2015-03-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Propagandavideos från okunniga människor är irrelevanta i seriösa diskussioner.
Bilder säger mer än ord. Förstår det är jobbigt, bilder är ju svåra att bortförklara. Går rakt in.
Citera
2015-03-30, 11:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fast det denna video visar är en VÄLDIGT liten del av sharia.
Väldigt få avrättningar sker för "moraliska" brott (de flesta sker för mord och liknande), och steningar är också väldigt ovanliga. Senaste officiella steningen var 2006, tror jag.

Varför inte diskutera mer aktuella orättvisor istället.

Finns ingen anledning för att omfokusera från sharia-legalismen per se?
Citera
2015-03-30, 12:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Eller är du bara en liten vilsen person som inser innerst inne att islam är ondska och satanism,

Inte för att jag är en islam-vän: Definiera och kom med belägg för DITT speciella användande av klassificeringen "satanism", tack.

Din mytologis terminologi är ju inte allmän.
Citera
2015-03-30, 12:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nonsens. Tro inte på alla islamkritiska sidor du läser.

Till vilket jag kan tillägga: Tro inte på all nonsens från closetmuslimer heller.
Citera
2015-03-30, 12:06
Medlem
Citat:
Propagandavideos från okunniga människor är irrelevanta i seriösa diskussioner.
Din agenda verkar vara att all islamkritik är oseriös
Citera
2015-03-30, 17:48
Medlem
Men hur många muslimer vill ha dessa sharia lagar ? Och i vilka länder ?
Citera
2015-03-30, 18:36
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men hur många muslimer vill ha dessa sharia lagar ? Och i vilka länder ?

Varierar från land till land. 99% av muslimer i Afghanistan vill ha sharia, medan i Libanon är samma siffra 29%, kosovo 20% och Albanien 12%. Ändå ganska skrämmande siffror IMO. TS definition av sharia är för övrigt rätt otydlig. Det finns heller inte en plats på planeten där sharia är implementerat på ett sätt som skulle vara acceptabelt med västerländska standarder på demokrati och yttrandefrihet. Så ja, det finns all anledning att frukta sharialagar och muslimer som argumenterar för att införa dem i samhället, artighet och fina ord till trots.

Källa:
http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/
Citera
2015-03-30, 21:01
Medlem
Mr.Sandwhichs avatar
Citat:
Nonsens.
Tro inte på alla islamkritiska sidor du läser.

*host* saudiarabien *host*
Citera
2015-03-31, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Varierar från land till land. 99% av muslimer i Afghanistan vill ha sharia, medan i Libanon är samma siffra 29%, kosovo 20% och Albanien 12%. Ändå ganska skrämmande siffror IMO. TS definition av sharia är för övrigt rätt otydlig. Det finns heller inte en plats på planeten där sharia är implementerat på ett sätt som skulle vara acceptabelt med västerländska standarder på demokrati och yttrandefrihet. Så ja, det finns all anledning att frukta sharialagar och muslimer som argumenterar för att införa dem i samhället, artighet och fina ord till trots.

Källa:
http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/

Jag vill inte försvara sharia, etc. Inte heller lagar i afghanistan, stening, etc.

Jag tycker dock att man måste diskutera "vad är sharia" och "vad vill folk ha". Att de vill ha stening för otrohet tycker jag är barbariskt, t.ex.

Vad är sharia, hittade en svensk källa:

Citat:
Sharia är inte en enhetlig lag utan en övergripande idé om gudomlig lag. Det finns flera olika tolkningar och tillämpningar av sharia och debatter pågår om hur man ska tolka sharia i ett västerländskt samhälle.

Den islamska lagstiftningen brukar samlas under begreppet sharia, som inte är en lagbok utan en övergripande idé om gudomlig lagstiftning. Så som begreppet sharia används i nutiden innefattas även rättssystemet fiqh. Eftersom de islamska lagarna så som de finns nedtecknade i Koranen (Mohammeds uppenbarelser) och Haditherna (traditioner om Mohammeds liv eller sunna, seder) ibland är svåra att tyda har rättslärda behövt tolka dessa och det är denna rättsvetenskap som kallas fiqh. Eftersom sharialagen alltså inte är ett enhetligt system varierar dess utformning från land till land, och utifrån olika tolkningstraditioner.
http://www.migrationsinfo.se/demografi/religionstillhorighet/islam/sharia/

sharia kan tolkas:

Citat:
Det pågår en debatt inom islam om hur den islamska lagen ska användas i ett modernt eller västerländskt samhälle med sekulär lagstiftning. Eftersom fiqh bygger på tolkningar av rättslärda män menar vissa att man också kan tolka om lagens källor och anpassa dem till dagens samhällen. Dessutom uppstår det i ett modernt samhälle situationer som inte täcks av nuvarande sharialagar och då krävs nytolkningar.
http://www.migrationsinfo.se/demografi/religionstillhorighet/islam/sharia/

Du kan även se från din länk till Pew att mellan 40-50% av muslimer i länder i mellanöstern anser att man faktiskt följer Sharia. Dock skulle vi inte säga att länder såsom Egypten och Tunisien gör det i sitt rättssystem. Inget av dessa länder tillåter stening, otrohet har inte dödsstraff, och man hugger inte av händer. Hur kan då omkring hälften av muslimer anse att man "följer sharia"? Eftersom sharia är tolkningsbar.
Jag försvarar inte sharia-lagar men jag tycker ändå det bör nämnas när man diskuterar sharia. Många muslimer anser att "sharia" = guds lag och säger de stöttar det för att de anser att guds lag ska stöttas. Sharia i praktiken kan däremot omstöpas. Vilket alltså visar att man kan ha sharia i ett modernt samhälle. Det viktigaste för muslimer är kanske just att man kallar det sharia.
Senast redigerad av grelin1999 2015-03-31 kl. 01:12. Anledning: la till ordet "inte" som föll bort
Citera
2015-03-31, 00:41
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Jag vill inte försvara sharia, etc. Inte heller lagar i afghanistan, stening, etc.

Jag tycker dock att man måste diskutera "vad är sharia" och "vad vill folk ha". Att de vill ha stening för otrohet tycker jag är barbariskt, t.ex.

Vad är sharia, hittade en svensk källa:

sharia kan tolkas:

Du kan även se från din länk till Pew att mellan 40-50% av muslimer i länder i mellanöstern anser att man faktiskt följer Sharia. Dock skulle vi säga att länder såsom Egypten och Tunisien gör det i sitt rättssystem. Inget av dessa länder tillåter stening, otrohet har inte dödsstraff, och man hugger inte av händer. Hur kan då omkring hälften av muslimer anse att man "följer sharia"? Eftersom sharia är tolkningsbar.
Jag försvarar inte sharia-lagar men jag tycker ändå det bör nämnas när man diskuterar sharia. Många muslimer anser att "sharia" = guds lag och säger de stöttar det för att de anser att guds lag ska stöttas. Sharia i praktiken kan däremot omstöpas. Vilket alltså visar att man kan ha sharia i ett modernt samhälle. Det viktigaste för muslimer är kanske just att man kallar det sharia.

Ja visst är det en viktig poäng att sharia tolkas olika av olika muslimer, tack för att du förtydligade det, även om det framgår i länken.

Oavsett, jag har inte sett en enda definition med sharia som jag skulle vilja ha i ett modernt samhälle, det finns absolut ingenting som tyder på att det går ihop med ett modernt samhälle heller. Med modernt samhälle syftar jag givetvis på ett sekulärt samhälle, sharia är per definition "guds lagar". Så fort man blandar in religion så är det gamla religiösa texter som ska tolkas av "lärda" gubbjävlar med långa skägg. Rationellt tänkande och sätta människan i centrum kastas ut genom fönstret. Därför har sharia absolut ingenting i ett modernt samhälle att göra.
Citera
2015-03-31, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Ja visst är det en viktig poäng att sharia tolkas olika av olika muslimer, tack för att du förtydligade det, även om det framgår i länken.

Oavsett, jag har inte sett en enda definition med sharia som jag skulle vilja ha i ett modernt samhälle, det finns absolut ingenting som tyder på att det går ihop med ett modernt samhälle heller. Med modernt samhälle syftar jag givetvis på ett sekulärt samhälle, sharia är per definition "guds lagar". Så fort man blandar in religion så är det gamla religiösa texter som ska tolkas av "lärda" gubbjävlar med långa skägg. Rationellt tänkande och sätta människan i centrum kastas ut genom fönstret. Därför har sharia absolut ingenting i ett modernt samhälle att göra.
Eller hur? Lärda kärringjävlar med långa skägg lyser med sin frånvaro - organiserad religion är extremt patriarkalisk till sin natur, och går helt emot våra demokratiska värderingar om alla människors lika värde oavsett kön - läggning - samhällsstatus etc. Sharia är odemokratiskt och kan inte moderniseras (eftersom Guds lagar enligt islam är eviga), utan bara avfärdas.
Citera
2015-03-31, 07:05
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte för att jag är en islam-vän: Definiera och kom med belägg för DITT speciella användande av klassificeringen "satanism", tack.

Din mytologis terminologi är ju inte allmän.
Dyrkande av hat mot oliktänkande. Halshuggning. Terror. Hat. Ilska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in