2015-03-19, 00:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja en subventionerad HR är gratis pengar och det tackar man förstås inte nej till. Därför står man gärna i kö om det inte kostar för mycket oavsett om man har behov av bostad eller inte.

Precis, man får ju inte vara dum och att binda upp stort kapital bara för att bo som pensionär är ganska korkat, om man inte verkligen måste.
Citera
2015-03-19, 00:28
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Ja, jag var nog ute på lite väl djupt vatten där. Det fanns säkerligen hus som det inte fanns någon mening med att renovera. Men samtidigt revs ju Sagerska husen (Hamngatan, fasad mot Kungsträdgården) helt utan någon som helst respekt. Jag får ont i magen bara av att tänka på det, vilket jävla vansinnesbeslut...

Snirkeljugend. Det var helt enkelt alldeles för vackert, därför måste det rivas. Har jag lärt mig något av rivningsvansinnet i Göteborg, så är detta den enda logiken som står att finna bakom sådana beslut. Ja, jävlar, det gör ont.

Sagerska husen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Sagerska_husen_1968.jpg
Citera
2015-03-19, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har osedvanligt bra köplats eftersom mina föräldrar ställde mig i kö som barn, så nej jag kommer inte att släppa den platsen.

alltid bra att sitta med ett ess i rockärmen om man behöver casha hem.

Det är dock inte i sthlms bostadskö, utan två separata.

Onödigt att stå i den kön. Du får ju lägenhet direkt när du behöver utan kötid eftersom det inte finns någon brist på hyresrätter.
Citera
2015-03-19, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja en subventionerad HR är gratis pengar och det tackar man förstås inte nej till. Därför står man gärna i kö om det inte kostar för mycket oavsett om man har behov av bostad eller inte.

Kan du visa mig en hyresrätt som är subventionerad?
Citera
2015-03-19, 06:03
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Kan du visa mig en hyresrätt som är subventionerad?
Så länge ni i det röda laget kallar RUT & ROT för subventioner när staten frivilligt avstår att ta ut full skatt så kan väl vi få kalla hyresrätter subventionerade när fastighetsägaren ofrivilligt avstår från att ta ut full hyra?
Citera
2015-03-19, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Så länge ni i det röda laget kallar RUT & ROT för subventioner när staten frivilligt avstår att ta ut full skatt så kan väl vi få kalla hyresrätter subventionerade när fastighetsägaren ofrivilligt avstår från att ta ut full hyra?

Så om jag inte tar ut fullt pris på en vara så är den subventionerad? Ränteavdrag är alltså inte en subvention?
Citera
2015-03-19, 06:21
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Så om jag inte tar ut fullt pris på en vara så är den subventionerad? Ränteavdrag är alltså inte en subvention?
Jo, en subvention av lånande.
Citera
2015-03-19, 07:10
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Samtidigt är en stor del av den bebyggelse man ser i äldre delar av städerna runt om i Sverige ett resultat av att man låter folk bygga bara det passar in lagom mycket med kringliggande bebyggelse. Precis som på många andra platser i Europa. Det skapade en slags sammanhängande men varierad stadsbild som i dag ses som de mer attraktiva områdena i dessa städer.

Man kanske inte ska låta folk få bygga en stor kuk på en tomt mellan två hus, men samtidigt kanske det är bättre att låta folk avgöra själva hur de vill ha det och ge dem riktlinjer i stället för att kräva att få bestämma varenda detalj...

Privatpersoners byggande har haft noll och ingen betydelse för produktionen av flerfamiljshus. Det är arkitektoniska och stadsplanerande moden som styr. I fallet privat byggande är det inte minst husfabrikanterna som styr utseendeutvecklingen. Men vi släpper det här.
Citera
2015-03-19, 07:21
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
På förekommen anledning: Man måste vara 18 år fyllda för att stå i Stockholms Bostadsförmedlings kö. Hur det ser ut i resten av landet vet jag inte. En pikant detalj om den kön är f.ö. att den är tillgänglig för alla i hela landet. Go figure. Däremot är inte Järfällas kö tillgänglig för alla och speciellt inte för Stockholm Stads invånare. Det "löser" man genom att lämna en andel lediga lägenheter i Järfälla till Stockholms Bostadsförmedlning. Det gäller flera kranskommuner, men naturligtvis inte kommuner ute i landet. Huruvida de senare är öppna för alla eller ej, vet jag inte.

Kuriosa: Jag roade mig en gång med att slå ut Stockholm Bostadsförmedlings omsättning på antalet förmedlade lägenheter. Det blev, om jag inte minns fel, 14 000 kr per förmedlad lägenhet. Ett skräckinjagande vansinne.
Citera
2015-03-19, 07:30
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll

Det är visserligen utanför ämnet, men jag kan inte hålla med här. När utgångspunkten är att kommunen tar ut inkomstskatt och staten beskattar allt annat, så blir det selektiva sänkandet - eller avdraget - en ekonomisk styrning av vänsterslag och mycket nära subvention i praktiken. Både jobbskatteavdrag, RUT och ROT är en direkt detaljstyrning av människors ekonomiska vardag, som oförståeligt nog applåderas av en hjärndöd svensk borgerlighet. Det önskvärda alternativet vore en politik som sänker skatterna över hela linjen och lämnar åt medborgarna ett större utrymme att ordna sina liv efter sitt eget gottfinnande.
Citera
2015-03-19, 10:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Onödigt att stå i den kön. Du får ju lägenhet direkt när du behöver utan kötid eftersom det inte finns någon brist på hyresrätter.

Jag har ju talat om för dig vad det är brist på: Det är brist på hyresrätter till underpris. jag står i den kön av rationella skäl.

Kön är en konsekvens av underpriset. Ju mer underpris desto längre kö. Jag har bra kötid, så varför skulle jag släppa min köplats och ge bort mina gratispengar?
Senast redigerad av kurt-sune 2015-03-19 kl. 10:31.
Citera
2015-03-19, 10:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Det är visserligen utanför ämnet, men jag kan inte hålla med här. När utgångspunkten är att kommunen tar ut inkomstskatt och staten beskattar allt annat, så blir det selektiva sänkandet - eller avdraget - en ekonomisk styrning av vänsterslag och mycket nära subvention i praktiken. Både jobbskatteavdrag, RUT och ROT är en direkt detaljstyrning av människors ekonomiska vardag, som oförståeligt nog applåderas av en hjärndöd svensk borgerlighet. Det önskvärda alternativet vore en politik som sänker skatterna över hela linjen och lämnar åt medborgarna ett större utrymme att ordna sina liv efter sitt eget gottfinnande.

Jo men man måste också förstå varför RUT och ROT kom till och det var för att motverka svartjobben. Totalt sett är det en plusaffär för staten och därmed INTE en kostnad. Så varje gång en vänstertomte drar upp kostnaden för ROT i bostadsdebatten så är det en lögn.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-03-19 kl. 10:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in