Det fundamentala är begreppet trängsel. I dem länkade uppgiften står det uttryckligen att trängsel ej är vidkommande, dvs alla som vill kan använda. I bilfallet är det tillbakahållande av just trängsel (q), som skall göras till en samhällsnyttig nivå. dvs den begränsande faktorn blir p resp q i fallen.
OK så när trängsel inte är något problem så är det en delbar kollektiv vara = summera vertikalt
När det gäller förbifarten så är det alltså en odelbar kollektiv vara = summera horisontellt (?)
Enkelt uttryckt ja.
Det blir den begränsande faktorn man för titta på.
OK tack men kan du bara förklara hur man ritar den? Jag förstår att man ska summera den horisontellt (då får man Q till 11) men sen finns det en knäck som går från 8 till 9 och 11, varför? Se bild http://i.imgur.com/ssITX0w.png
I landet utanförstan finns tre väljare A, B och C. Alla är i varierande utsträckning oroliga för att bli angripna och deras betalningsvilja för försvar ges av
P1= 9 - 2Q
P2= 5 - Q
P3= 2- Q
Ge ett matematiskt uttryck för den totala marginella betalningsviljan för försvar?
Jag tänkte mig att den totala marginella betalningsviljan är summan av P1 + P2 + P3 men enligt den som rättat provet är detta fel. (Jag sitter och går igenom en gammal ex-tenta)
I landet utanförstan finns tre väljare A, B och C. Alla är i varierande utsträckning oroliga för att bli angripna och deras betalningsvilja för försvar ges av
P1= 9 - 2Q
P2= 5 - Q
P3= 2- Q
Ge ett matematiskt uttryck för den totala marginella betalningsviljan för försvar?
Jag tänkte mig att den totala marginella betalningsviljan är summan av P1 + P2 + P3 men enligt den som rättat provet är detta fel. (Jag sitter och går igenom en gammal ex-tenta)
All hjälp uppskattas!
Ja det är som min tidigare fråga. Jag trodde också att det skulle summeras vertikalt MV=MC men tydligen så ska den summeras horisontellt. Fråga mig inte varför då inte har den blekaste aning. Det är väldigt diffust