2015-03-21, 19:44
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Eftersom det står inte i koranen. Vad som står i Haditherna går att diskutera.

Nej det tycker jag inte, eftersom jag anser att det inte finns stöd för det i koranen. Vad som står i Hadither kan man som sagt diskutera.

Inser du inte att vi som är ateister varken gillar kristendomen eller islam eller något utom möjligen buddhismen och inte alls vill ha något sånt? Jag är född till kristen utan att vara tillfrågad, men så blev Sverige ett lite bättre land, så det blev bara att fylla i ett papper att man inte ville vara med i kyrkan längre och så gjorde jag det. Min skatt sjönk lite på köpet med. Idag föds ingen till kristen i Sverige och har inte gjort sedan 31 december 1999. Bra. Låt ingen födas till någon annan religion heller. Må ingen ateist bli svag och börja tro på sagor.
Citera
2015-03-21, 20:15
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Inser du inte att vi som är ateister varken gillar kristendomen eller islam eller något utom möjligen buddhismen och inte alls vill ha något sånt? Jag är född till kristen utan att vara tillfrågad, men så blev Sverige ett lite bättre land, så det blev bara att fylla i ett papper att man inte ville vara med i kyrkan längre och så gjorde jag det. Min skatt sjönk lite på köpet med. Idag föds ingen till kristen i Sverige och har inte gjort sedan 31 december 1999. Bra. Låt ingen födas till någon annan religion heller. Må ingen ateist bli svag och börja tro på sagor.
Jo, jag inser att ateister inte gillar islam med tanke på vad extremister har gjort i islams namn. Det finns tyvärr extremister inom alla religioner och ideologier. Tycker inte att man ska hata en hel religion utifrån vad extremister gör. Sen för att knyta till trådens ämne så anser jag att man inte behöver vara rädd för den fredliga tolkningen av sharia som moderata muslimer förespråkar.
Senast redigerad av Ismail 2015-03-21 kl. 20:20.
Citera
2015-03-21, 20:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo, jag inser att ateister inte gillar islam med tanke på vad extremister har gjort i islams namn. Det finns tyvärr extremister inom alla religioner och ideologier. Tycker inte att man ska hata en hel religion utifrån vad extremister gör. Sen för att knyta till trådens ämne så anser jag att man inte behöver vara rädd för den fredliga tolkningen av sharia som moderata muslimer förespråkar.

Efterrationalisering är på sikt lika "farlig" som våldsmanifestationer. Det skapar en tradition av lögn som rumsren ... och sen är det fritt fram för alla att legitimera SIN islam-version med samma verktyg som DU använder.
Citera
2015-03-21, 21:46
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:

Nej då, det är inte bara därför, även om det är huvudanledningen till att just islam har fått så mycket uppmärksamhet de senaste 20-30 åren.

Givetvis är islam vad anhängarna gör religionen till. Det finns onekligen fler "extremister" inom denna religion än vad det för närvarande tycks finnas inom någon annan religion, men även många "moderata" muslimers värderingar går inte ihop med moderna västerländska värderingar. Synen på homosexuella t.ex. är generellt negativ bland de allra flesta muslimer, i många länder med sharia är det t.o.m. belagt med dödsstraff. Hur ser du på homosexuella?

Även katolska kyrkan ser det som en "synd" förstås, så de är väl på sin höjd marginellt bättre i just det fallet, och värre i andra fall, som synen på kvinnans rätt över sin egen reproduktionscykel.

Sedan finns det onekligen en hel del skrivelser i koranen som är ytterst tveksamma. Som att kvinnan ska skyla bysten vilket på något vis tycks motiveras med att män är djur (fast ändå inte?) som inte kan kontrollera sina lustar. Mannen ska tydligen vara tillåten att ha flera fruar, men kvinnan är inte tillåten att ha flera män.

Slaveri tycks även det vara rättfärdigat i koranen, tack och lov så är det förbjudet inom de flesta (alla?) muslimska samhällen, utom just galningarna i IS:s "kalifat". Det bör väl påpekas för lite balans att det finns en sura i koranen som säger att det är bra att frige slavar. Hur som så är just slaveriförbudet ett positivt exempel på att islam är vad anhängarna gör det till, koranen till trots.

Det finns bra många fler anledningar än just de galna extremisterna till att ogilla de allra flesta versioner av den i många fall konservativa och väldigt dogmatiska ideologin/religionen islam. Med det sagt så finns det naturligtvis ingen anledning till att inte respektera enskilda muslimer, vi är trots allt alla människor.

OT: jag har fortfarande inte riktigt fattat vad den "moderata" tolkningen av sharia skulle innebära. Muhammed gav någon oprecis förklaring tidigare. Inte nu för att jag förväntar mig en förklaring med varenda lag och paragraf, som typ den feta boken Sveriges rikes lag på 4655 sidor, och även den inkluderar ju givetvis inte allt. Finns det någon websida el. dyl som utreder "moderat" sharia?
Citera
2015-03-21, 23:13
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Nej då, det är inte bara därför, även om det är huvudanledningen till att just islam har fått så mycket uppmärksamhet de senaste 20-30 åren.

Givetvis är islam vad anhängarna gör religionen till. Det finns onekligen fler "extremister" inom denna religion än vad det för närvarande tycks finnas inom någon annan religion, men även många "moderata" muslimers värderingar går inte ihop med moderna västerländska värderingar. Synen på homosexuella t.ex. är generellt negativ bland de allra flesta muslimer, i många länder med sharia är det t.o.m. belagt med dödsstraff. Hur ser du på homosexuella?
Jag har inget emot homosexuella. Men frågar du en extremist så får du ett annat svar. Sen skulle jag nog säga att islam definieras utifrån vad urkunderna säger och inte vad anhängarna gör den till. Vad jag vet har Koranen inte föreskrivit något straff för homosexuella. Men vissa lärda tolkar berättelsen om Lut som att homosexuella ska dödas, men en del anser det inte. Det nämns även att homosexuella ska dödas i Hadither som en del muslimer anser är sanna medan en del inte anser det (tack och lov ).

Citat:
Även katolska kyrkan ser det som en "synd" förstås, så de är väl på sin höjd marginellt bättre i just det fallet, och värre i andra fall, som synen på kvinnans rätt över sin egen reproduktionscykel.

Sedan finns det onekligen en hel del skrivelser i koranen som är ytterst tveksamma. Som att kvinnan ska skyla bysten vilket på något vis tycks motiveras med att män är djur (fast ändå inte?) som inte kan kontrollera sina lustar. Mannen ska tydligen vara tillåten att ha flera fruar, men kvinnan är inte tillåten att ha flera män.
Ja, koranen säger att kvinnan ska dölja bysten, men det bör inte finnas något tvång i religionen säger koranen. Vill en muslimsk kvinna ta av sig sjalen så får hon göra det. Det är upp till henne att bestämma. De flesta muslimska kvinnor bär sjalen av sin vilja.

En man får gifta sig med upp till 4 fruar OM han kan behandla alla rättvist. Sen är det nog inte så praktiskt om en fru kan gifta sig med 4 män . Finns nog ingen vers som förbjuder det, vad jag vet.

Citat:
Slaveri tycks även det vara rättfärdigat i koranen, tack och lov så är det förbjudet inom de flesta (alla?) muslimska samhällen, utom just galningarna i IS:s "kalifat". Det bör väl påpekas för lite balans att det finns en sura i koranen som säger att det är bra att frige slavar. Hur som så är just slaveriförbudet ett positivt exempel på att islam är vad anhängarna gör det till, koranen till trots.
Ja korrekt, det finns en sura som säger att det är bra att frige slavar. Muhammed köpte själv slavar för att frige dem. Följeslagarna köpte tusentals slavar med egna pengar för att utbilda dem och för att sedan släppa den fria. Det kanske låter paradoxalt, men det är alltså tillåtet att köpa slavar inom islam i syfte att släppa dem fria och på så sätt utrota slaveriet. Men många har tyvärr inte förstått det här, och har istället trott att koranen förespråkar slaveri - dvs att förslava fria människor, men så är inte fallet.

Det bör påpekas att IS galningarna stödjer sina barbariska handlingar utifrån några valda Hadither i tex Bukhari där det påstås att Muhammed beordrade att kvinnor får tas som sexslavar. Denna Hadith är inte autentisk för vissa muslimer, vilket är väl positivt.

Citat:
Det finns bra många fler anledningar än just de galna extremisterna till att ogilla de allra flesta versioner av den i många fall konservativa och väldigt dogmatiska ideologin/religionen islam. Med det sagt så finns det naturligtvis ingen anledning till att inte respektera enskilda muslimer, vi är trots allt alla människor.

OT: jag har fortfarande inte riktigt fattat vad den "moderata" tolkningen av sharia skulle innebära. Muhammed gav någon oprecis förklaring tidigare. Inte nu för att jag förväntar mig en förklaring med varenda lag och paragraf, som typ den feta boken Sveriges rikes lag på 4655 sidor, och även den inkluderar ju givetvis inte allt. Finns det någon websida el. dyl som utreder "moderat" sharia?
Det finns säkert en hemsida som utreder moderat tolkning av sharia. Jag tror hursomhelst att om man identifierar den extrema tolkningen av islam/sharia, så kan man lätt identifiera den moderata tolkningen. Vi kan först fråga oss vem förespråkar den extrem tolkning av sharia där stening, halshuggning, våld mot oliktänkande förekommer? Ja, det är ju framförallt den tolkningen av islam som Saudiarabien lär ut - dvs. Wahhabism, eller hur? Då kan vi säga att den moderata tolkningen av sharia inte är den wahhabistiska tolkningen. Sufi och Shiaislam har tex moderata tolkningar av sharia (vad jag vet). Värt att påpeka är att det finns olika skolor inom shiaislam. Det finns en i Irak och en i Iran.
Senast redigerad av Ismail 2015-03-21 kl. 23:54.
Citera
2015-03-21, 23:23
Bannlyst
Sharia ska inte införas någonstans, tvärtom ska islam på sikt avvecklas på samma sätt som kristendomen har avvecklats i väst. Dvs acceptera religiösa människor men uppmuntra dom inte.
Citera
2015-03-22, 00:17
Medlem
Citat:

De flesta ateister hatar inte islam, och framförallt inte på grund av de du kallar extremister. Men lagar baserade på religion är en absurd och fruktansvärt dålig idé som tyvärr är ganska vanlig. Tyvärr är en hel del lagar i Sverige idag fortfarande baserade på kristna idéer.

Jag har inga problem med att människor är religiösa, men håll det för er själva och tvinga inte andra människor att leva efter era fantasier. Det är också märkligt att du klagar på extremism om du själv förespråkar religiös lag - vilket enligt mig gör dig till extremist.
Citera
2015-03-22, 09:08
Medlem
Rubrikfrågan är "Varför är många rädda för Sharia lagar?" och svaret är att frågan inte har ett bra svar eftersom det knappast är så många som är rädda för sharia-lagar.

Däremot är vi många som är upprörda över att muhammedaner som kommer till Europa för att få en arbetsfri försörjning, kräver att få tillämpa sina medeltidslagar hos oss och kräver att våra samhällen ska anpassas till deras vidskeplighet.

Det kom ett intressant PM från en av sharia-lagarnas missionärer och jag kopierar in det avkortat utan kommentarer.
Citat:
Det är rätt uppenbart vem du är, som använder ett uttryck som "allahu-akhbar ylande", men jag ska inte avslöja dig.

Visst var det snällt av forumets mest aktiva och hängivna förespråkare för islams vålds- och förtrycksideologi

Tack för att du inte avslöjar mig

Det är den där sortens stollar som gör att jag ser på muhammed-dyrkarna som en samling medvetandeprogrammerade/hjärntvättade människor som det finns anledning att hålla noggrann koll på och jag hoppas att SÄPO får utökade möjligheter till telefonavlyssning.

Hittills har telefonavlyssning visat sig vara det bästa verktyget för att ringa in det alla-hu-akbar-ylande packets våldsaktiviteter med, bland andra vidrigheter, gruppvåldtäkter och massavrättningar på restauranger.

Jag är inte rädd för sharia-lagar men jag är övertrött på taqiyya-tanter som försöker maskera sin islam-mission med diverse multiplikatoreffekter.

Jag är mer än trött på politiker och journalister som låter det allahu-akbar-packet fortsätta med sina våldsaktiviteter utan att rikta sina kraftigaste utredningsverktyg för att hänga ut dem till allmänt beskådande.

Ps/Du får gärna avslöja mig taqiyyadrottningen /Ds

Redigeringen gjordes för att jag råkade avslöja PM-skrivaren
Senast redigerad av Stofil-x 2015-03-22 kl. 09:15.
Citera
2015-03-22, 12:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Sen skulle jag nog säga att islam definieras utifrån vad urkunderna säger och inte vad anhängarna gör den till.

Jo tack.

EFTER dessa har gått genom dina rationaliserings-procedurer.
Citera
2015-03-22, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rendez-vous
Sharia ska inte införas någonstans, tvärtom ska islam på sikt avvecklas på samma sätt som kristendomen har avvecklats i väst. Dvs acceptera religiösa människor men uppmuntra dom inte.
Citera
2015-03-22, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rendez-vous

Jag håller inte så ofta med dig men här har du helt rätt. Religion ska avvecklas och inte uppmuntras. Låt de religiösa hållas så länge de är fredliga, så kommer de att tyna bort, som de kristna i Sverige tynar bort. Ingen vettig svensk tar kristendomen på allvar (förlåt Goran744, men du förstår nog hur jag menar).
Citera
2015-03-22, 13:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ingen vettig svensk tar kristendomen på allvar

"Vettiga teister" är överlag lika vettiga som "Svensson".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in