Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Rabbit
Nej då, det är inte bara därför, även om det är huvudanledningen till att just islam har fått så mycket uppmärksamhet de senaste 20-30 åren.
Givetvis är islam vad anhängarna gör religionen till. Det finns onekligen fler "extremister" inom denna religion än vad det för närvarande tycks finnas inom någon annan religion, men även många "moderata" muslimers värderingar går inte ihop med moderna västerländska värderingar. Synen på homosexuella t.ex. är generellt negativ bland de allra flesta muslimer, i många länder med sharia är det t.o.m. belagt med dödsstraff. Hur ser du på homosexuella?
Jag har inget emot homosexuella. Men frågar du en extremist så får du ett annat svar. Sen skulle jag nog säga att islam definieras utifrån vad urkunderna säger och inte vad anhängarna gör den till. Vad jag vet har Koranen inte föreskrivit något straff för homosexuella. Men vissa lärda tolkar berättelsen om Lut som att homosexuella ska dödas, men en del anser det inte. Det nämns även att homosexuella ska dödas i Hadither som en del muslimer anser är sanna medan en del inte anser det (tack och lov ).
Citat:
Även katolska kyrkan ser det som en "synd" förstås, så de är väl på sin höjd marginellt bättre i just det fallet, och värre i andra fall, som synen på kvinnans rätt över sin egen reproduktionscykel.
Sedan finns det onekligen en hel del skrivelser i koranen som är ytterst tveksamma. Som att kvinnan ska skyla bysten vilket på något vis tycks motiveras med att män är djur (fast ändå inte?) som inte kan kontrollera sina lustar. Mannen ska tydligen vara tillåten att ha flera fruar, men kvinnan är inte tillåten att ha flera män.
Ja, koranen säger att kvinnan ska dölja bysten, men det bör inte finnas något tvång i religionen säger koranen. Vill en muslimsk kvinna ta av sig sjalen så får hon göra det. Det är upp till henne att bestämma. De flesta muslimska kvinnor bär sjalen av sin vilja.
En man får gifta sig med upp till 4 fruar OM han kan behandla alla rättvist. Sen är det nog inte så praktiskt om en fru kan gifta sig med 4 män

. Finns nog ingen vers som förbjuder det, vad jag vet.
Citat:
Slaveri tycks även det vara rättfärdigat i koranen, tack och lov så är det förbjudet inom de flesta (alla?) muslimska samhällen, utom just galningarna i IS:s "kalifat". Det bör väl påpekas för lite balans att det finns en sura i koranen som säger att det är bra att frige slavar. Hur som så är just slaveriförbudet ett positivt exempel på att islam är vad anhängarna gör det till, koranen till trots.
Ja korrekt, det finns en sura som säger att det är bra att frige slavar. Muhammed köpte själv slavar för att frige dem. Följeslagarna köpte tusentals slavar med egna pengar för att utbilda dem och för att sedan släppa den fria. Det kanske låter paradoxalt, men det är alltså tillåtet att köpa slavar inom islam i syfte att släppa dem fria och på så sätt utrota slaveriet. Men många har tyvärr inte förstått det här, och har istället trott att koranen förespråkar slaveri - dvs att förslava fria människor, men så är inte fallet.
Det bör påpekas att IS galningarna stödjer sina barbariska handlingar utifrån några valda Hadither i tex Bukhari där det påstås att Muhammed beordrade att kvinnor får tas som sexslavar. Denna Hadith är inte autentisk för vissa muslimer, vilket är väl positivt.
Citat:
Det finns bra många fler anledningar än just de galna extremisterna till att ogilla de allra flesta versioner av den i många fall konservativa och väldigt dogmatiska ideologin/religionen islam. Med det sagt så finns det naturligtvis ingen anledning till att inte respektera enskilda muslimer, vi är trots allt alla människor.
OT: jag har fortfarande inte riktigt fattat vad den "moderata" tolkningen av sharia skulle innebära. Muhammed gav någon oprecis förklaring tidigare. Inte nu för att jag förväntar mig en förklaring med varenda lag och paragraf, som typ den feta boken Sveriges rikes lag på 4655 sidor, och även den inkluderar ju givetvis inte allt. Finns det någon websida el. dyl som utreder "moderat" sharia?
Det finns säkert en hemsida som utreder moderat tolkning av sharia. Jag tror hursomhelst att om man identifierar den extrema tolkningen av islam/sharia, så kan man lätt identifiera den moderata tolkningen. Vi kan först fråga oss vem förespråkar den extrem tolkning av sharia där stening, halshuggning, våld mot oliktänkande förekommer? Ja, det är ju framförallt den tolkningen av islam som Saudiarabien lär ut - dvs. Wahhabism, eller hur? Då kan vi säga att den moderata tolkningen av sharia inte är den wahhabistiska tolkningen. Sufi och Shiaislam har tex moderata tolkningar av sharia (vad jag vet). Värt att påpeka är att det finns olika skolor inom shiaislam. Det finns en i Irak och en i Iran.