2015-03-13, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
Det fundamentala är begreppet trängsel. I dem länkade uppgiften står det uttryckligen att trängsel ej är vidkommande, dvs alla som vill kan använda. I bilfallet är det tillbakahållande av just trängsel (q), som skall göras till en samhällsnyttig nivå. dvs den begränsande faktorn blir p resp q i fallen.

OK så när trängsel inte är något problem så är det en delbar kollektiv vara = summera vertikalt

När det gäller förbifarten så är det alltså en odelbar kollektiv vara = summera horisontellt (?)
Citera
2015-03-14, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ebel
OK så när trängsel inte är något problem så är det en delbar kollektiv vara = summera vertikalt

När det gäller förbifarten så är det alltså en odelbar kollektiv vara = summera horisontellt (?)

Enkelt uttryckt ja.
Det blir den begränsande faktorn man för titta på.
Citera
2015-03-14, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
Enkelt uttryckt ja.
Det blir den begränsande faktorn man för titta på.

OK tack men kan du bara förklara hur man ritar den? Jag förstår att man ska summera den horisontellt (då får man Q till 11) men sen finns det en knäck som går från 8 till 9 och 11, varför? Se bild http://i.imgur.com/ssITX0w.png
Citera
2015-03-15, 14:48
Medlem
I landet utanförstan finns tre väljare A, B och C. Alla är i varierande utsträckning oroliga för att bli angripna och deras betalningsvilja för försvar ges av
P1= 9 - 2Q
P2= 5 - Q
P3= 2- Q

Ge ett matematiskt uttryck för den totala marginella betalningsviljan för försvar?

Jag tänkte mig att den totala marginella betalningsviljan är summan av P1 + P2 + P3 men enligt den som rättat provet är detta fel. (Jag sitter och går igenom en gammal ex-tenta)

All hjälp uppskattas!
Citera
2015-03-15, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flugugrubah
I landet utanförstan finns tre väljare A, B och C. Alla är i varierande utsträckning oroliga för att bli angripna och deras betalningsvilja för försvar ges av
P1= 9 - 2Q
P2= 5 - Q
P3= 2- Q

Ge ett matematiskt uttryck för den totala marginella betalningsviljan för försvar?

Jag tänkte mig att den totala marginella betalningsviljan är summan av P1 + P2 + P3 men enligt den som rättat provet är detta fel. (Jag sitter och går igenom en gammal ex-tenta)

All hjälp uppskattas!

Ja det är som min tidigare fråga. Jag trodde också att det skulle summeras vertikalt MV=MC men tydligen så ska den summeras horisontellt. Fråga mig inte varför då inte har den blekaste aning. Det är väldigt diffust
Citera
2015-03-17, 13:04
Avslutad
Vad finns det för värde i att ha en stabil växelkurs mot ett grannland? T ex Sverige - Norge.
Citera
2015-03-18, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjokort
Vad finns det för värde i att ha en stabil växelkurs mot ett grannland? T ex Sverige - Norge.

se OCA
http://en.wikipedia.org/wiki/Optimum_currency_area

hoppas detta var till hjälp
Citera
2015-03-19, 11:13
Medlem
Hej,

Jag förstår inte riktigt hur jag ska räkna bågelasticiteten.
Se nedan för lärarens exempel:

P=200-0,5Q

Om Q0=100 --> P0=150

Priset sjunker med 20%
--> P1=120 & Q1=160

Hur kom han fram till 160 på Q1?

Tack på förhand!
Citera
2015-03-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattans
Hej,

Jag förstår inte riktigt hur jag ska räkna bågelasticiteten.
Se nedan för lärarens exempel:

P=200-0,5Q

Om Q0=100 --> P0=150

Priset sjunker med 20%
--> P1=120 & Q1=160

Hur kom han fram till 160 på Q1?

Tack på förhand!

Här är hur du beräknar bågelasticitet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Price_elasticity_of_demand#Arc_elasticity

http://en.wikipedia.org/wiki/Arc_elasticity

Den ger generellt relativa förhållandet mellan 2 punkter istället för vanlig ped som
ger värdet vid en enda punkt.

hoppas detta var till hjälp.
Citera
2015-03-21, 14:39
Avslutad
Hur räknar man ut priselasticiteten i följande uppgift:

Priset på mjölk ökade från 8 till 9 kronor per liter, samtidigt minskade konsumtionen med 10 procent?
Senast redigerad av Sjokort 2015-03-21 kl. 14:42.
Citera
2015-03-21, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjokort
Hur räknar man ut priselasticiteten i följande uppgift:

Priset på mjölk ökade från 8 till 9 kronor per liter, samtidigt minskade konsumtionen med 10 procent?
Ta definitionen av priselasticitet, fyll i uppgifterna du har.
Citera
2015-03-21, 15:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Ta definitionen av priselasticitet, fyll i uppgifterna du har.

Haha, gjorde det, kunde inte förstå vad jag gjorde fel, men ser nu mitt misstag. Tog %P/%Q Tänkte punktelasticitet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in