2015-03-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vitsen med marknadsanpassade hyror är att det ska finnas olika lägen och standard, som även passar dig. Däremot kommer du inte få någon lyxlägenhet på bästa läge för en fjantsumma, men ditt bostadsbehov kommer att tillfredställas.

Nä du kommunisttomte. Det har vi inte råd med...
Att du kallar andra kommunisttomte och pratar om folks rättigheter när det är du som tycker att BRF är det bästa som finns eftersom att du ges makt att bestämma över din granne och tycker att det är bra att det är olagligt för en BRF att ombilda fastigheten till ägarlägenheter, så blir det pinsamt. Förstår du verkligen inte det?
Citera
2015-03-19, 14:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Så du väljer att backa på påståendet att det bara är underprissatta hyresrätter det är brist på. Det innebär alltså att det är brist på..?

Har du sett vilka inkomster som krävs för att ens få hyra en ny hyresrätt? Det är inte brist på dessa, snarare brist på potentiella hyresgäster. Ju högre hyra desto lägre möjligheter att kunna efterfråga dessa med vanliga inkomster.

Citat:
Hyresrätter som inte är underprissatta är det alltså brist på för att de är underprissatta? Skärp dig nu. Ett minimum av koherens kan man väl förvänta sig?

Ja vad skulle det annars bero på?
Citera
2015-03-19, 14:30
Medlem
Citat:
Jag står också i bostadskön sedan länge, men det är inte för att jag behöver en bostad exakt nu, utan för att öka mina möjligheter att kunna göra exit när jag blir pensionär.

Bostadskön har inget med verkliga behov att göra, utan är bara ett tecken på att hyrorna är för låga. Det blir allt tydligare ju mer kön växer.

Hoppas du får stå där riktigt länge. Och betala ordentligt för dig, helst då mer än 200 om året.

Väntar bara på att du skall komma fram till det genialiska påståendet att köavgifterna är
alldeles för låga och att det är på tok för lätt att ställa sig i kö.
Senast redigerad av snuddetutten 2015-03-19 kl. 14:33.
Citera
2015-03-19, 14:31
Medlem
Citat:
Det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan ha både bostadsrätt och stå i hyreskön samtidigt.

Finns en hel del som stått i bostadskö länge faktiskt. Det är väl tur att man har förutseende föräldrar eller hur? Fast den viktigaste kön är fortfarande ett redigt bosparande.

Just det, bara man planerar sin födelse till rätt omgivning så går allt en väl i händer.
Varför kan inte alla göra så ? T ex då de nyanlända, som alltså hade kunnat vara
långttidigareanlända om de hade spelat sina kort rätt. Eller kanske inte ens anlända,
åtminstone inte på det sättet.
Citera
2015-03-19, 14:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att du kallar andra kommunisttomte och pratar om folks rättigheter när det är du som tycker att BRF är det bästa som finns eftersom att du ges makt att bestämma över din granne och tycker att det är bra att det är olagligt för en BRF att ombilda fastigheten till ägarlägenheter, så blir det pinsamt. Förstår du verkligen inte det?

Jag har inte sagt att BRF är det bästa som finns, men om folk vill bo i BRF, så måste de tillåtas göra det. Man kan inte ändra om en boendeform till en annan, för då har man lurat köparen av bostadsrätten ifråga.

Det finns andra boendeformer också, som kanske passar vissa personer bättre. Men vad jag vet finns det inga hinder för att bygga exempelvis ägarlägenheter nu. Folk måste efterfråga sådana bara och det verkar gå lite sisådär ärligt talat.
Citera
2015-03-19, 14:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuddetutten
Hoppas du får stå där riktigt länge. Och betala, helst då mer än 200 om året.

Det stör inte mig att köa. Bor så bra där jag bor sålänge. Jo kostar nog lite mer 250 kr/år. Känns det bättre nu?
Citera
2015-03-19, 14:37
Medlem
Citat:
Jag är oxå nyfiken på var, för tomma hyresrätter finns inte i Sthlm vad jag vet. Då hade ju hårbolls bostadsbekymmer inte funnits på kartan.

Nya hyresrätter hyrs ut OMEDELBUMS till köande medan byggbolagen måste lägga
ner lite tid och pengar på att kränga de bostadsrätter som folk egentligen helst inte
vill köpa men till slut gör i alla fall.
Citera
2015-03-19, 14:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Just det, bara man planerar sin födelse till rätt omgivning så går allt en väl i händer.
Varför kan inte alla göra så ? T ex då de nyanlända, som alltså hade kunnat vara
långttidigareanlända om de hade spelat sina kort rätt. Eller kanske inte ens anlända,
åtminstone inte på det sättet.

Jag har själv kritiserat möjligheten att kunna köa sig till en bostad till en viss kostnad och läge. Enligt mig borde man inte kunna göra så, men nu är det som det är. Det är inte mitt fel.

Jag följer bara spelets regler...
Citera
2015-03-19, 14:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nya hyresrätter hyrs ut OMEDELBUMS till köande medan byggbolagen måste lägga
ner lite tid och pengar på att kränga de bostadsrätter som folk egentligen helst inte
vill köpa men till slut gör i alla fall.

kanske inte så konstigt med tanke på att bostadsrätterna är betydligt billigare än de nya hyresrätterna. Men det bortser du helt ifrån?

att folk inte vill köpa bostadsrätter är rent nonsens.
Citera
2015-03-19, 14:38
Medlem
Citat:
Fast Gromph, betalmedlet för bröd i Sovjetunionen när det var brödköer var också kötid. Var det ingen brist på bröd när det var brödköer?

T om Tintin stod i brödkö när han var i SOVJET och var tvungen att säga att han
var kommunist fast han egentligen var journalist.
Citera
2015-03-19, 14:40
Medlem
Citat:
Precis, man får ju inte vara dum och att binda upp stort kapital bara för att bo som pensionär är ganska korkat, om man inte verkligen måste.

Så man får inte vara dum ? Men fet, självgod och dumdryg är helt OK i ditt fall ?
Tycker dina förutseende föräldrar det med ?
Citera
2015-03-19, 14:40
Medlem
Citat:
kanske inte så konstigt med tanke på att bostadsrätterna är betydligt billigare än de nya hyresrätterna. Men det bortser du helt ifrån?

att folk inte vill köpa bostadsrätter är rent nonsens.

Men du gör ju själv saker som du inte vill, t ex betalar för att stå i köer som du avskyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in