iran.
Ok, jo jag har fattat att wahabism inte är särskilt moderat på något sätt. Tycker det är skamligt att västerländska demokratier över huvud taget håller knugarna i Saudi A om ryggen, men det är väl fel forum för det. Menar du alltså att sharia i Iran och/eller Irak skulle vara den "moderata sharian" då?
Är det något du förespråkar?
Lagarna i Iran inte direkt "moderata" heller i mina ögon, men allt är väl relativt förstås. Där är det t.ex. belagt med dödsstraff för homosexualitet och de säger själva att det inte finns några homosexuella i landet (vilket är en lögn, en homosexuell man stötte på en polare i bastun då han var där

)
Tvivlar du aldrig på att koranen är sann eller islam? För mig är det nästan ofattbart hur någon vettig människa kan tro att detta verket skulle vara guds oförändrade ord OCH sista budskap till mänskligheten. (inget illa menat, men du verkar ändå vara en hyfsat vettig person

)